مد و پوشاک

هتک حرمت لائیک ها به پوشش بانوان و واکنش‎ ‎تند معاون نخست وزیر ترکیه‎ ‎

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

هتک حرمت گروهی از اعضای حزب‎ ‎مخالف جمهوریخواه خلق ترکیه به پوشش بانون با پاره کردن نمادین پارچه های سیاه رنگ‏‎ ‎و لگدمال کردن آن در شهر مرسین ترکیه با واکنش تند “بلند آرینچ” معاون نخست وزیر‎ ‎ترکیه روبرو شد‎. ‎

به گزارش ایرنا،‎ ‎گروهی از اعضای حزب طرفدار سرسخت نظام لائیک ترکیه در شهر مرسین واقع در کناره‎ ‎دریای مدیترانه روز پنجشنبه به مناسبت هشتادوششمین سالروز لغو خلافت و اجرای قانون‎ ‎موسوم به “وحدت تدریس” که سرآغاز برپایی نظام لائیک در نظام سیاسی ترکیه می باشد،‎ ‎در یکی از میادین بزرگ این شهر تجمع کرده و دست به تظاهرات زدند‎.
‎در این‎ ‎تظاهرات که به بهانه حراست از انقلاب ها و ارزشهای به جا مانده از “مصطفی کمال‎ ‎آتاترک” بنیانگذار جمهوری ترکیه برگزار شد، گروهی از اعضای زن حزب جمهوریخواه خلق‎ ‎پارچه های سیاه رنگی را بسر کرده بودند که گویا نماد چادر سیاه مورد استفاده بانوان‎ ‎محجبه می باشد‎.  ‎گروهی دیگر از زنان در این تظاهرات با گرفتن این پارچه ها از سر‎ ‎آنان شروع به پاره کردن پارچه ها و لگدمال کردن آنان کرده و شعار می دادند اجازه‎ ‎نخواهند داد که ارزشهای جمهوری لائیک ترکیه پایمال شود‎.

‎این تظاهرات در واقع‎ ‎اقدامی در جهت مخالف حرکتی است که این حزب چندی پیش با هدف عدم دشمنی خود با مقدسات‎ ‎و اعتقادات دینی مردم در آستانه انتخابات عمومی گذشته در استانبول انجام داد‎.
“‎دنیز بایکال” رهبر این حزب طی مراسمی که جنجال بسیاری در ترکیه آفرید، به چند‎ ‎تن از زنان محجبه که چادر سیاه پوشیده بودند، نشان عضویت اعطا کرد‎.  ‎بر پایه این‎ ‎گزارش، بلند آرینچ امروز آن خاطره را برای خبرنگاران بازگو کرد‎ .
‎معاون نخست‎ ‎وزیر ترکیه امروز در آنکارا در پاسخ به سووالی در خصوص ممانعت های حزب جمهوریخواه‎ ‎خلق در اصلاح قانون اساسی و به همه پرسی گذاشته شدن آن نیز گفت: حزب جمهوریخواه خلق‎ ‎در ۶۰ سال گذشته هیچ میانه خوبی با انتخابات نداشته است و هیچ گاه نسبت آرای آن از‎ ۲۰ ‎درصد تجاوز نکرده است‎.  ‎او گفت: حزب جمهوریخواه خلق در آستانه انتخابات محلی‎ ۲۹ ‎ماه مارس با برگزاری مراسمی اعلام کرد که مخالفتی با پوشش اسلامی بانوان ندارد و‎ ‎می خواهد زنان محجبه نیز وارد سیاست شوند که البته همه ما خوشحال شدیم و این امید‎ ‎را به ما داد که حزب جمهوریخواه بالاخره در حال تغییر است و واقعیت ها را می خواهد‎ ‎بپذیرد‎.
‎وی تصریح کرد: ولی تظاهرات امروز و هتک حرمت به پوشش بانوان نشان داد‎ ‎این حزب به اصل خود بازگشته است‎.
‎آرینچ گفت: مردم دیگر ذهنیت حاکم بر‎ ‎گردانندگان این حزب را به خوبی شناخته اند و با اقدام امروز بی اعتمادی آنان به حزب‎ ‎تحکیم یافت و در انتخابات و همه پرسی به طور یقین این برخورد دوگانه را در نظر‎ ‎خواهند گرفت‎

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×