اخبار فرش ماشینی

هجوم برندهای ترکیه‌ای

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

صنعت نساجی در زمانی نه‌چندان دور یکی از صنایع پویای کشور بوده اما عدم برنامه‌ریزی صحیح و حمایت از تولید ملی موجب شد این صنعت به سرعت ورشکسته شود. به گزارش «وطن‌امروز»، یکی از تلخ‌ترین اتفاقات در این زمینه واردات پارچه‌های چادری است در حالی که ما بزرگ‌ترین مصرف‌کننده این محصول هستیم

صنعت نساجی در زمانی نه‌چندان دور یکی از صنایع پویای کشور بوده اما عدم برنامه‌ریزی صحیح و حمایت از تولید ملی موجب شد این صنعت به سرعت ورشکسته شود. به گزارش «وطن‌امروز»، یکی از تلخ‌ترین اتفاقات در این زمینه واردات پارچه‌های چادری است در حالی که ما بزرگ‌ترین مصرف‌کننده این محصول هستیم. همچنین تولیدکنندگان پوشاک ایران در بدترین وضعیت ممکن به‌سر می‌برند و هجوم برندهای خارجی توان تولیدکنندگان داخلی را بشدت کاهش داده است. یکی از بدترین برنامه‌ریزی‌های اخیر نیز امضای قرارداد ترجیحی بین ایران و ترکیه بود که راه را برای واردات پوشاک از ترکیه باز کرد تا تولیدکنندگان پوشاک بیش از پیش احساس خطر کنند. همه این اتفاقات در حالی روی داده که اقتصاد ما در رکود به سر می‌برد و همین موضوع مشکلات تولیدکنندگان را دوچندان کرده است. محمد‌جواد صدق‌آمیز، مشاور اتحادیه پوشاک در این باره گفت: متأسفانه بازار پوشاک در رکود به سر می‌برد به طوری که این رکود بر همه بخش‌های تولیدی اثر گذاشته اما در این وضعیت تنها حوزه‌ای که آسیب نمی‌بیند و ندیده بخش واردات است. وی افزود: امروز تولیدکنندگان پوشاک در فضایی کاملا نابرابر با محصولات کشورهای دیگر رقابت می‌کنند، زیرا بسیاری از کشورها از اروپا گرفته تا ترکیه در شرایطی بسیار بهتر از شرایط موجود در کشور ما مواد اولیه خود را تأمین می‌کنند. وی تأکید کرد: الان اگر تولیدکننده‌ای بخواهد مواد اولیه برای محصولش را تأمین کند مجموعه هزینه‌اش به مراتب بیشتر از کالایی است که از طریق قاچاق وارد بازار شده و به دست مصرف‌کننده می‌رسد. پس در چنین شرایطی چگونه می‌توان با کالاهای خارجی رقابت کرد. صدق‌آمیز به برخی دیگر از مشکلات تولیدکنندگان داخلی اشاره کرد و به نسیم بیان داشت: کند بودن روال‌های دولتی در کشور ما از جمله برای اخذ مجوزهای قانونی یا بحث ورود مواد اولیه از گمرک یا عملیات‌های بانکی از دیگر مواردی است که فضای رقابت برای تولیدکنندگان داخلی در مقابل محصولات خارجی را دچار مشکل کرده است. وی تصریح کرد: تولید مواد اولیه برای تولیدکنندگان داخلی حداقل دارای ۳۵درصد تعرفه است به طوری که گاهی هزینه مواد اولیه از خود محصول گران‌تر می‌شود و این در حالی است که پوشاک خارجی حداکثر با ۱۰ تا ۲۰ درصد هزینه به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود. وی اظهار داشت: قاچاق بازار پوشاک ایران را پر کرده است. مزیت‌دار نبودن تولیدات داخلی و عدم کنترل برای جلوگیری از قاچاق باعث شده است تا تولید داخلی در برابر واردات و قاچاق شکست بخورد و روز به روز نیز بحث قاچاق رو به گسترش است. وی افزود: واقعیت امر این است که در حال حاضر کمتر از یک درصد واردات پوشاک کشور از مبادی قانونی و رسمی است اما بیش از ۹۵ درصد واردات پوشاک به صورت قاچاق به کشور می‌‎آید.

