اخبار فرش ماشینی

وضعیت فرش ایرانی در بازارهای جهانی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

فرش

 

علی میرزازاده در نشست خوشه فرش اتاق بازرگانی اردبیل افزود: کشورهای پاکستان، هند، نپال و چین همچنان کپی فرش ایرانی و فروش آن به نام کشورمان را ادامه داده و به جایگاه آن در اروپا آسیب می رسانند.
وی بیان کرد: از چهار، پنج سال پیش زنگ بحران برای فرش ایرانی در بازارهای جهانی بویژه اروپا به صدا درآمده و این وضعیت همچنان تداوم دارد .
او اظهار کرد: فرش ایرانی جایگاه خود را در اروپا در حال از دست دادن است، در آلمان که زمانی ۳۶۰ مرکز و فروشنده فرش ایرانی وجود داشت اکنون تعداد آنها به ۳۵ نفر رسیده که ۱۰ نفر آن نیز هندی هستند.
میرزازاده بر ضرورت تجدید نظر در نوع بازاریابی و توجه به ذائقه مشتریان فرش ایرانی تاکید کرد و اظهار کرد: ذائقه ها در بازارهای اروپا تغییر کرده است و تولید کنندگان فرش ایرانی باید براساس سلیقه مشتری به بافت فرش اقدام کند.
او با اشاره به اصالت و بی نظیر بودن ارزش هنری فرش ایرانی گفت: این امر به تنهایی کافی نیست ، امروز دیگر مشتری دنبال فرشی است که با مبل و پرده منزلش ست باشد و تنها به اصالت هنری توجه نمی کند.
وی با بیان اینکه امروز تبلیغات کاملا امری علمی شده است، افزود: در راستای بازیافت هویت فرش ایرانی در اروپا باید به تبلیغات علمی و اصولی توجه بیشتری داشته باشیم .
میرزازاده تاکید کرد که فرش ایرانی پرچم دوم ایران است و بی شک اصالت و بی نظیر بودن خود در جهان را از دست نخواهد داد اما باید مسئولان و تولیدکنندگان و تاجران فرش در حفظ و بازیافت جایگاه فرش ایرانی تلاش جدی تری داشته باشند.

وی همچنین  در جلسه خوشه فرش اردبیل در اتاق بازرگانی اردبیل اظهار داشت: متاسفانه هم اکنون خرید و فروش فرش ایران در حال رکود است و بازار خرید و فروش این صنایع دستی بسیار ضعیف بوده که نیاز است در این زمینه مسئولان مربوطه اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه دنیا کشور ایران را با فرش اصیل آن می‌شناسند، افزود: متاسفانه به دلیل عدم منطبق بودن تولید فرش با سلیقه‌ها و طرح‌های کشورهای مختلف صادرات فرش ایران با مشکل مواجه شده است و باید تولید فرش متناسب با سلیقه‌ها و معیارهای روز دنیا باشد.
عضو هیئت مدریه صادرکنندگان فرش ایران بیان کرد: با وجود اینکه فرش ایران زینت‌بخش خانه‌های اروپایی شده است اما متاسفانه مدتی است که در فروش فرش ایران مشکلاتی به وجود آمده و باید در این زمینه تولیدکنندگان، بافندگان و صادرکنندگان فرش برنامه‌ریزی و مطابق با طرح‌ها و نیازهای بازار به تولید این محصول و صنایع دستی اقدام کنند.
وی با بیان اینکه برخی برندهای مشهور فرش ایران از جمله فرش شیخ‌صفی زبانزد عام و خاص است، گفت: متاسفانه به دلیل اینکه نتوانسته‌ایم طرح‌ها و ایده‌های جدید فرش را تولید کنیم بازار فرش هم‌اکنون در تب و تاب رکود قرار دارد.
میرزاده خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته فرش ایران در بین کشورهای مختلف از اهمیت و جایگاه بسیار بالایی برخودار بود و بسیاری از فرش‌های ایران هم‌اکنون نیز در موزه‌های کشورهای اروپایی به نمایش گذاشته می‌شود اما برای اینکه بتوانیم اقتصاد فرش ایران را رونق بخشیم باید بتوانیم زمینه صادرات و ارائه طرح‌های جدید را عملی سازیم

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×