اخبار نساجی

پدیده‌ای به نام شیطان بازار در کرج

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

اهالی شهرستان کرج و اطراف آن همگی نام شیطان بازار را شنیده اند و در واقع چند نقطه شهر برای معاملات خودروها با واسطه ها موجب شده این نام بر بازار خودرو گذاشته شود، موضوعی که به نظر می رسد مسئولان شهر باید سریعتر برای ساماندهی بازار خودرو دست به کار شوند.

به گزارش مهر، در حالیکه بنا بر گزارش کارشناسان راهنمایی و رانندگی در استان البرز به ازای هر سه نفر یک خودرو وجود دارد می توان به خوبی حدس زد که بازار معاملات انواع خودروها در کلانشهری همچون کرج چگونه است.

خرید و فروش خودرو در کرج بیش از آنکه به طور معمول در نمایشگاههای اتومبیل صورت گیرد اغلب در اختیار دلالان و واسطه هایی است که در بازارهای حومه شهر مشغول خرید و فروش خودروها هستند.

از سوی دیگر اقبال عمومی و بالا رفتن قدرت خرید عده ای از طریق دریافت تسهیلات بانکی و رونق بازار خودروهای مدل بالا موجب شده کمتر نمایشگاهی اقدام به خرید و فروش خودروهای معمولی و ارزان قمیت کند و همه این عوامل دست به دست هم می دهند و بازار خودروی غیررسمی در کرج را رونق می بخشند.

بازارهای خودرو موسوم به شیطان بازار در اغلب مراکز استانها وجود دارند و در روزهای به خصوصی (عصر پنجشنبه و جمعه) رونق زیادی هم پیدا می کنند اما این بازارها در اکثر شهرها زیر پوشش شهرداری قرار گرفته اند.

منطقه حیدرآباد و حوالی زمینهای خانم انصاری و …. بخشی از جایگاه ثابت شیطان بازار در کرج است که در روزهای مشخصی به ویژه روزهای جمعه خریداران و فروشندگان را در خود جمع می کند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

این بازارها معمولاً پر از جمعیت و مملو از خودروهای جدید و قدیمی است که در دو ردیف و در کنار هم پارک شده اند.

سری به یکی از این بازارها زدیم و دیدیم که صاحبان بیشتر خودروها به خاطر گرمی هوا در داخل خودرو نشسته اند و منتظر آمدن خریدار هستند و کاپوت خودروهایشان را هم برای بازدید آنها بالا زده اند. بعضیها هم شماره تلفن و مدل را پشت شیشه عقب چسبانده اند و خودشان در سایه نشسته اند.

همه کسانی که در بازار خرید و فروش خودرو قدم می زنند، یا فروشنده اند، یا خریدار.البته دلالها و تماشاگرها هم وجود دارند.

ضمن اینکه چندین نفر هم در مکانهای مختلف پارکینگ در حال کارشناسی و تعیین قیمت و ارزش گذاری هستند.

در میان فروشندگان که بیشترشان اتومبیلهای خود را به بازار آورده اند هم کسانی وجود دارند که اصلاً کارشان خرید و فروش است و برخی خودروهای مدل پایین را می خرند و برای فروش به شهرستانهای کوچک اطراف می برند. خیلی از فروشندگان و خریداران را هم جوانانی که خودشان را “ماشین باز” معرفی می کنند، تشکیل داده اند.

اما اینکه چرا بازار فوق شیطان بازار نام گرفته است، دلیل این نامگذاری ظاهراً به خاطر وسوسه ای است که در رابطه با خرید یا فروش خودرو در اشخاص به وجود می آورد.

در “شیطان بازار” هر شخصی به همان راحتی که می تواند خودرو مورد نظرش را بفروشد، به همان آسانی هم می تواند وسیله دیگری را انتخاب کند و بخرد. “شیطان بازار” محل خرید و فروش خودرو اشخاصی است که قصد دارند واسطه ها را در جریان انجام معامله هایشان از میان بردارند. اما آیا واقعاً در این جا واسطه ها وجود ندارند؟

آنچه به راحتی می توان در بازار مشاهده کرد، این است که دلالها نبض معاملات را در دست دارند و چه در جریان خرید و چه در فروش اتومبیلها نقش و حضورشان تعیین کننده است.

