اخبار نساجی

واردات ۶.۵ میلیون دلار فرش به کشور

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

فرش‌های ترک برای رفو می‌آیند

طی سه فصل نخست امسال بیش از ۶.۵ میلیون دلار فرش و کف‌پوش از کشورهای ترکیه، هند، چین، بلژیک، امارات متحده عربی، آلمان و عربستان وارد ایران شده است.

به گزارش خبرنگار بازرگانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در حالی که مقامات بخش خصوصی واردات فرش ماشینی و دستباف به کشور را تایید می‌کنند اما مقامات دولتی اعتقاد دارند این اقدام تنها برای ترمیم است که فرش‌ وارد ایران می‌شود.

پیش از این عبدالله بهرامی، مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرش دستباف کشور به ایسنا گفته بود: امسال واردات فرش دستباف به کشور به ویژه از کشورهای چین و پاکستان کم شده اما در مقابل ورود فرش‌های ماشینی از برخی کشورها نظیر بلژیک بیشتر شده است.

به اعتقاد احمد صادقیان، مدیرعامل شرکت فرش ستاره کویر یزد نیز پنج درصد از فرش ماشینی مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود.

با وجود این، طبق آنچه تاکنون مقامات دولتی نسبت به این موضوع واکنش نشان داده‌اند این است که این فرش‌ها برای مرمت به ایران می‌آیند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

به گفته رییس سابق مرکز ملی فرش ایران فرش‌های ایرانی با هزینه‌های بالایی به صورت موقت وارد کشور شده و تعمیر می‌شوند و سپس به کشور مبدا خود باز می‌گردند.

فیصل مرداسی حتی این واردات را برای اقتصاد ایران خوب می‌داند و درباره برخی اخبار مبنی بر وارد کردن فرش‌های چینی، پاکستانی و هندی به ایران و صادر کردن آن به کشورهای دیگر با نام فرش ایرانی می‌گوید: این هم گاهی شنیده می‌شود.

* فرش‌های خارجی از کجا می‌آیند؟

بر اساس اعلام گمرک ایران طی سه فصل نخست امسال بیش از سه هزار و ۳۰۰ تن “سایر فرش‌ها و کف‌پوش‌های نسجی حتی آماده مصرف با شماره تعرفه ۵۷۰۵۰۰۰۰” به ارزش ۶.۵ میلیون دلار وارد ایران شده است.

از این میزان واردات، کشور ترکیه بیشترین سهم را داشته که بیش از پنج میلیون و ۷۰۰ هزار دلار از این کشور به ایران صادر شده است.

همچنین میزان واردات فرش از کشور‌ هند ۳۱۲ هزار دلار، کشور چین ۲۱۷ هزار دلار، کشور بلژیک ۲۰۹ هزار دلار، امارات متحده عربی ۶۷.۵ هزار دلار ،آلمان ۲۹ هزار دلار و عربستان ۲۴ هزار دلار بوده است.

در سال گذشته نیز ۹.۵ میلیون دلار فرش وارد ایران شده بود که سهم کشور ترکیه هفت میلیون و ۸۰۰ هزار دلار، کشور هند ۴۶۳ هزار دلار، کشور چین ۴۲۶ هزار دلار، کشور امارات متحده عربی ۳۳۹ هزار دلار، بلژیک ۲۰۴ هزاردلار، کشور ایتالیا ۱۱۷ هزار دلار، کشور مصر ۸۳ هزار دلار، کشور انگلیس ۵۷ هزار دلار، کشور کویت ۳۹.۵ هزار دلار، منطقه آزاد چابهار ۱۶ هزار دلار، کشور هلند ۱۵ هزار دلار، کشور آلمان ۹ هزار دلار،‌ کشور فرانسه چهار هزار و ۳۰۰ دلار و کشور تایلند هزار و ۴۰۰ دلار بود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×