اخبار فرش ماشینی

واردات گسترده فرش چینی

         روزنامه شرق نسبت به افزایش واردات فرش از چین به کشور هشدار داده و نوشته است: با اینکه ورود فرش دستباف خارجی به ایران ممنوع است اما انگار برای چین و چینی‌ها دروازه‌های کشور ما باز است. چند صباحی است که زمزمه ورود فرش‌های دستباف چینی به کشور غوغایی عظیم به پا کرده؛ اگرچه هم‌اینک فرش‌های دستباف چینی به‌صورت نمونه‌وار و قاچاق وارد کشور می‌شود، اما با ادامه وضع موجود و نادیده‌گرفتن این موضوع تا چندی دیگر در فرش‌فروشی‌های کشور به‌صورتی انبوه فرش چینی دیده می‌شود.
    
    خطر آنجاست که فرش‌های دستباف چینی را به‌جای فرش معتبر دستباف ایرانی به تاجران قالب کنند و آرام‌آرام وجهه فرش ایرانی از ناکجاآباد سر در بیاورد. رکود حاکم بر اقتصاد ایران موجب شده رقبا برای به‌دست‌گرفتن بازار بکر فرش ایران دندان تیز کنند. انگار دیگر باید از چین و چینی‌ها در کشور ترسید که با کپی‌برداری و تقلید به جانِ فرش‌های دستباف ایران افتاده‌اند. دولت در این یک سال و اندی نشان داده از حوزه هنر فرش ایرانی هم با صادرات قابل‌توجهی که می‌تواند برای کشور به ارمغان بیاورد، بسی غافل است.
    
    چندی قبل رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف ایرانی ضمن هشدار به ورود فرش‌های دستباف چینی، هندی و پاکستانی به کشور خبر داد که باوجود ممنوعیت واردات فرش دستباف خارجی به ایران، این فرش‌ها هم‌اکنون به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود…
    
    او در گفت‌وگویی با «شرق» به این نکته اشاره کرد که ما منتظر بودیم دولت یازدهم در این حوزه ورود کند اما انگار همچنان توجه دولت روی بحث سیاست خارجی است و بی‌توجه از کنار موضوعات مهم عبور می‌کند. وی ضمن تأیید خبرِ ورود فرش‌های چینی به ایران گفت: فرش‌های چینی، هندی و پاکستانی به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود اما هنوز به‌صورت انبوه وارد کشور نشده است. وی ضمن بیان اینکه فرش دستباف ایرانی به‌عنوان یک کالای هنری از شهرت زیادی در جهان برخوردار است، گفت: خطری که فرش‌های دستباف ایرانی را تهدید می‌کند، این است که بعضا فرش‌های چینی را به‌جای فرش‌های دستباف ایرانی به فروش می‌رسانند.
    
     وی با اشاره به ناخالصی‌های فراوان و کیفیت نامطلوب فرش‌های دستباف چینی هشدار داد: ممکن است به‌تدریج این فرش‌های چینی را به‌جای فرش‌های دستباف ایرانی به تاجران قالب کنند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×