اخبار فرش ماشینی

واردات قاچاقی ابریشم از چین

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

آسیب شناسی و پیدا کردن موانع و گلوگاه‌های پنهان که مسیر جریان صادرات و به طور کلی اقتصاد را سد می‌کنند مشغله‌ای تمام وقت و بسیار تخصصی و با اهمیت برای اصحاب مدیریت کلان در هر کشوری است.

در همین رابطه علی لاهوتی، عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرش دست‌بافت در گفت‌و‌گو با ایسنا اظهار کرد: در هر اقتصادی جهت یافتن این موانع هزینه‌ای گزاف صرف می شود و با دقت نظر و موشکافی این موانع را یافته و رفع می کنند اما موانع پیش روی صادرات و اقتصاد ایران چنان مشخص و عظیم هستند که دیدن آن‌ها نیاز چندانی به عمق نظر ندارند.

وی ادامه داد: این موانع آن چنان توسط اصحاب اقتصاد کشور و به ویژه بخش خصوصی که از یک سو درگیر با این مشکلات بوده و از سوی دیگر جهت رفع آن‌ها کار چندانی از ایشان بر نمی‌آید بیان و تشریح شده‌اند که دیگر تبدیل به توضیحاتی تکراری و حتی ملال‌آور شده‌اند.

او بیان کرد: تکرار مداوم و تذکر معضلاتی مانند مشکلات موجود در مبادلات مالی و بانکی، عدم شفافیت در قوانین وساز و کارها و رویه‌ها و تغییرات ناگهانی آن‌ها، عدم ارائه حمایت ها وخدماتی که دولت مکلف به ارائه به بخشخصوصی جهت بهبود جریان صادرات و اقتصاد است، بی ثباتی بازار ارز، تاثیرات تحریم‌های بین المللی در از دست رفتن بازارهای مختلف مقصد، از دست رفتن رجحان اقتصادی کالاهای صادراتی به واسطه بالا رفتن بی رویه قیمت مواد اولیه و هزینه‌های تولید وسیاه طولانی از این دست هر چند تکراری و به گوش شنونده گران و ملال آور است اما ذره‌ای از اهمیت و تاثیر مداومی که این عوامل بر روی اقتصاد این کشور می گذارند کاسته نمی‌شود.

لاهوتی یادآور شد: تاثیر این عوامل را نه تنها می توان در کاهش میزان و ارزش کالاهای صادراتی مانند فرش دستباف و تقلیل آن به کمتر از نصف در عرض چند سال مشاهده کرد بلکه متاسفانه این عوامل به شکل فاجعه بارتری زیرساخت‌های اقتصادی کشور را هدف قرار داده‌اند و با تخریب آن‌ها فرصت بازسازی اقتصادی را دورتر و دورتر و دست نیافتن‌تر می کنند.

وی درباره فرش دست‌باف گفت: فرش بسیار گران شده و این موضوع به دلیل عدم بافت فرش درپی اختصاص یارانه نقدی در شهرستان‌ها است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

او تصریح کرد: با پرداخت یارانه نقدی دیگر جوانان به دنبال کارهای سخت نمی‌روند و با همان یارانه نقدی نیاز‌های خود را در شهرستان تامین می‌کنند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرش دست‌بافت افزود: اقتصاد کشور در حال حاضر به واسطه عدم جذب سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های خود و به دلیل از دست دادن بازارهای هدف شبیه کسی می ماند که به مدت طولانی آب ننوشیده و به واسطه آن در حال احتضار قرار گرفته است. هر چند ممکن است با توجهی سریع و به مواقع او را از زوال و مرگ حتمی نجات داد ولی اثر ننوشیدن طولانی آب بر اندام داخلی او ممکن است اثری همیشگی و ماندگار باشد یا دست کم به این سادگی‌ها بهبود نیابد.

او در رابطه با معضلات صادرات گفت: ابریشم در کشور وجود ندارد و حجم اعظم ابریشم از کشور چین و به صورت قاچاق تامین می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا ابریشم در داخل تولید نمی‌شود بیان کرد: شرایط کشاورزی کشور به صورتی است که کشاورزان پرورش کرم ابریشم را کنار گذاشته‌اند.

لاهوتی تصریح کرد: معضلات موجود در راه صادرات تنها معطوف به خارج از کشور نمی‌شود بلکه در حال حاضر عدم شفافیت یا اجرایی نبودن بسیاری از قوانین و دستورالعمل‌ها به ویژه در حوزه ارز سبب شده تا بسیاری از صادرکنندگان به واسطه انواع معضلاتی که جهت وصول طلب و انتقال ارز حاصل از صادرات خود دارند و به دلیل آن ها مجبور به استفاده از روش‌های غیر بانکی و حتی غیر متعارف برای انتقالات مالی می‌شوند و حتی گاهی جهت عملی کردن این گونه مبادلات مجبور به اعطای انواع امتیازهای غیر معمول به طرف تجاری مقابل خود می‌شوند در داخل کشور نیز مشمول قوانین مبارزه با قاچاق ارز و کالا و حتی قوانین مربوط به پولشویی شوند.

به گفته او تمام بانک‌های ایرانی در دنیا تحریم‌ هستند و کشورهای دیگر حساب‌های اشخاص حقیقی در دنیا را که در ایران زندگی می‌کنند نیز بسته‌اند.

لاهوتی در پایان گفت: بازاریابی صحیح و درست در بازارهای جهانی انجام نمی‌شود و تنها برگزاری نمایشگاه در دنیا و فروش فرش با قیمت بسیار پایین باعث از بین رفتن بازارهای هدفمی‌شود زیرا دیگر مغازه داران این کشورها به دلیل برهم زدن ریتم بازار با عرضه محصول نمایشگاهی جنسی از ایران نخواهند خرید.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×