اخبار فرش ماشینی

وعده‌های تکراری درباره تولید پارچه چادر مشکی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

وعده‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره تولید داخلی پارچه چادر مشکی در حالی طی چند سال اخیر بارها و بارها مطرح شده که کلید واژه همه این وعده‌ها اختصاص چند میلیون یورو یا دلار به خرید ماشین آلات کارخانه‌های تولید این محصول بوده است.

به گزارش ایسنا، به تازگی گلناز نصرالهی – مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت – با اشاره به اینکه کشور به چهار تا پنج کارخانه تولید پارچه چادر مشکی نیاز دارد، خبر داد که دانش فنی تولید این محصول از کره جنوبی خریداری شده است.

وی همچنین وعده داده کارخانه تولید چادر مشکی حجاب شهرکرد اواسط سال آینده راه اندازی شود.

این وعده در حالی داده شده که در سال‌های گذشته نیز مدیران وقت دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت همواره از برنامه ویژه این وزارتخانه برای حمایت از تولید پارچه چادر مشکی سخن گفته بودند اما در نهایت هیچ یک از این وعده‌ها به سرانجام نرسید.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

از جمله اینکه نعمت الله مردانی – مدیرکل سابق دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت – در ۱۳ آبان سال ۱۳۹۲ عنوان کرد که “تولید پارچه چادر مشکی طی سالیان گذشته در اولویت سرمایه گذاری و حمایت‌های این وزارتخانه بوده است و در همین راستا نیز طرح حجاب شهرکرد به ارزش تقریبی ۲۰ میلیون یورو که حدود دو ماه پیش گشایش اعتبار شده یک سال پس از واردات ماشین آلات آن به تولید خواهد رسید.”

همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در ششم خرداد سال قبل در واکنش به یکی از گزارش‌های ایسنا اعلام کرد که “در آینده نزدیک شاهد ارتقای کیفیت و تامین بخشی از نیاز کشور از طریق تولیدات داخلی پارچه چادر مشکی خواهیم بود.”

در اردیبهشت ۱۳۹۱ نیز مهدی اسلام پناه – مدیرکل وقت دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت – در اظهاراتی مشابه عنوان کرد که “اعطای تسهیلات به کارخانه حجاب شهرکرد در اولویت صندوق توسعه ملی قرار گرفته و به زودی اعتبارات درخواستی به این واحد تعلق می گیرد تا زمینه برای به تولید رسیدن آن فراهم شود.”

وی در آبان سال ۱۳۹۰ نیز طی اظهاراتی از تهیه لایحه مربوط به حمایت از تولیدکنندگان پارچه چادرمشکی خبر داد. وی حتی در مرداد سال ۱۳۸۹ مدعی شده بود که به زودی خبرهای خوشی درباره تولید این محصول منتشر خواهد شد که البته هرگز چنین نشد.

جالب اینجاست که گلناز نصرالهی که در حال حاضر مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت است در سال ۱۳۸۹ نیز در همین سمت “از آغاز تولید چادر مشکی در ایران از یک سال دیگر خبر داده بود!”

به نظر می رسد با توجه به وعده و وعیدهای مسئولان وزارت صنعت درباره تولید داخل پارچه چادر مشکی نمی‌توان چندان به برخی اخبار منتشر شده در این باره دلخوش بود و باید منتظر بود و دید که این وزارتخانه چه اقدام عملی را درباره تولید این محصول انجام می‌دهد. از سوی دیگر بهتر است درباره طرح‌های صنعتی در حال اجرای کشور بعد از راه اندازی اظهارنظر شود نه اینکه سال‌ها قبل از راه اندازی، که در صورت وقوع هرگونه مشکل مسئولان به دادن وعده‌های بدون عمل متهم نشوند.

به گزارش ایسنا، براساس تازه‌ترین آمار انجمن صنایع نساجی ایران در چهار ماهه نخست امسال بالغ بر ۲۶ میلیون دلار چادر مشکی وارد کشور شد.

به گفته رئیس این انجمن ارزش واردات سالانه این محصول به کشور به غیر از بخش قاچاق آن به بیش از ۱۰۰ میلیون دلار می رسد. طبق آمارهای منتشر شده نیاز سالانه کشور به پارچه چادرمشکی بین ۷۰ تا ۷۵ میلیون متر است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×