البته پارکینگ علاوه بر دریافت مبلغی به عنوان هزینه ورود پارک خودروها در مکانهای مشخص – کارشناسانی را نیز در اختیار معامله کنندگان قرار داده است. در گوشه و کنار پارکینگ این کارشناسان را می توان با کارتهایی آویزان بر گردن دید و از سایر مردم جدا کرد.

در هر صورت با وجود همه آنچه که در شکل گرفتن معاملات این بازار دیده می شود، در کنار هم قرار گرفتن دلالها و کارشناسان می تواند بار دیگر واسطه ها را در میان طرفین معامله قرار دهد و البته شاید بازار دلالی را هم گرم کند. در واقع هیچ تضمین دقیق و کلی ای در مورد ارزش گذاریها هم وجود ندارد. مثلاً هیچ کس نمی داند اگر کارشناسی با جانبداری از یکی از طرفین معامله قیمتی غیرواقعی را پیشنهاد بدهد، چه ضمانتی برای قبول آن وجود دارد!

علی حسینی یکی از افرادی است که تا به حال دوبار در این بازار اقدام به خرید خودرو کرده است. وی که پس از چندین ساعت حضور در بازار هنوز موفق به خرید خودرو مورد علاقه اش نشده است، در مورد قیمتهای کارشناسی می گوید: فکر نمی کنم این قیمتها قیمت واقعی اتومبیلها باشند، چون خیلی از فروشندگان خودروهایشان را پس از ارزشگذاری زیر قیمت تعیین شده توسط کارشناسان به فروش می رسانند و اصلاً مشخص نیست که این ارزش گذاریها بر چه مبنایی صورت می گیرد.

تضمینی وجود ندارد

یکی از مشکلات عمده بازار معاملات خودرو نبود نظارت کافی و قانونی بر روند معاملات است. در این بازار خریدار بدون اینکه فروشنده را بشناسد یا اطمینانی بر انجام معامله داشته باشد، خودرویی را خریداری می کند، اما اگر مشکلی در مراحل مختلف معامله یا پس از آن به وجود آید، در مقابل مشکلات قانونی احتمالی هیچ تضمینی دریافت نمی کند.

یکی از افرادی که برای خرید خودرو به شیطان بازار آمده است، در مورد تضمینهای موجود در جریان معامله می گوید: بیشتر خودروهایی که برای فروش به این جا آورده می شوند، خودروهایی هستند که قدیمی اند، بارها دست به دست شده اند و اگر جدید هستند نقص فنی دارند و نمی توان آنها را در نمایشگاه و مکانهای معتبر فروخت. شما می توانید دستی به سر و روی ماشینتان بکشید و کمی به آن برسید و بعد آن را به راحتی در این بازار بفروشید و در مقابل هیچ چیز هم مسئول نباشید. به همین خاطر به این جا شیطان بازار می گویند.

آرامش محل تحت تاثیر شیطان بازار به هم ریخته است

یکی از ساکنان این محل در مورد مشکلات و دردسرهای بی نظمی بازار در اطراف خانه اش می گوید: این بازار و آدمهایی که از همه جای شهر و حتی شهرهای دیگر آمده اند، آسایش و آرامش را از اهالی محل گرفته اند و در ضمن امنیت این محله را که منازل مسکونی زیادی هم در آن واقع هست با خطراتی مواجه کرده است. به خصوص عصر پنجشنبه و جمعه ها که وقت استراحت و آرامش است، صدای بوق ماشین و تردد وسایط نقلیه واقعاً ما را کلافه کرده است.

وی می افزاید: شهرداری باید مکان دیگری را در خارج از شهر یا اطراف آن برای چنین بازارهایی در نظر بگیرد تا برای مردم مزاحمتی ایجاد نشود.

وی به ترافیک سنگین خیابان اشاره می کند و می گوید: حداقل پلیس باید نظارت بیشتری بر این بازار داشته باشد و باید اجازه این شلوغی و تجمع خارج از بازار را به افراد ندهد و بازار را به داخل پارکینگ محدود کند.

خرید ماشین از شیطان بازارها عواقب خوشی ندارد

رئیس اتحادیه نمایشگاه های اتومبیل کرج به شهروندان هشدار داد: خرید خودرو از بازارهایی موسوم به شیطان بازارها عواقب خوشی ندارد.

حمید کریمی با بیان اینکه مردم قبل از خرید خودرو از قانونی بودن فعالیت نمایشگاه های اتومبیل اطمینان حاصل کنند، اظهار داشت: در غیر این صورت این اتحادیه هیچ گونه مسئولیتی را در قبال اعتراض شهروندان نخواهد پذیرفت.

