اخبار فرش ماشینی

هنر طراحی فرش ، اساس فرش های ماشینی و دستباف ماندگار

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

هنر طراحی فرش :: تلفیق و آمیزش رنگ ها با یکدیگر توام همگام با سلیقه طراح نقش اصلی را در ارائه فرش های اصیل ایرانی به سراسر دنیا ایفا می کند.

فرش ماشینی :

فرش ماشینی از نظر طرح ، رنگ بندی و جنس نخ می تواند به چندین بخش تقسیم گردد. شانه و تراکم نیز دو عنصر جداناپذیر در دسته بندی فرش های ماشینی می باشند. براساس همین دو عنصر می توان گفت دسته بندی فرش ماشینی به این صورت می باشد: فرش های ۵۰۰ شانه که البته دیگر جایگاهی در میان بازار ندارند، ۷۰۰ شانه و ۹۰۰ شانه و ۱۰۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه که به تازگی وارد دنیای فرش و فرش بافی شده اند و مورد استقبال تولیدکنندگان و مصرف کنندگان داخلی و خارجی قرار گرفته اند. البته قابل ذکر است که هر کدام از این گروه ها خود بر اساس رنگ و یا تراکم به چندین بخش تقسیم می گردند. امروزه در اغلب فرش های ماشینی از ۸ و یا ۱۰ رنگ استفاده می کنند، که بنا به سلیقه  طراح،  تلفیق و آمیزش رنگ ها با یکدیگر صورت می پذیرد.

در گذشته طراح در اغلب فرش های ماشینی از طرح های لچک ترنج استفاده می نموده و کمتر  به فکر تلفیق و یا ابداع طرحی نو و جدید بوده است. ولی امروزه مشاهده می شود که فرش هایی با تلفیق طرح ها و نقوش سنتی و مدرن آمیزه ای از خلاقیت و ابداع را به نمایش می گذارند، طرح هایی که چشم هر خریداری را  به خود جلب می نماید. شرکت طراحی فرش زروان نیز با استفاده از گروهی متخصص و حرفه ای در امر طراحی فرش سعی نموده تا تلفیقی از طرح های سنتی و مدرن را به بازار عرضه دهد تا هم قوانین و اصول طراحی سنتی ایرانی حفظ گردد و هم با تکنیک های هوشمندانه بتواند طرح را بسته به سلیقه مشتری به سمت مدرن بودن سوق دهد.

فرش دستباف:

فرش دستباف نیز می تواند مانند فرش ماشینی دارای گروه ها و دسته بندی های متفاوتی باشد که هرکدام از این دسته بندی ها براساس معیارهای متفاوتی مانند نوع و سبک طراحی و یا جنس نخ بافته شده دارای چندین شاخه می باشند. براساس نوع طرح ، فرش دستباف که معمولا به زیرپایی نیز شهرت دارد می تواند در سه بخش شهری و روستایی و عشایری جای گیرند. هرکدام از این طرح ها و نقوش بافته شده در فرش دستباف یادآور زحمت و مشقت بافنده ای است که با عشق و مهر برپای دار نشسته و ذره ذره با درآمیختن تاروپود توانسته اثری ماندگار از خود خلق نماید. گروه طراحی فرش زروان با کسب تجربیات فراوان از سال ۱۳۸۳ تااکنون توانسته سهمی مهم و موثر را در حفظ جایگاه و مرتبه طرح های سنتی در امر فرش بافی را از آن خود نماید.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

برای مشاهده بیشتر دسته بندی های فرش ماشینی و فرش دستباف و آشنایی کامل با شرکت طراحی فرش زروان و نمونه طرح های این گروه می توانید به آدرس سایت www.zarvancarpet.com مراجعه نمایید.

 

————————————————————————————

این مطلب را نیز بخوانید
پیشنهاد سردبیر : فرش کهنه نما چیست و چرا محبوب شده؟

————————————————————————————
تحریریه مجله نساجی کهن
ارسال مقالات و ترجمه جهت انتشار در سایت : info@kohanjournal.com

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

[instagram-feed]

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×