اخبار نساجی

وزیر اقتصاد:بازار مکاره ارز را جمع می‌کنیم

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

وزیر اقتصاد:بازار مکاره ارز را جمع می‌کنیم

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه بازار مکاره ارز را جمع می‌‌کنیم، گفت:‌ در حال حاضر روزی ۱۰۰ میلیون دلار در مرکز مبادلات ارزی معامله می‌شود.

سیدشمس‌الدین حسینی شامگاه سه‌شنبه در گفت‌وگوی ویژه خبری گفت با راه‌اندازی مرکز مبادلات ارزی در روزهای اول روزی ۶ تا ۱۰ میلیون دلار معامله می‌شد و امروز این رقم به ۱۰۰ میلیون دلار رسیده و هدف شفافیت و حذف رانت در بازار ارز و از بین بردن بازار مکاره و سفته‌‌‌بازی ارز است.

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه در شرایط یک جنگ اقتصادی قرار داریم، گفت:‌ در جنگ اقتصادی حلوا پخش نمی‌کنند و همان رانت‌خواران بازار می‌خواهند به این مرکز مبادلات مراجعه ‌کنند.

وی افزود: هدف مرکز مبادلات ارزی شفافیت در بازار است؛ گرچه شفافیت تاکنون ضعف داشته، اما این مرکز دنبال رانت‌زدایی و حصول اطمینان به تأمین ارز برای کالاهای اساسی کشور است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

حسینی تاکید کرد: بنده به عنوان وزیر اقتصاد دلم درباره تامین کالاهای اساسی کشور قرص و محکم است و هیچ گاه معیشت مردم را به این تلاطم‌ها نمی‌سپاریم. هم‌چنین وزارت صنعت، معدن و تجارت ارز مورد نیاز کالاهای اساسی را فراهم می‌کند.

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به این پرسش که آیا دولت دنبال سودجویی از افزایش قیمت ارز است، گفت: نهادهای نظارتی در کشور مانند سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات داریم که تاکنون هیچ گزارشی در مورد سودجویی دولت از نوسان بازار ارز ارائه نکرده‌اند.
حسینی، تاکید کرد: بنده به عنوان سخنگوی دولت و خزانه‌دار کل کشور این را تکذیب می‌کنم که دولت به دنبال سودجویی بوده و دستگاه‌های نظارتی تاکنون تذکر به ما نداده‌اند و یا به جایی اعلام نکرده‌اند. اگر کسانی می‌گویند دولت به دنبال سودجویی است مستندات خود را ارائه دهند.

وی با بیان اینکه دولت نمایندگی ملت را بر عهده دارد، گفت:‌ ما به هیچ وجه دنبال کاهش ارزش پول ملی نیستیم. کسانی که می‌گویند ارزش دلار ۹۰۰ تومان باشد، وقتی می‌گوییم راهکار چیست، می‌گویند یک کاری بکنید به این رقم برسد!

وزیر اقتصاد تاکید کرد: قویاً تکذیب می‌کنم که دولت دلاری را بالاتر از نرخ مرجع ۱۲۲۶ تومان فروخته باشد و باید جلوی اظهارنظرهایی که بدون پشتوانه می‌گویند دولت دنبال سودجویی است، گرفته شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد شرایط جنگ اقتصادی گفت: شاخص‌های بزرگ را کنار هم قرار دهیم. در اروپا بحران‌های پیاپی در بازار سهام وجود دارد، اما در کشور ما شاخص کل بازار سهام ۱۱ درصد رشد داشته و در میان مدت حجم مبادلات روزانه بورس به بیش از ۱۸۰ میلیارد تومان رسیده درحالی که این رقم قبلا ۲۰ میلیارد تومان در روز بود.

وی گفت: بازار مکاره وجود دارد، ولی دیر یا زود حباب این بازار می‌ترکد، در عوض در بازار بورس هنوز سهام قابل رشد وجود دارد و هنوز سهامی با نسبت‌های پی‌ به ای (شاخص سودآوری سهام) وجود دارد که مناسب سرمایه‌گذاری است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: میزان سرمایه‌گذاری مصوب خارجی در کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل صددرصد رشد کرده و بر اساس مصوبه هیئت سرمایه‌گذاری ۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در ایران مجوز گرفته است.

وی گفت: صادرات غیر نفتی گرچه در ماه‌های نخست سال جاری حدود ۱۶ تا ۱۷ درصد کاهش داشت، اما در حال حاضر تنها ۴ درصد کاهش نشان می‌دهد و امیدواریم در ادامه سال این کاهش به رشد صادرات غیرنفتی تبدیل شود، به گونه‌ای که در ۶ ماه دوم، ۲۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی و ۲۶ میلیارد دلار واردات در کشور وجود داشته باشد.

حسینی تاکید کرد: نباید اینکه معامله‌ای در یک گوشه‌ای در اقتصاد برای ارز انجام می شود و کسی هم مقدار آن را نمی‌داند، معیار سنجش اقتصاد قرار گیرد.

