اخبار فرش ماشینی

ورود فرش ایرانی به بازارهای جهانی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد صادقیان درباره لزوم نگاه صادراتی به تولید در صنعت فرش، گفت: اصولا هنر و صنعت فرش متعلق به ایران و ایرانی است و به همین دلیل فرش ایرانی از بسیاری جهات در دنیا سرآمد است. با اعتقاد به این موضوع و مجهز شدن به تمام امکانات، فرش ایرانی را شایسته خودنمایی در بهترین بازارهای جهانی می دانم.

وی با تاکید بر اینکه تولید ما یک تولید صادراتی است، اظهار داشت: ما تنها فرش صادر نمی کنیم بلکه این هنر، فرهنگ و عشق ایرانی است که به اقصی نقاط جهان ارسال می شود. فرش یک سفیر فرهنگی است، وقتی در خانه ای پهن می شود هر بار تماشای آن فرهنگ و هنر ایران و ایرانی را به یاد می آورد به همین دلیل افتخار و لذت صادرات فرش برای ما با ارقام و اعداد قابل بیان نیست.

صادقیان با بیان اینکه امروزه تولید فرش و اساسا هر کالایی باید با اشراف کامل به نیازها، سلایق و انتظارات بازار هدف صورت گیرد، افزود: با توجه به سرمایه گذاری و تحقیقات گسترده ای که ما در بخش صادرات انجام می دهیم این نیازها را به طور مستقیم از مشتریان دریافت کرده و دقیقا مطابق آن تولید را انجام می دهیم و این یکی از کلیدهای موفقیت در صادرات است. قطعا نکته اصلی در این امر توجه به بحث طراحی، رنگ بندی و سلایق مشتریان است که مهمترین رکن موفقیت گروه ستاره کویر به شمار می رود، یکی از مزیت های اساسی صنعت فرش ایران به طور کلی طراحی است چرا که طراحی فرش متعلق به ما است و باید از این مزیت به خوبی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: گروه ستاره کویر یزد در ۳۰ سال فعالیت خود توانسته همواره خلاق، پیشرو و سرآمد باشد و از معدود تولیدکنندگانی است که در داخل و خارج برند خود را به بهترین شکل معرفی کرده و توانسته با تکیه بر کیفیت ممتاز محصولات خود در بازارهای داخلی و بهترین بازارهای بین المللی حضور داشته باشد و به عنوان صادرکننده نمونه نساجی کشور در سال جاری معرفی شود.

صادقیان ادامه داد: امروزه با اشتغال زایی مستقیم برای حدود ۱۰۰۰ نفر در ۵ مجموعه تولیدی ستاره کویر یعنی فرش ستاره کویر، فرش خاطره، رنگرزی یزد، الیاف یزد و نساجی یزد، با کاربرد آخرین ماشین آلات و فن آوری روز می توان ظریف ترین و باکیفیت ترین فرش ماشینی را تولید کرد. در کنار بخش سخت افزاری، با بکارگیری نیروهای متخصص در واحد تحقیق و توسعه شرکت همواره در نوآوری پیشتاز بوده ایم. همچنین برای باقی ماندن در بازارهای دشوار جهانی برنامه حضور قدرتمند در نمایشگاه های برتر فرش و کفپوش دنیا را دنبال می کنیم و در سال ۲۰۱۲ در نمایشگاه های متعددی از جمله دموتکس هانوور، دموتکس چین و دموتکس روسیه غرفه گذار بودیم.

این صادرکننده فرش، تصریح کرد: از مهمترین اقداماتی که برای انجام صادرات فرش انجام شد می توان به تلاش و پشتکار، تولید صادرات محور، کیفیت بالا و توجه به رنگ بندی و طرح و خواسته مشتری، حضور قدرتمند در نمایشگاه های بین المللی و مواردی از این دست اشاره کرد. در حال حاضر ما به ۴ گوشه دنیا فرش صادر می کنیم که می توان به کشورهایی مانند ژاپن، مالزی، استرالیا، روسیه، اوکراین، عربستان، ایتالیا، آلمان، اتریش و حتی چین اشاره کرد که نفوذ در برخی از این بازارها مانند ژاپن و چین کاری بسیار دشوار و زمان بر بوده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی مسائلی چون بهره وری پایین و بالا بودن هزینه های تولید و الزامات قانونی در روند صادرات را دارای تاثیر منفی در انجام صادرات فرش دانست و گفت: از سویی، سیاست های تشویقی هدفمند در بخش صادرات، اعطای تسهیلات بانکی با نرخ های رقابتی بین المللی و با پوشش صندوق حمایت از صادرات، توسعه و تجارت الکترونیک و تقویت بخش های اقتصادی سفارتخانه ها در خارج از کشور می تواند بیش از پیش در رونق صادرات غیرنفتی کشورمان موثر باشد. در حال حاضر تحریم های موجود صادرات را بسیار مشکل کرده و در صورت عدم رفع مشکل، بسیاری از بازارهای بزرگی را که روی آن سرمایه گذاری کرده ایم از دست خواهیم داد.

