اخبار فرش ماشینی

هنرمند یزدی: در نهاد پارچه ترمه‎ ‎اصالت ایرانی نهفته است‎

پارچه ترمه ::‌یک تولیدکننده پارچه ترمه گفت: ترمه بافی‎ ‎هنر اصیل ایرانی و عمده‌ترین دست بافت‌ سرزمین کویری یزد است که برای جلوگیری از‎ ‎زوال و نابودی، نیازمند حمایت و احیاء است‎

‎”‎مهدی رضایی”اظهار داشت: هنر ظریف ترمه بافی در‎ ‎ایران قدمتی ۲۵۰ ساله دارد و تم آن برگفته از پارچه های کشمیری هندی است که سالها‎ ‎پیش در هندوستان به سفارش ایرانیان تولید می شد‎.  با این‎ ‎وجود باز هم باید این هنر را منحصر به ایران بدانیم، چرا که پس از لشکر کشی های‎ ‎نادر، هند جزیی از کشور ایران محسوب می شد‎.
‎رضایی با بیان اینکه ترمه اصیل‎ ‎ایرانی لاکی یا عنابی رنگ است و طرح بته جقه یا سرو خمیده جزء لاینفک آن است، اظهار‎ ‎داشت: اما امروزه به دلیل تنوع مخاطبان ترمه در رنگ های دیگر و گاهی با طرح های‎ ‎دیگر نیز تولید می شود‎.
‎این بافنده یزدی که پنچاه سال است به کار ترمه بافی‎ ‎مشغول است در خصوص کاربرد ترمه بیان داشت: در سالهای بسیار دور از پارچه های ترمه‎ ‎در لباس درباریان و یا در پوشاک زنان متمول ایرانی استفاده می شد، اما پس از این‎ ‎سالها ترمه کاربردی تر شد و به شکل پشتی و متکای سنتی، جانماز، سفره و حتی دیوار‎ ‎کوب در خانه های ایرانیان دوستدار صنایع دستی حضور پیدا کرد‏‎.
‎به گفته رضایی‎ ‎ترمه بافی که در گذشته به آن “زری بافی”گفته می شد در یزد،کرمان، خراسان و حتی‎ ‎آذربایجان رواج داشته، اما به دلیل عدم توجه به فراموشی سپرده شده و امروزه تنها‎ ‎محدود به استان یزد است‎.
‎وی در خصوص نحوه بافت این پارچه سنتی ایرانی توضیح‎ ‎داد: ترمه همانند فرش دست بافت دارای تار و پود است،که پود در پشت پارچه به صورت‎ ‎آزاد قرار می گیرد و به همین دلیل تراکم پودی آن زیاد است‎.

‎این هنرمند یزدی در‎ ‎ادامه اضافه کرد: در گذشته دلیل اینکه در بافت ترمه ها از کرک و پشم استفاده می شد،‎ ‎کمی ضخیم تر و درشت بافت تر بودند به این نوع بافت اصطلاحا “انگشتی یا ماکودار‎ “‎گفته می شد.اما از سال ۱۳۵۲-۵۳ که دستگاه بافندگی در یزد رایج شد ترمه بافی به‎ ‎صورت نیم دستی انجام می شود‎.
‎به گفته رضایی امروز و با استفاده از دستگاههای‎ ‎مدرن تولید این پارچه سنتی در نهایت ۵ متر در روز است و از آنجا که این کار تولید‎ ‎انبوه مانند کارخانه ندارد، به همین دلیل هنوز هنر دست بافت محسوب می شود‎.
‎دارنده جایزه صنایع دستی ایران در مورد جایگاه این پارچه اظهار داشت: این هنر‎ ‎ایرانی در میان بسیاری از گردشگران و توریست های خارجی بخصوص توریست های آمریکا و‎ ‎اروپای غرب که برای بازدید از شهر تاریخی یزد به این استان سفر می کنند،طرفدار‎ ‎بسیار دارد‎.
‎تنها دارنده جایزه ممتاز صنایع دستی با بیان اینکه ترمه ویژگی‎ ‎منحصر به فردی دارد که چشم بیننده را اشباع نخواهد کرد، گفت: پارچه های ترمه‎ ‎پتانسیل این را دارد که با سرمایه گذاری و حمایت مناسب به عنوان یکی از نمونه های‏‎ ‎صنایع دستی ایرانی تبدیل شده و برای کشور ارز آوری داشته باشد‎.
‎وی با بیان‎ ‎اینکه حفظ و تداوم این هنر تنها با عشق و علاقه صورت می گیرد نه صرفه اقتصادی، خاطر‎ ‎نشان کرد: ترمه بافی برای معرفی و جهانی شدن نیازمند حمایت دولت و یک کار فرهنگی‏‎ ‎دراز مدت است، تا ضمن حفظ این کار برای کشور ارزآوری داشته باشد‎.

———————————————————————————–

این مطلب را نیز بخوانید
پیشنهاد سردبیر : رونق صنعت فرش ماشینی و پدیده هایپرمارکتهای فرش

————————————————————————————
تحریریه مجله نساجی کهن
ارسال مقالات و ترجمه جهت انتشار در سایت : info@kohanjournal.com

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

[instagram-feed]

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×