اخبار فرش ماشینی

هنوز از تمام ظرفیت‌های گردشگری به درستی استفاده نکرده‌ایم

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

استاندار آذربایجان شرقی گفت: هنوز از تمام ظرفیت‌های گردشگری به درستی استفاده نکرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا،احمد علیرضابیگی پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در دیدار با مدیران سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، با بیان این که ایجاد زیرساخت‌ها در دولت‌های نهم و دهم موجب افزایش سفر و رونق و پیشرفت گردشگری شده، اظهار داشت: معتقدیم که اگر فعالیت‌های حوزه گردشگری توجیه‌پذیر باشد نیازی به ورود دولت در این عرصه نیست و کسانی که به دنبال سود و منفعت هستند برای رونق این حوزه تلاش خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: هرچه بتوانیم موضوع میراث فرهنگی را به موضوعات اقتصادی متصل کرده و برای آن بسته اقتصادی تعریف کنیم موجب دوام و رونق بیشتر فعالیت‌ها در این حوزه خواهد شد و رونق صنعت گردشگری تمام فعالیت‌های حوزه میراث فرهنگی را توجیه‌پذیر خواهد کرد.

علیرضابیگی افزود: شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای است که زمینه رونق گردشگری داخلی و جذب گردشگران خارجی را فراهم کرده و این فرصت باید به درستی مدیریت شود.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که مراقبت از میراث فرهنگی و تاریخی محدود به مرزهای کشور نیست، به سفر اخیر هیأت اقتصادی استان به کشور ارمنستان اشاره کرد و گفت: معتقدیم که ما در قبال حفظ آثار اسلامی در کشورهای همسایه و مناطقی که تاریخ مشترک با ما دارند نیز مسئول هستیم و در این رابطه با دولت ارمنستان مکاتبه کرده‌ایم.

وی افزود: خوشبختانه دولت ارمنستان نیز در این خصوص اعلام آمادگی و همکاری کرده و برنامه‌ریزی‌های لازم نیز صورت گرفته و لازم است سازمان میراث فرهنگی با اتخاذ تدابیر لازم و احساس مسئولیت در این امر ورود پیدا کند. علیرضابیگی با بیان این که در حوزه میراث فرهنگی راه زیادی آمده‌ایم اما راه پیش رو راهی طولانی است، بر توجه جدی به حوزه تحقیق در موضوع میراث فرهنگی و معرفی آن به نسل جدید تاکید کرد و افزود: امروز ربع رشیدی به عنوان تفکری که جامع علوم در زمان خود بوده شناخته می‌شود؛ اما هنوز نتوانسته‌ایم این میراث گرانبها را آن‌طور که شایسته است به جامعه معرفی کنیم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی خاطرنشان کرد: مسئولیت ما در قبال فرهنگ و تاریخ به قدری اهمیت دارد که بهترین نمونه آن آمار چشمگیر هشت ساله گذشته در مراقبت، مرمت و ثبت میراث فرهنگی در عرصه ملی و بین‌المللی است.

علیرضابیگی با بیان این که برخی از صنایع دستی ما منحصر به فرد است و باید برای حفظ آن تلاش شود، افزود: مثلا فرش آذربایجان که از آثار اسلامی محسوب می‌شود هیچ نظیر و بدیلی ندارد و ظرافتی که در قالی‌بافی آذربایجان وجود دارد در هیچ کشور اسلامی دیده نمی‌شود.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که ملتی که گذشته و تاریخ ندارد در واقع هیچ چیز ندارد، اظهار داشت: کشورها و ملت‌هایی که تاریخ ندارند خودشان هم خود را باور ندارند که بهترین نمونه آن رژیم اشغالگر قدس است که دست به جعل تاریخ برای خود می‌زند و این، اهمیت فوق‌العاده تاریخ و نقش آن در خودباوری و هویت ملت‌ها را نشان می‌دهد.

وی افزود: پس از فروپاشی شوروی سابق، رژیم صهیونیستی سنگ قبرهایی را از کشورهای همسایه ما منتقل می‌کرد که بعدها معلوم شد این کار به قصد جعل تاریخ و ایجاد هویت انجام می‌شد و به واقع امروز اسراییل و آمریکا کدامیک از افتخارات فرهنگی و گذشته‌های تاریخی خود را می‌توانند ذکر کنند.

علیرضابیگی، پدیده جهانی شدن را در تعارض با هویت و اصالت ملت‌ها دانست و گفت: تنها راه حفظ هویت در مواجهه با این پدیده، پای‌بندی به تاریخ، ارزش‌ها و سنت‌هاست و این اصل مهم برای ملت ما اسباب روحیه و خودباوری است.

وی با تاکید بر این که تاریخ سرمایه بزرگی است که مراقبت از آن ضروری است و این امر وظیفه سنگینی است، افزود: میراث فرهنگی و آثار تاریخی به طور معمول در گیر و دار زندگی ماشینی مورد توجه قرار نمی‌گیرد، مگر این که موضوعی دستاویز تحرکات سیاسی قرار گیرد که آن وقت تاریخ و میراث فرهنگی اهمیت می‌یابد.

استاندار آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: هیچ سازمانی به اندازه سازمان میراث فرهنگی گستره عمل ندارد و فعالیت‌های این سازمان یک بسته کامل در جهات مختلف است که با زندگی مردم، عمق جامعه، دانشگاه و مراکز علمی و فعالیت‌های اقتصادی مرتبط است و حوزه اختیارات آن نیز نافذ و کامل طراحی شده است.

وی با بیان این که فعالیت‌های سازمان میراث فرهنگی می‌تواند موجب بارور شدن سایر فعالیت‌های عمرانی و اقتصادی شود، افزود: گستره وسیع فعالیت‌های میراث فرهنگی، نیازمند یک مدیریت جامع است تا بتواند موضوعات مختلف را از جمیع جهات مورد توجه قرار دهد و از این ظرفیت برای معرفی میراث فرهنگی به دنیای خارج و احیای مواریث تاریخی استفاده کند.

در ابتدای این دیدار، تراب محمدی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه مرمت، مراقبت و ثبت آثار تاریخی، فرهنگی و گردشگری استان ارایه کرد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×