جذاب‌ترین‌ها

پارچه خود ترمیم و ساخت لباس‌های محافظ انسان

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

پارچه خود ترمیم

دانشمندان به‌ تازگی پوششی برای منسوجات ساخته‌اند که می‌تواند خودش را ترمیم کند و در ضمن مواد شیمیایی مضر را خنثی کند. آنها معتقدند که روزی از این پوشش برای ساخت لباس‌های محافظ انسان در مقابل مواد شیمیایی مضر استفاده خواهد شد.

همچنین در آینده این منسوجات در لباس سربازان و همچنین کشاورزان برای محافظت از مواد سمی به کار خواهد رفت. محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا این پارچه را ابداع کرده‌اند که به صورت لایه لایه و از مواد پلی‌الکترولیت، متشکل از پلیمرهای بار مثبت و منفی تشکیل شده است. این مواد پلیمری شبیه به پروتئین‌های دندان ماهی مرکب است.

محققان این روکش الیافی را تحت شرایط محیطی در حلال ایمن، مانند آب، قرار دادند و از تجهیزات بسیار ساده و ارزان‌قیمت استفاده کردند. در نتیجه، چنانکه لباس با این نوع از مواد پاره شود، به سادگی می‌توان با قرار دادن آن در رختشوئی کاملا آن را ترمیم کرد.

ملیک دمیرل، پروفسور علوم مهندسی و مکانیک، می‌گوید: «طراحان لباس معمولا از الیاف طبیعی مثل پشم یا ابریشم استفاده می‌کنند که گران هستند و اگر پاره شوند، معمولا قابل استفاده نیستند.

در این راستا ما به دنبال روشی بودیم تا بتوانیم الیافی خودترمیم درست کنیم که با استفاده از مواد معمولی ساخته شود و در نهایت موفق به ابداع این فناوری شدیم».

این مقاله را نیز بخوانید
پیشنهاد سردبیر : منسوجات محافظتی چیست؟ و چه کاربردهایی دارد؟ 

——————————————————

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

تحریریه مجله نساجی کهن

ارسال مقالات و ترجمه جهت انتشار در سایت : info@kohanjournal.com

جهت دریافت آخرین خبرها و به روز ترین نمایشگاه های نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

[instagram-feed]

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×