معجزه لازم است

صدق‌آمیز گفت: تعرفه پوشاک ۱۵۰ درصد است بنابراین کسی به سراغ واردات قانونی آن نمی‌‎رود پس اینچنین نیز قاچاق افزایش می‌یابد، قاچاق نیز در بیشترین حالت ۲۰درصد و کمترین حالت نیز حدود ۷ درصد هزینه دارد. مواد اولیه هم که ۳۵ درصد تعرفه دارد، لذا معجزه لازم است تا تولیدکننده داخلی با پوشاک قاچاق رقابت کند. وی تأکید کرد: باید دولت با منطقی کردن تعرفه‌ها برای واردات پوشاک و محدود کردن ورود کالاهای قاچاق و برخورد با عرضه‌کنندگان این کالا، صنعت پوشاک داخلی را حمایت کند. وی با بیان این مطلب که یکی از موضوعات دیگر در این حوزه که باید به آن توجه ویژه داشت بحث ورود پوشاک خارجی توسط مسافران است، گفت: این مسافران عمدتا نیز به بازارهای منطقه‌ای سفر می‌کنند، ورود پوشاک به داخل کشور از طریق این مسافرت‌ها حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار است یعنی تقریبا چیزی حدود یک‌دوم تولیدات داخلی.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

افزایش سهم برند ترکیه در بازار ایران

وی در ادامه و در رابطه با این موضوع که گفته می‌شود واردات کالاهای ترکیه‌ای کمتر از گذشته شده است به نسیم گفت: از نظر کمیت میزان واردات کالاهای ترکیه‌ای کاهش یافته اما سهم برندها و کالاهای این کشور در بازار ایران به مراتب بسیار گسترده‌تر از گذشته شده است و این گستردگی نیز بسیار پرشتاب و دائمی است.

وی تصریح کرد: درست است که حجم کالاهای وارداتی ترکیه‌ای کاهش داشته است اما این کاهش را باید در شرایط رکود بازار کنونی ایران و با کاهش تولیدات داخلی مقایسه کرد، اگر چنین مقایسه درستی داشته باشیم بدون شک درخواهیم یافت که سهمیه بازار آنها در کشور ما رو به افزایش است.

زنگ خطری که باید آن را جدی گرفت

مشاور فرهنگی اتحادیه پوشاک تأکید کرد: ما یک زنگ خطر بسیار جدی در حوزه صنعت پوشاک داریم که بسیار هم جدی است و اگر با آن مقابله نکنیم به معضلی جبران‌ناشدنی تبدیل خواهد شد و آن مربوط به بازار پوشاک ترکیه در ایران است. وی بیان داشت: گاهی برخی واردات به صورت مقطعی و به دلیل شرایط ویژه تولیدات داخلی است اما متأسفانه برخی برندهای ترکیه‌ای در بیش از یک سال گذشته به گونه‌ای وارد بازار داخلی ما شده‌اند که نشان می‌دهد درصدد به دست آوردن سهم بسیار بزرگ‌تری از بازارمان هستند. صد‌ق‌آمیز تصریح کرد: در نمایشگاه بهمن ماه سال گذشته شاهد بودیم که محصولات ترکیه‌ای به دنبال خرده‌فروشی نبودند بلکه به دنبال شناسایی و مطالعه بازار بودند. وی اضافه داشت: برندهای ترکیه‌‌ای با سرعت در مراکز تجاری تهران و دیگر نقاط کشور در حال تهیه فروشگاه هستند و بیش از ۶۰ برند نیز در ایران دفاتری را تهیه کرده‌اند و در حال ایجاد نمایندگی‌های فعال هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در نهایت اگر اینها بتوانند از بازار ایران سهمی را در دست بگیرند حتی اگر زمانی هم شرایط تولید داخلی رو به بهبود برود پس گرفتن این بازار از آنها بسیار سخت خواهد بود و همین نقطه خطرناکی برای تولیدات داخلی است

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×