اخبار نساجی

هیوندای ۸ هزار دلاری ۴۳ میلیون فروخته می شود

 

هیوندای ۸ هزار دلاری ۴۳ میلیون فروخته می شود

ارزان ترین خودروی وارداتی در اسفند سال ۹۰، خودروی هیوندای هاچ بک i۲۰ با قیمت ۸۴۰۰ دلار بوده است.

به گزارش خبر، در اسفند ماه گذشته بالغ بر ۴۱۶۳ دستگاه خودروی خارجی به کشور وارد شده است که از این تعداد ۱۰۷۴ دستگاه زیر ۱۵ میلیون تومان قیمت داشته اند؛ البته این قیمت بر اساس نرخ دلار دولتی تخصیص پیدا کرده برای واردات خودرو محاسبه شده است در حالی که تمامی این خودروها در حال حاضر با قیمتی بین ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان در بازار داخلی به دست مصرف کنندگان نهایی میرسند.
متوسط قیمت دلاری این خودروها معادل ۹۳۰۰ دلار بوده است. ارزش کل محموله خودروهای زیر ۱۵ میلیون تومان اسفندماه معادل ۱۲.۲ میلیارد تومان معادل ۱۰ میلیون دلار اعلام شده است.

قابل ذکر است که ارزان ترین محموله خودروی وارداتی به کشور طی اسفندماه گذشته شامل ۲۹۷ دستگاه هیوندای هاچ بک i۲۰ بوده است که قیمت هر کدام از این خودروها در گمرک معادل ۸۴۰۰ دلار به ثبت رسیده که با احتساب ارز دولتی ۱۲۲۶ تومانی معادل ریالی آن به ۱۰ میلیون می رسد. در حالی که همین خودرو در بازار داخلی امروز با قیمتی بین ۴۲ تا ۴۳ میلیون تومان به فروش می رسد، در حالی که اگر این خودرو با ارز آزاد ۱۹۰۰ تومان هم قیمت گذاری شود در نهایت با اخذ تمامی هزینه های مرتبط بر واردات در نظر گرفتن سود حدود ۲۰ درصدی برای وارد کننده، نباید بیش از ۳۶ میلیون تومان قیمت گذاری شود. در حالی که اگر بخواهیم این خودرو را با قیمت ارز دولتی ۱۲۲۶ تومانی ارزش گذاری شود باید با قیمتی حدود ۲۳ تا ۲۴ میلیون تومان به فروش برسد، حال سئوال اینجاست که ۲۰ میلیون تومان مابع التفاوت قیمت فروش خودرویی که با ارز دولتی وارد شده است پس از کسر حقوق دولت سهم چه کسی می شود؟

البته عنوان می شود افزایش خودروهای خارجی در جمع کالاهای لوکس قرار می گیرد و قرار بود از سال گذشته تخصیص ارز دولتی برای واردات این خودروها متوقف شود، ولی این اتفاق نیفتاده است و قیمت گذاری ها به رغم تخصیص ارز دولتی با ارز آزاد صورت می گیرد. البته با قیمتهایی به مراتب بالاتر هم به مصرف کننده نهایی فروخته می شود، اما سئوال اینجاست اگر خودروی روز دنیا که با قیمتی معادل ۸ هزار دلار با احتساب ارز آزاد با قیمتی بیش از ۲۰ هزار دلار به دست مصرف کننده داخلی برسد و همزمان اصلی ترین خودروی صادراتی سال ۹۰ که برای بازار جهانی با قیمتی معادل ۵ هزار دلار عرضه می شود با امکاناتی به مراتب کمتر (و محصول بیش از دو دهه پیش صنایع جهانی خودرو) با قیمت ۹ تا ۱۰ میلیون تومان به مصرف کننده داخلی فروخته شود، یعنی قیمتی معادل ۸۲۰۰ دلار (بر اساس ارز دولتی)، واقعا از تولید داخلی حمایت شده است؟

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

متاسفانه به نظر می رسد وزرای صنایع ازگذشته تا امروز و هیچ یک از مدیران در قبال صنایع خودروسازی کشور اختیاری ندارند. حتی مدیران میانی وزارت خانه و سازمانهای متولی خودروسازی ها در قبال کیفیت و قیمت خودروهای داخلی حاضر به پاسخگویی نیستند و در محافل خصوصی هم عنوان می کنند چرا باید پاسخگوی چیزی باشیم که هیچ اختیاری در اداره اش نداریم!

فضایی که برای حمایت از تولید داخلی ایجاد شده طی سالهای گذشته به سمتی رفته است که از یکسو مصرف کننده خودروی خارجی باید بهای سنگین و بی دلیلی را برای کالای مصرفی خود بپردازد، مصرف کننده تولیدات داخلی هم هیچ تغییری در وضعیت کیفیت تولیدات ایرانی مشاهده نکند، راستی طی دو دهه گذشته مردم بهای حمایت از چه چیزی را به عنوان صنعت خودروی داخلی پرداخته اند؟

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×