اخبار فرش ماشینی

هشدار نساجان کشور نسبت به وخامت فضای تولیدی در کشور

 

هشدار نساجان کشور نسبت به وخامت فضای تولیدی در کشور

 

بیانیه تشکل‌های صنعت نساجی و پوشاک منتشر شد:

هشدار نساجان کشور نسبت به وخامت فضای تولیدی در کشور


آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

پیرو نشست هم‌اندیشی تشکل‌های صنعت نساجی، بیانیه ای توسط روابط عمومی انجمن صنایع نساجی ایران منشر گردید.

متن این بیانیه به شرح ذیل است:

صنایع نساجی از جمله صنایع مهم و تأثیرگذار در اقتصاد و اشتغال بسیاری از کشورهای جهان به شمار می‌رود و همواره جایگاه این صنعت در اقتصاد جوامع بی بدیل باقی مانده است. در جمهوری اسلامی ایران نیز، علی‌رغم مشکلات فراوانی که پیش‌روی صنعتگران صنایع نساجی و پوشاک وجود دارد، نقش این صنعت در اقتصاد و اشتغال غیرقابل انکار است به طوری که بر اساس آمارهای موجود، در حال حاضر تولید منسوجات و پوشاک ۴ درصد از ارزش‌افزوده، ۱۰ درصد از اشتغال صنعتی و بیش از ۱۰ درصد از هزینه‌های سبد خانوار را به خود اختصاص داده و سالیانه بالغ بر حدود ۸ میلیارد دلار ارزش‌افزوده در کشور ایجاد می‌کند. همچنین علی‌رغم تحریم‌های موجود و کاهش صادرات بسیاری از بخش‌های اقتصادی، به ویژه بخش‌هایی که در سال‌های اخیر دولت توجه شایانی به آن‌ها داشته و تسهیلات منحصر به فردی به آن‌ها اختصاص داده، صادرات صنایع نساجی و پوشاک کشور طی ۶ ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته تا ۳۸ درصد افزایش یافته است که این امر نشانه همت والای صنعتگران این بخش می‌باشد.

اینک با توجه به مشکلات عدیده‌ای که فراروی امر مقدس تولید در کشور قرار گرفته، آن‌هم در سالی که به نام «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» مزین شده است، تشکل‌های صنعت نساجی و پوشاک کشور طی گردهم‌آیی صورت گرفته در تاریخ ۲۲/۷/۹۱ به بررسی موانع موجود و یافتن راهکارهای اجرایی جهت برون رفت از شرایط حال حاضر پرداخته و متأسفانه به نتایج امیدوارکننده‌ای نرسیدند. لذا بر خود واجب می‌دانیم این موارد را در آستانه اتمام تحمل تولیدی فعالان صنعت نساجی و پوشاک به شرح آتی به اطلاع رسانده و با اشاره به بیانیه‌ مشترک انجمن صنایع نساجی ایران و اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در تاریخ ۰۶/۰۳/۹۱ و اعلام راهکارهای حمایت از تولید در ۱۵ ماده، که متأسفانه تاکنون اقدام مناسبی در راستای اجرای آن‌ها صورت نپذیرفته، یکبار دیگر اعلام نماییم که در صورت عدم توجه به مشکلات موجود و راهکارهای پیشنهادی، مسئولیت هرگونه رخدادِ منجر به توقف تولید، که کمترین اثر آن بیکاری خیل عظیم کارکنان این صنعت است، بر دوش کلیه مسئولان مربوطه علی‌الخصوص مسئولین صنعت کشور خواهد بود.

۱- یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های حال حاضر صنعتگران تأمین مواد اولیه مورد نیاز تولید می‌باشد که متأسفانه علی‌رغم تصمیم‌گیری‌های متعدد دولت در خصوص تخصیص ارز به صنعتگران، از جمله اولویت‌بندی ده‌گانه و تشکیل اتاق مبادلات ارزی (که به نظر می‌رسد هیچ‌یک بر پایه تفکر کارشناسانه نبوده و بیشتر آزمون و خطا می‌نماید) مشکل تأمین ارز جهت واردات مواد اولیه همچنان پابرجا بوده و هم‌اکنون تولیدکنندگان دیگر به ارز آزاد نیز دسترسی ندارند. در صورت ادامه چنین روندی پیش‌بینی می‌شود که صنایع نساجی و پوشاک و در نهایت اشتغال کشور با بحرانی جدی روبرو گردند. لذا در این راستا فعالان این حوزه انتظار دارند تدابیری اتخاذ گردد تا تأمین ارز مورد نیاز جهت خرید مواد اولیه تولید، هرچه سریعتر صورت پذیرفته و تخصیص یابد.

