اخبار فرش ماشینی

پارچه‌هایی که از دی ان ای شماست

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

مدآنلاین: یونا اینگلزبی (Iona Inglesby) فارغ التحصیل دانشکده سلطنتی هنر شرکتی  راه‌اندازی کرده است که داده‎های دی ان ای را به الگوهای گرافیکی منحصربفردی تبدیل کرده و پارچه‌هایی را با همان طرح‌ها تولید می‌کند.

این شرکت با نام دات وان نام خود را از از یک درصد دی ان ای هر فردی می‌گیرد که با تمام انسان‌های دیگر متفاوت است. مشتریان می‌توانند نمونه آب دهان خود را به این شرکت تحویل دهند. شرکت آنها را برای استخراج پروفایل منحصربفرد دی ان ای به یک آزمایشگاه می‌فرستد. سپس با استفاده از یک الگوریتم کامپیوتری، همین داده‌های دی ان ای تبدیل به الگویی منحصربفرد می‌شوند که در نهایت می‌توانید آن را به‌صورت چاپی یا پارچه‌هایی با همان طرح از شرکت دریافت کنید.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

این الگوها از نظر رنگ متفاوت بوده و نشان دهنده ترکیب بندی متمایز نوارهای پیوسته در تحلیل دی ان ای هستند. طراح این مجموعه می گوید: « ما رنگی منحصربفرد  برای هر مقدار ممکن در بازه داده‌های ژنتیکی تعیین کرده‌ایم. وقتی به پروفایل دی ان ای مراجعه می‌کنیم، کل داده‌های موجود در آن را می‌توانیم با استفاده از رنگ مربوطه به الگویی مانند این تبدیل کنیم».

او می‌افزاید: «در این طرح ۲۳ نقطه روی کروموزوم با دو مقدار در هر نقطه دیده می‌شود که یکی از مادر و یکی از پدر گرفته شده است. طرح اجرا شده در پارچه‌ها نیز تکراری از همین مقادیر است زیرا درک الگوی شباهت‌ها و ارث بری‌ها با رنگی شدن این داده‌ها ساده‌تر می‌شود.»

پارچه‌های نهایی این روش توسط شرکت ویور هلن فوت (Weaver Helen Foot) بافته می‌شود. شرکت دات وان همچنین درخت‌های خانوادگی را ارائه می‌کند که نمایش گرافیکی روش های اشتراک ژن بین نسل‌های مختلف در آنها به نمایش گذاشته شده است.

اینگلزبی زمانی به ایده تولید این محصول رسید که روی پروژه‌ای به نام دریم ویور کار می‌کرد و مشاهده کرد یکی از طراحان از داده‌های دی ان ای اقوام خود برای ایجاد الگوهایی استفاده می‌کند و بازدیدکنندگان هم دلشان می‌خواهد الگویی بر اساس دی ان ای خودشان داشته باشند.

مترجم: علی جعفری

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×