صادقیان افزایش صادرات غیرنفتی و اقدامات موثر در جهت بهبود آن را نیازمند ایجاد محیط رقابتی برای پیشبرد آن دانست و گفت: براساس اهداف کمی پیش بینی شده، صادرات کالاهای غیرنفتی در برنامه پنجم توسعه باید به رقم ۸۰ میلیارد دلار برسد. یعنی سالیانه حدود ۱۷ درصد رشد برای رسیدن به این هدف لازم است که باید زیرساخت های آن فراهم شود. در کنار آماده سازی این زیرساخت ها به مسائلی چون بهره وری پایین تولید در ایران، بالا بودن هزینه های تولید کالا، عدم اعطای تسهیلات کافی و ارزان، اخذ عوارض مختلف از تولید، عدم توجه به برندسازی و حمایت از برندها به عنوان موانع توسعه باید توجه ویژه ای شود.

این صادرکننده فرش، افزود: در شرایط کنونی دولت باید نگاه ویژه ای به بخش تولید داشته باشد و از تجربه کشورهایی مانند مالزی و ترکیه استفاده کند. صنعتگران و تولیدکنندگان واقعا درخواست زیادی از دولت ندارند و تنها خواسته ما ایجاد یک شرایط آرام و بی تنش برای تجارت و تولید است. حداقل دولت اگر نمی تواند صنعت و صنعت گر را آن طور که باید حمایت کند از تولید انتظار کمتری داشته باشد.

وی تاکید کرد: حضور قدرتمند یک کشور در بازارهای جهانی و رقابت پذیری محصولات آن معرف پویایی صنایع آن کشور است، به نظر می رسد ما علاوه بر تحریم های کشورهای خارجی، اسیر تحریم های داخلی هم هستیم، یعنی همان تصمیمات غیر کارشناسی و سخت شدن تولید به وسیله قوانین و مقررات متنوع. در چنین شرایطی خریداران عمده خارجی که به دنبال یک تجارت بی دردسر، تحویل به موقع کالا و سهولت کار هستند به راحتی رقبایی مانند ترکیه را جایگزین ما می کنند و بازاری که به سختی به دست آمده است به راحتی از دست می رود. ابلاغ یک بخشنامه غیرکارشناسی و اعمال محدودیت یا ممنوعیت برای صادرات یک کالا، به فوریت سهم ما از یک بازار را در اختیار رقبا قرار می دهد.

مدیرعامل گروه ستاره کویر یزد افزود: کشور ما به ویژه در صنایعی مانند نساجی و فرش پتانسیل بالایی در بخش صادرات دارد و در حال حاضر گروه ستاره کویر با همه مشکلات موجود کالاهای خود را به ۲۰ کشور دنیا صادر می کند. تصور کنید اگر همه موانع برداشته شود چه توان بالایی ایجاد خواهد شد. یکی از حمایت های دولتی بحث جوایز صادراتی است که با وجود اینکه اندک است اما همان هم پرداخت نمی شود، در اکثر نقاط دنیا برای حمایت از صادرات هزینه های شرکت در نمایشگاه های بین المللی تا حد زیادی توسط دولت تامین می شود مثلا در ترکیه دولت ۵۰ درصد همه هزینه های شرکت در نمایشگاه، تبلیغات خارجی، هزینه سفر و حتی هزینه چاپ کاتالوگ ها را هم پرداخت می کند.

وی خاطر نشان کرد: هر چند در شرایط موجود، تامین نیاز بازار داخل هم از اولویت بالایی برخوردار است، اما باید توجه داشت که صادرات غیرنفتی در حقیقت نوعی سرمایه گذاری بلندمدت است که با کمک تولیدکنندگان انجام شده و حفظ این سرمایه و رشد آن برای کشور مهم است. ما در حال حاضر در بازارهای بین المللی با رقابت بسیار ناعادلانه ای روبرو هستیم.

صادقیان به این موضوع نیز اشاره کرد که تنها اعطای عنوان صادرکننده نمونه به یک شرکت کفایت نمی کند، بلکه دولت باید به واحدهایی که واقعا شایسته این عنوان هستند تسهیلات ویژه ای اعطا کند و آنها را به ادامه این راه تشویق و دلگرم کند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×