اخبار فرش ماشینی

پارچه فاستونی مشهد به سوئد و آلمان صادر می‌شود

 

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نساجی خراسان رضوی گفت: پارچه فاستونی تولید شده در استان و مشهد قابل رقابت با برند انگلیس بوده و محصولات یکی از کارخانه‌های ما به کشورهایی مثل آلمان و سوئد صادر می‌شود.

به گزارش ایسنا حمیدرضا اوانی ، منطقه خراسان، اظهار کرد: با وجود مشکلات موجود در حوزه صنعت نساجی در تمامی رشته‌های صنعت از جمله فرش، موکت، پارچه فاستونی، کشباف، حوله و پتو رشد بسیار خوبی داشته‌ایم به گونه‌ای که پارچه فاستونی تولید شده در استان و مشهد قابل رقابت با برند انگلیس بوده و محصولات یکی از کارخانه‌های ما به کشورهایی مثل آلمان و سوئد صادر می‌شود و برای تولید البسه نظامی کشورهای خلیج فارس به کار می‌رود.

وی گفت: تقاضا تعیین کننده کیفیت نسوج است و بازار خواستار کالایی با کیفیت و با ماندگاری بالا است. مواد اولیه، تخصص، ماشین‌آلات، نیروی انسانی و تقاضای بازار مهمترین پارامترهای تولید در صنعت نساجی است.

اوانی در خصوص تامین مواد اولیه در صنعت نساجی بیان کرد: بخشی از این مواد اولیه در داخل کشور تولید می‌شود که با توجه به اینکه تولیدات داخل به اندازه نیاز این صنعت نیست بخشی از نیاز خود را از کشورهای آسیای میانه وارد می‌کنیم. مواد اولیه وارداتی تابع نرخ ارز و مباحث گمرکی بوده که این امر موجب افزایش قیمت تمام شده کالا می‌شود و با توجه به تاثیراتی که دارد ایجاد مشکل می‌کند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی با بیان اینکه در صنعت نساجی همه چیز به طور زنجیره‌وار به یکدیگر وابسته است، افزود: عدم ثبات نرخ ارز موجب بروز مشکلات اقتصادی می‌شود و با توجه به اینکه مواد اولیه در کیفیت کالاها موثر است عدم تامین مواد اولیه مناسب داخلی و خارجی یکی از مشکلات کنونی در این صنعت است.

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نساجی خراسان رضوی اظهار کرد: در گذشته صنعت پنبه در کشور ما بسیار رشد داشت اما اکنون به دلیل اینکه قیمت استخراج این محصول از زمین بالاست. کشاورزان تمایل کمتری به کاشت و تولید پنبه دارند و اگر تولید پنبه در کشور مثل گذشته رونق داشت، امروز شاهد مشکلات کمتری در تامین مواد اولیه صنعت نساجی بودیم.

اوانی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد ماشین‌آلات حوزه نساجی وارداتی است، افزود: همین امر موجب هزینه‌بر بودن سرویس و نگهداری این ماشین‌آلات می‌شود.

وی از آموزش نیروهای کارگری به عنوان یکی از راه‌های بهبود کیفیت محصولات داخلی نام برد و اظهار کرد: کارگران در گذشته آموزش‌های لازم را برای بخش تولید می‌دیدند اما اکنون به دلیل وجود نیروی انسانی زیاد و ارزان‌قیمت در این حوزه کاستی‌هایی داریم و برای آموزش کارگران سرمایه‌گذاری نمی‌شود.

اوانی به تهیه یک برنامه خاص برای بهبود و ارتقای صنعت نساجی برای دوره‌ای کوتاه‌مدت در استان و کشور، بهبود فضای کسب و کار، مبارزه اصولی با قاچاق کالا و مدیریت بر واردات به معنای کنترل و نظارت واردات به عنوان راهکارهایی برای ارتقای این صنعت اشاره کرد.

وی از اصلاح نظام بانکی به عنوان یکی دیگر از راهکارها نام برد و تصریح کرد: تولیدکنندگان در تولید نساجی، تسهیلاتی با سود ۲۶ درصد از بانک‌ها دریافت می‌کنند و پرداخت حقوق کارگر، برق، انرژی و ضایعات نیز حدود ۲۰ درصد هزینه بر دوش تولیدکنندگان وارد می‌کند که روی هم رفته موجب هزینه‌ای ۴۶ درصدی در تولید می‌شود و همین امر به کاهش سوددهی تولیدات تولیدکنندگان می‌انجامد.

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نساجی خراسان رضوی خواستار بازنگری در قانون کار، کاهش تعطیلات و کاهش درصد حق بیمه کارفرما برای بهبود و ارتقای صنعت نساجی شد و ادامه داد: دولت می‌تواند با اعطای یارانه و یا کاهش درصد حق بیمه کارفرما در این زمینه به تولیدکنندگان کمک کند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×