اخبار فرش ماشینی

واکنش صاحبان صنایع نساجی به لزوم اخذ مجوز برای واردات پنبه

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

‘علیرضا حائری’ با بیان اینکه نیاز سالیانه صنایع نساجی به پنبه حداقل ۱۵۰ هزار تن برآورد می‌شود و تولید سال جاری پنبه کشور به زحمت به ۶۵ هزار تن خواهد رسید، افزود: درخواست وزیر جهاد کشاورزی جهت اخذ مجوز برای واردات پنبه که یک کالای استراتژیک محسوب می‌شود صحیح نبوده و قرار دادن این محصول در کنار سایر کالاهای غیر ضروری اشتباه است.
وی افزود: این در حالی است که افزایش نرخ جهانی پنبه به دلیل کاهش تولید آن در جهان ناشی از سیل در کشورهای پاکستان و چین، صنایع نساجی را بیش از پیش با مشکل تهیه پنبه روبرو کرده و از سوی دیگر سایر محدودیت های واردات پنبه از قبیل نرخ تعرفه ۱۰ درصدی و محدودیت واردات پنبه از تمام نقاط پنبه خیز دنیا به دلیل داشتن آفات نباتی و آفت کرم سرخ بر مشکلات صنایع افزوده است.

حائری با اشاره به سیاست دولت ازبکستان بعنوان عمده‌ترین تامین کننده پنبه ایران در جهت ایجاد ارزش افزوده بیشتر از پنبه و احداث کارخانجات ریسندگی و تبدیل پنبه به انواع نخ ، افزود: عدم رغبت برخی کشورها نسبت به فروش پنبه در حجم‌های کوچک به ایران همگی باعث بروز مشکلات بیشتر در صنایع ریسندگی پنبه‌ای کشور شده و بطور حتم تاثیر خود را بر روی سایر رشته های نساجی نیز خواهد گذاشت. ‏

وی با اشاره به محدودیت‌های ایجاد شده در واردات پنبه گفت: با توجه به آغاز برداشت پنبه از مزارع داخل کشور و با وجود تعیین نرخ تضمینی هفت هزار و ۵۰۰ ریال برای هر کیلو وش، این محصول به قیمت‌هایی بیش از ۹ هزار ریال خرید و فروش و افزایش قیمت پنبه محلوج تا هر کیلو ۲۵ هزار ریال خواهد شد.
حائری گفت: درخواست انجمن صنایع نساجی ایران حذف ردیف تعرفه‌ای پنبه از نامه اخیر وزیر جهاد کشاورزی و حذف محدودیتهای ناشی از ممنوعیت واردات آزاد پنبه از کلیه نقاط جهان است. ‏

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×