اخبار فرش ماشینی

نگاهی به صنعت ماشین سازی در ترکیه “ماکینا”

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

نگاهی به صنعت ماشین سازی در ترکیه "ماکینا"

 

توضیح : در طول برگزاری نمایشگاه آی تی ام ۲۰۱۳ استانبول فرصتی بدست آمد تا از آقای ZENÜN KOÇ  مدیر شرکت IMSAN  MAKINA در مورد وضعیت و موقعیت صنایع ماشین سازی در ترکیه بپرسیم و ایشان هم با توجه به سابقه طولانی حضور خود در این صنعت و با استفاده از آمار موجود توضیحاتی دادند اما از آنجاییکه مطالب بصورت کلی و بقول معروف از هر دری سخنی بود به درخواست مجله قرار شد این مطالب  بعد از نمایشگاه  به شکل یک نوشته منسجم از طرف ایشان تهیه و به خوانندگان ما ارائه شود که در زیر می خوانید…

“ماکینا”  در یک نگاه

صنعت ماشین سازی در ترکیه نیز مانند سایر کشورهای صاحب این صنعت در دنیا در واقع نیروی پیشران پروسه صنعتی شدن است و در آینده هم زیر بنای اصلی توسعه این کشور خواهد بود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

ماشین سازی در ترکیه از سال ۱۹۹۰ وارد دوران جدیدی شد که از آن سال تاکنون رشد متوسط سالانه ۲۰ درصد را برایش به ارمغان آورده است. با این نرخ رشد و با توجه به اینکه اغلب واحدهای ماشین ساز ترکیه در زمره صنایع کوچک و متوسط قرار می گیرند مهمترین تاثیر این تحول در زمینه اشتغال به چشم می خورد. بر اساس آمار ارائه شده توسط مرکز آمار ترکیه در سال ۲۰۰۹ که سال اخراج های گروهی کارگران در اروپا و بسیاری از کشور های دنیا بود ارقام مربوط به استخدام نیروی کار جدید در ترکیه رشد داشته است. در این سال تعداد ۱۳۳ هزار نفر در ۱۲۸۰۰ واحد ماشین سازی در ترکیه مشغول بکار بوده اند. حضور قوی و پر رنگ  صنایع کوچک و متوسط که در ترکیه به “کوبی” ها معروفند و حمایتهای ویژه ای که  دولت از آنها بعمل می آورد باعث شده که این صنعت در مقابل شرایط اقتصادی حاکم بر دنیای امروز مقاومت مناسبی از خود نشان دهد. اعمال شیوه های متنوع مدیریتی به ویژه در بخش نوآوری و تحقیق و توسعه توسط “کوبی” ها و استفاده از نیروی کار نسبتاً ارزان و توانایی های مهندسی توسعه یافته بطور همزمان، باعث ایجاد امتیاز ویژه رقابتی برای ما در بازار ماشین سازی دنیا شده است.

ترکیه در سال ۲۰۱۱ در زمینه صادرات ماشین آلات به رکورد جدیدی دست یافت و با ثبت رقم ۳۹ میلیارد دلار در مجموع سهم ۹  درصدی از کل صادرات این کشور را به بخود اختصاص داد و به این ترتیب یک گام دیگر به هدف تعیین شده برای سال ۲۰۲۳ یعنی ۲۰ درصد سهم از صادرات ۵۰۰ میلیارد دلاری ترکیه نزدیک تر شد. این سهم هم اکنون در چین و ژاپن ۲۰ درصد در ایالات متحده ۱۴ درصد و در آلمان ۱۷ درصد است.

جدول میزان صادرات به کشورها

نگاهی به صنعت ماشین سازی در ترکیه "ماکینا"

 

گروه های اصلی محصولات تولید شده در صنایع ماشین سازی ترکیه

۱- راکتورها و دیگها

۲- توربین ها و توربو جتها

۳- پمپ ها

۴- کمپرسورها

۵- شیر آلات

۶- سرد کننده ها

۷- کوره ها و گرم کننده ها

۸- ماشین آلات صنایع ریخته گری

۹- ماشین آلات صنایع غذایی

۱۰- ماشین آلات صنایع بسته بندی

۱۱- ماشین آلات کشاورزی

۱۲- ماشین آلات صنعت ساختمان

۱۳- ماشین آلات معدن

۱۴- ماشین آلات صنعت چاپ و کاغذ

۱۵- ماشین آلات شستشو و خشک کننده ها

۱۶- ماشین آلات نساجی و دوخت و دوز

۱۷- ماشین آلات صنعت پوست و چرم

۱۸- ماشین آلات صنعت پلاستیک و لاستیک و کائوچو

۱۹- ماشین آلات صنایع فلزی

۲۰-بلبرینگها

 

نمودار ۱ – شاخص چرخش مالی

نمودار ۲ – رشد صادرات و اهداف پیش رو

 

خلاصه

صنعت ماشین سازی و یا بقول ما ترکها “ماکینا” به لحاظ ایجاد ارزش افزوده بالا، داشتن نقش موثر در تولید تکنولوژیهای جدید، گستره وسیع صنایع جانبی، جذب نیروهای انسانی آموزش دیده، کمک به کاهش کسری موازنه تجارت خارجی و مهمتر از همه تبدیل شدن به درگاهی که بسیاری از صنایع دیگر برای آغاز فعالیتهای خود میباستی از این درگاه عبور کنند، در دنیا به صنعتی مادر تبدیل شده است و ترکیه هم با توجه به تمایل چند ده ساله مسیر اقتصادی این کشور به صنعتی شدن از این قاعده مستثنا نیست و همین امر باعث شده تا این صنعت حداقل در مورد اقتصاد ترکیه نقشی کلیدی و یا بهتر بگوییم نقش لوکوموتیو را ایفا کند.

ترجمه : حسین کریمی فر

منبع : شماره ۱۹ مجله کهن

تلفن اشتراک : ۷۷۲۴۵۷۸۰-۰۲۱

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×