وی ادامه داد: نمایشگاه های اتومبیل مکلف به نصب جواز کسب در محل فعالیت خویش هستند و هرگونه تخطی از این دستور، تخلف محسوب می شود و شهروندان باید از معامله در این واحدهای صنفی پرهیز کنند.

حمید کریمی از کمین برخی سودجویان در لیزینگ های فروش خودرو پرده برداشت و تصریح کرد: عده ای با ظرافت پول مردم را می گیرند اما یا خودرو در موعد مقرر تحویل مشتری نمی شود یا اصولا تحویل نمی شود که شهروندان باید در زمان خرید از قانونی بودن آنها اطمینان حاصل کنند.

مخالفت شهرداری با جمع شیطان بازارها

کریمی در بخش دیگری از سخنانش به تشریح چگونگی فعالیت شیطان بازارهای خودرو در کرج پرداخت و اضافه کرد: در این بازارها صداقت و سلامت فروشنده محرز نیست و حتی ممکن است مال دزدی هم در آنجا فروخته شود.

وی با بیان اینکه عواید حاصله از فعالیت شیطان بازارها برای شهرداری کرج مانع از عزم جدی این نهاد برای ساماندهی آنان می گردد، اظهار داشت: این بازار باعث کسادی کار نمایشگاه های معتبر اتومبیل می شود، همچنین سود آنها – دلالان شیطان بازار- نه عوارض و نه مالیات دارد در حالی که نمایشگاه ها باید همه عوارض شهری را به طور کامل پرداخت کنند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه های اتومبیل همچنین به فعالیت برخی افراد غیر حرفه ای در صنف خویش اشاره داشت و تصریح کرد: ارائه مشاوره به مشتری برای خرید یا عدم خرید خودرو به تخصص و اطلاعات جامع نیاز دارد که متاسفانه عده ای بدون داشتن اطلاع کافی، تظاهر به دانستن می کنند و با دانسته های غلط خود مردم را نیز نسبت به نمایشگاه ها بدگمان می سازند.

مهدی ایران نژاد با بیان این مطلب در جلسه ای که به منظور تعیین تکلیف و ساماندهی وضعیت موجود بازار خودروی کرج برگزار شد، اظهار داشت: آسیب شناسی محل موقت این بازار از نکات قابل تاملی است که باید با مطالعه و اتخاذ تدابیر مناسب مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: در انتقال این مرکز به خارج از محدوده شهرستان که با هماهنگی فرمانداری ساوجبلاغ صورت می گیرد باید به گونه ای عمل کنیم که علاوه بر مباحث مربوط به ساماندهی و تامین زیرساختهای لازم برای تامین امنیت و رفاه مردم نیز برنامه ریزی شود.

این مسئول با اشاره به اینکه شرح وظایف دستگاه های مربوطه در این طرح باید مشخص شود، بیان کرد: برای اینکه خروجی مثبتی از این اقدام مهم به دست آید باید شرح وظایف دستگاه های مختلف از جمله؛ نیروی انتظامی، پلیس راهور و سایر دستگاه ها مشخص شود.

ایران نژاد تصریح کرد: ساماندهی بازار خودرو نیازمند طرح مطالعاتی کاملی است که علاوه بر رفع مسائل موجود می تواند گام موثری در بهبود وضعیت آن داشته باشد.

مراکز غیرمجاز حاشیه بازار جمع آوری شود

فرماندار کرج در بخش دیگری از سخنان خود بر جمع آوری مراکز غیرمجاز حاشیه بازار تاکید کرد و گفت: برخورد قانونی با این مراکز می تواند علاوه بر امنیت خرید از سوی شهروندان موجب انتظام بخشی به نحوه فعالیت های صورت گرفته در این بازار به شمار رود.

وی یادآور شد: توقف خودروها در حاشیه بلوار بازار خرید و فروش باعث مشکلاتی برای مردم شده که باید با ورود قوی پلیس راهور این مشکل برطرف شود.

به هر روی به نظر می رسد مشکلات استقرار شیطان بازار در داخل شهر و مزاحمتهایی که برای شهروندان ایجاد کرده است از یک سو و لزوم خروج این بازار از حومه شهر و نظارت جدی تر مسئولان بر آن موضوعی است که باید به طور جدی پیگیری شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×