اخبار نساجی

رویترز گزارش داد: تحریم‌های بانکی سد راه واردات غذایی به ایران

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

رویترز گزارش داد تحریم‌های بانکی سد راه واردات غذایی به ایران

 

    خبرگزاری رویترز در گزارشی به مشکلات پرداخت پول به دلیل تحریم‌های بانکی علیه ایران اشاره کرد که ورود محموله‌های غذایی تجاری به کشور را مختل کرده است.
به گزارش ایسنا، تحت تحریم‌هایی که به بهانه نظامی بودن فعالیت هسته‌ای علیه ایران وضع شده‌اند، خرید غذا یا کالاهای بشردوستانه ممنوع نیست اما اقدامات خصمانه اتحادیه اروپا و آمریکا در دو سال گذشته خرید این کالاها را دشوارتر کرده است.

منابع بازرگانی بین المللی متعددی به رویترز اظهار کرده‌اند که کشتی‌های حامل محموله‌های غله از جمله گندم و سویا و همچنین شکر به مدت چندین هفته خارج از بنادر ایرانی مانند بندر امام خمینی و بندرعباس معطل مانده‌اند.

مقامات ایرانی نیز به رویترز خاطرنشان کرده‌اند به دلیل عدم تمایل در میان بانک‌های بین المللی، مشکلاتی برای واردات وجود دارد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

منابع بازرگانی متعددی به مشکلات روزافزون برای گشایش ال سی اشاره کرده اند که برای تضمین تحویل بدون مشکل کالا ضروری است.

به گفته یک منبع بازرگانی اروپایی، بانک‌های غربی تمایلی به مشارکت ندارند.

به گفته بانکداران و مقامات دولتی، بانک‌های غربی به دلیل هراس از تحریم‌های آمریکا تمایلی به همکاری با ایران نشان نمی‌دهند.

بر اساس گزارش رویترز، آمار حمل و نقل کشتی‌ها نشان می‌دهد پنج کشتی بزرگ که هر یک ظرفیت حمل ۶۰ تا ۷۰ هزار تن غله را دارند، اوایل آوریل از بنادری در اروپا، استرالیا و آمریکای جنوبی به ایران رسیدند. این کشتی‌ها در حالی که چندین هفته قبل بایستی بارشان را خالی می‌کردند، در ۹ مه همچنان نزدیک بندر امام خمینی و بندرعباس بودند.

محموله این پنج کشتی تنها حدود دو درصد از مصرف سالانه گندم ایران بوده که حدود ۱۷ میلیون تن است.

بررسی آمار کشتی‌ها موارد دیگر از مختل شدن ترانزیت کالا به ایران را نشان می‌دهد. چهار کشتی که اواخر ژانویه استرالیا را به مقصد ایران ترک کردند و در اواسط یا اواخر فوریه وارد آب‌های ایران شدند، در آوریل ایران را ترک کردند. سخنگوی گروه بازرگانی کارگیل به رویترز گفته بود سه کشتی پاناماکس به دلیل ازدحام بندر با تاخیر روبرو شدند. یک کشتی پاناماکس دیگر از مبدا اوکراین و سه کشتی کوچک‌تر دیگر که یکی از آنها حامل شکر بود نیز چندین هفته در بنادر ایران منتظر ماندند.

به گفته یک منبع بازرگانی اروپایی، حداقل یک یا دو کشتی به مقصد خریداران دیگری حرکت کردند.

سخنگوی شرکت بازرگانی غذای آمریکایی آرچر دانیلز میدلند که برای ایران کالا تامین کرده است، در این باره اظهار کرد: بسیاری از بانک‌های بین المللی به دلیل نگرانی از تحریم یا جریمه شدن در مبادلات مالی با ایران مشارکت نمی‌کنند. مشکل دیگر کنترل‌های ارزی در ایران است. کشتی‌های حامل غله که به ایران می‌رسند، چند هفته منتظر می‌مانند تا بانک مرکزی برای اختصاص اعتبار به منظور پرداخت پول محموله‌های آنها موافقت کند.

بانک‌های ایرانی متعددی از دسترسی به سیستم پرداخت بین المللی سوئیفت محروم شده اند که به مشکلات تامین مالی افزوده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×