۲- تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش مورد نیاز واحدها به مشکلی اساسی برای فعالان صنعتی مبدل گشته است. لازم به ذکر است که پیش از تحریم‌های بین‌المللی علیه کشور و قفل شدن سیستم بانکی، امکان خرید مواد اولیه با پرداخت ۱۰ درصد از کل ارزش کالا و از طریق گشایش اعتبار امکان‌پذیر بود. حال آنکه در حال حاضر فعالان صنعتی جهت تأمین مواد اولیه ملزم به پرداخت ۱۰۰ درصد (در مواردی ۱۳۰ درصد) از ارزش کالا در همان ابتدای امر هستند که با توجه به افزایش ۳ برابری نرخ ارز، نیاز ایشان به نقدینگی بیش از ۳۰ برابر گذشته شده است که البته سیستم بانکی از تأمین آن عاجز می‌باشد. لذا صنعتگران این انتظار را دارند که با توجه به شرایط اقتصادی فعلی، بازپرداخت بدهی ایشان به سیستم بانکی، تحت تعریفی شفاف به مدت حداقل دو سال متوقف شده و ضمناً امکان اخذ مجدد تسهیلات برای ایشان فراهم گردد. این امر در سال‌های ابتدای انقلاب نیز مسبوق به سابقه می‌باشد. بی تردید پس از گذار از بحران کنونی اقتصاد کشور، بازپرداخت اقساط مربوط به تسهیلات دریافتی واحدهای تولیدی به سیستم بانکی به روال عادی باز خواهد گشت.

۳- در پی تحریم‌های بین‌المللی علیه کشور، متأسفانه سیستم بانکی کشور امکان نقل و انتقال ارز را از دست داده و نتیجتاً بخش تولیدی کشور جهت خرید مواد اولیه مورد نیاز با مشکل مواجه شده است. این در حالی است که بخش عمده ای از مطالبات ایران بابت فروش نفت در کشورهایی همچون چین و هندوستان، بلوکه شده است. لذا پیشنهاد می‌شود انتقال ارز بابت واردات مواد اولیه کارخانجات نساجی کشور از طریق تهاتر کالا با نفت صورت پذیرفته و بانک مرکزی از طریق بانک‌های عامل ریال آن را مطابق نرخ‌های رسمی در داخل کشور از واردکننده دریافت نماید و بدین ترتیب باری از دوش صنعتگران این بخش برداشته شود و از مسائلی همچون ورشکستگی واحدها و افزایش بیکاری جلوگیری گردد. ضمن اینکه دولت نیز با این روش به بخشی از مطالبات خود خواهد رسید. این موضوع از سال گذشته تاکنون مورد درخواست صنایع نساجی می‌باشد.

۴- با وجود منابع عظیم نفت و گاز در کشور، متأسفانه به دلیل اتخاذ سیاست‌های نامناسب، تأمین مواد پتروشیمی مورد نیاز صنعت نساجی به امری ناممکن مبدل شده است و طی ۶ ماه نخست سال جاری، با افزایش بیش از سیصد درصدی قیمت این مواد در بورس کالا مواجه بودیم که متأسفانه با واکنش مناسب از سوی سازمان حمایت جهت احقاق حقوق مصرف‌کنندگان روبرو نشده است و همچنین کاهش عرضه این محصولات در بورس کالا، فعالان صنعتی را به این باور رسانده که سیستم عرضه و تقاضای این محصولات در بازار آزاد و بر اساس قراردادهای بلند مدت فیمابین واحدهای پتروشیمی و مصرف‌کننده همانند قبل از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها بسیار کارآتر از وضعیت موجود بوده و می‌باید هرچه سریعتر نسبت به خروج عرضه مواد مورد نیاز صنعت نساجی از بورس کالا اقدام شود.

در پایان خاطر نشان می‌سازد که با توجه به افزایش نرخ ارز، قاچاق کالا و به ویژه منسوجات به کشور کاهش قابل توجهی داشته است و لذا فرصت پیش آمده می‌تواند نقطه عطفی برای درخشش و شکوفایی مجدد صنعت نساجی کشور و افزایش تولید و صادرات تلقی گردد مشروط بر اینکه مشکل اساسی تأمین ارز، نقدینگی لازم و نهایتاً تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی با تدابیری کارشناسانه مرتفع گردد. در صورت محقق نشدن این امر و ادامه وضعیت موجود، مسئولین مربوطه می‌باید در خصوص کاهش تولید و پیامدهای ناگوار اقتصادی، صنعتی و کارگری آن پاسخگو باشند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×