سخنگوی اقتصادی دولت در مورد سؤالی درباره یارانه ارزی گفت: این صحت ندارد و چنین مصوبه‌ای نبوده، بلکه گمانه‌زنی عده‌ای از افراد است. البته پیشنهادهایی دریافت شده، ولی تصمیم‌گیری نشده و در دستور کار قرار ندارد.

وی در مورد مرکز مبادلات ارزی گفت: حلقه دوم این مرکز هم شروع به کار کرده و جنبه مدیریت و کنترل آن بیشتر شده، در ابتدا دو بانک بودند، اما قدم قدم زیاد شدند و در حال حاضر نیاز به مراجعه حضوری به مرکز مبادلات ارزی نیست، تقاضاها از استان‌ها هم  پاسخ داده می‌شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: حتی کم‌کم ارزهای بیشتری وارد مرکز مبادلات ارزی می‌شود و نهادهای پولی بیشتری می‌آیند و بازار وسعت و عمق بیشتری پیدا می‌کند.

وی گفت:‌ برخی بانک‌ها عنوان کردند تعهداتی از قبل برای تأمین ارز دارند که قرار شد با محوریت بانک مرکزی تعهدات آنها پوشش داده شود و اولویت، حذف بازار مکاره ارز و وسعت دادن به مرکز مبادلات ارزی است.

حسینی تاکید کرد: روز به روز مزایای مرکز مبادلات ارزی ملموس‌تر می‌شود و دولت دنبال این است که نیاز واقعی فعالان اقتصادی و مردم پوشش داده شود و نرخ مبادلاتی ارز را کاهش دهیم.

حسینی در مورد نیاز ارزی دانشجویان در خارج کشور، گفت: تعدادی از دانشجویان بورسیه مورد تایید وزارت علوم هستند و همچنین برای درمان بیمارانی که شورای عالی پزشکی تایید کرده ارز مورد نیاز با همان نرخ مرجع داده می‌شود و برای بقیه دانشجویان منعی وجود ندارد که در خارج تحصیل کنند، اما ارز آنها در مرکز مبادلات ارزی با یک درصد کارمزد بالاتر تامین می‌شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد ثبت‌نام سفر به عتبات و تأمین ارز، گفت: آخرین اطلاعی که دارم کمیته مشترک دولت و مجلس تصمیم گرفته در مورد سفرهای عتبات مانند گذشته ادامه ‌یابد و در حج تمتع نیز زائران یک ارزی دریافت می‌کنند که برای تهیه سوغاتی است، اما این همه نیاز حج تمتع نیست و بانک مرکزی کل مخارج حجاج تمتع را پوشش می‌دهد و زائران تمتع بدون مشکل اعزام می‌شوند.

حسینی در پاسخ به این پرسش که اگر مرکز مبادلات ارزی کارایی نداشته باشد چه می‌کنید، گفت: من مطمئن هستم این طرح موفق می‌شود، چون باعث تقویت طرف عرضه اقتصاد و افزایش شفافیت می‌شود و اولویت تامین نیاز کشور، ارز است.

وی تاکید کرد: هیچکس با چارچوب مرکز مبادلات ارز مخالفت نمی‌کند و هیچ کمبودی وجود ندارد که عده‌ای می‌گویند جیره‌بندی ارز و یا نگاه پلیسی داشته باشیم و عده‌ای در اتاق سربسته ارز را تقسیم کنند. به نظر ما طرح مبادلات ارز موفق می‌شود و در مسیر اکمال قرار دارد.
وی در مورد نقش رسانه‌ها در کنترل بازار مکاره ارز گفت: امروز اهمیت و نقش رسانه‌ها بسیار بارز است و مردم با رسانه‌ها زندگی می‌کنند و رسانه‌ها اطلاعات را به مردم می‌دهند.

حسینی گفت: برخی از شبکه‌های خارج‌نشین مثلا راهپیمایی مردم اسپانیا را نشان می‌دهند، اما زیرنویس آن در مورد نرخ ارز در کشور است و عده‌ای هم آن را پیامک می‌کنند. به نظر من باید رسانه مقاومتی شکل گیرد.

وی گفت: یک کسی به عنوان خبره و نخبه اقتصادی اظهارنظر کرده اما وقتی بررسی شد، چون او بدهکار معوق بانکی و مالیاتی است و درخواست به فلان مسئول داده و موافقت نشده، خودش را به عنوان نخبه اقتصادی در رسانه‌ها مطرح کرده است.

وی گفت: در رسانه‌ها صف دوست از دشمن جدا شود. رسانه‌ها یار و یاور دولت باشند و از برخی مسائل حاشیه‌ای پرهیز کنند که فقط تعداد بینندگان را بالا می‌برد.

وی در مورد اینکه چه زمانی بازار آزاد ارز از بین می‌رود، گفت: ‌این سؤال سختی است، اما به نظر من بازار غیررسمی ارز مانند یخ آب می‌شود و مشکلات کنونی ارزی ریشه اقتصادی ندارد.

حسینی گفت: ما دنبال گسترش و عمق‌ دادن به مرکز مبادلات ارز و دنبال منافع ملی هستیم. مردم به شایعات توجه نکنند چون هر موقع نیاز باشد، این مسائل برای مردم اطلاع‌رسانی می‌شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×