اخبار فرش ماشینی

نیمی از پوشاک بازار قاچاق است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

نیمی از پوشاک بازار قاچاق است

 

در حالی که پوشاک قاچاق نیمی از بازار را از آن خود کرده است، سرمایه گذاران صنعت نساجی به ایران می آیند تا با سرمایه گذاری های مشترک این صنعت را توسعه دهند.

    محمود نبوی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک ایران گفت: در هشت ماهه سال جاری به ارزش ۴۵ میلیون دلار پوشاک صادر شده است. همچنین طی مدت یاد شده میزان واردات ۸۶درصد نسبت به سال ۹۱ کاهش داشته است.یکی از مهم ترین دلایلی که باعث روند کاهشی واردات شده، ممنوعیت واردات کالاهای اولویت دهم است.وی افزود: از سال گذشته به دلیل ممنوعیت واردات پوشاک به کشور ثبت و سفارشی صورت نگرفته است لذا این امر فرصتی را برای تولید کنندگان فراهم کرد که در شرایط بهتری به امر تولید بپردازند.

    به گزارش ایران ، نبوی اذعان داشت: در سال ۹۱ بیش از ۵ میلیارد دلار پوشاک قاچاق وارد شده است که این حجم ۴۵درصد نیاز بازار است. طبق اعلام بانک مرکزی، مصرف سالانه پوشاک کشور ۱۲ میلیارد دلار است لذا طی این مدت قاچاق به تولید کنندگان داخلی صدمه قابل توجهی وارد کرده است. وی با بیان این که سال ۹۰ هر خانواده ایرانی به ارزش ۱۷۵ هزار تومان بابت پوشاک هزینه کرده و این رقم در حال افزایش است،تصریح کرد: ۵/۱ میلیارد دلار واردات رسمی پوشاک در برابر ۵ میلیارد دلار واردات غیر رسمی است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

    نبوی با بیان این که در گذشته قاچاق ۷۰درصد بازار را تامین می کرد و اکنون به ۵۰درصد رسیده است، تصریح کرد:تا زمانی که ممنوعیت واردات کالاهای اولویت دهم ادامه پیدا کند، برند های داخلی که کیفیت بسیار مطلوبی دارند تقویت خواهند شد. وی در مورد سرمایه گذاری کشورهای صاحبنام در صنعت پوشاک گفت: ما فقط به دنبال سرمایه گذاری مشترک هستیم. تولید کنندگان داخلی توانایی بالایی در تولید پوشاک دارند، همین امر سبب شده که تولید کنندگان پوشاک چین و ترکیه، ایران را رقیب سرسخت خود بدانند.

    رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک ایران خاطرنشان کرد:در مورد بازسازی و نوسازی صنعت نساجی با وزارت صنعت جلسه ای خواهیم داشت و طی آن بنا شده از سرمایه گذاران جدید دعوت شود تا بتوان این صنعت استراتژیک را احیا کرد.

    مهدی یکتا دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک ایران نیز گفت: با مثبت شدن مذاکرات و تغییر نگاه ها به ایران، سرمایه گذاران زیادی تمایل به حضور در کشورمان دارند.از این رو کشورهای مختلفی از جمله یونان، امریکا، ترکیه، مکزیک و… برای ورود به صنعت نساجی و پوشاک در حال مذاکره هستند.

    وی با بیان این که ورود سرمایه گذاران خارجی به ایران، مستلزم پیش شرط هایی است، تصریح کرد: سرمایه گذاری باید به گونه ای باشد که برای کشور انتقال تکنولوژی، اشتغالزایی و جلوگیری از واردات را به ارمغان بیاورد در غیر این صورت ورود سرمایه گذاران خارجی با هدف این که بازار کشورمان را بگیرند هیچ سودی ندارد.دبیر اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان پوشاک گفت: ۹۹ درصد پوشاک وارداتی کشور قاچاق است.

    وی در خصوص دلیل واردات غیر رسمی پوشاک اظهارداشت: اگر یک وارد کننده بخواهد پوشاک را به صورت رسمی وارد کشور کند هر دلار برای او ۸۴۰۰ تومان تمام می شود اما اگر به صورت قاچاق وارد کند ۴۵۰۰ تومان تمام می شود لذا به همین دلیل وارد کنندگان ترجیح می دهند تا پوشاک را به صورت قاچاق وارد کنند.

    وی افزود: در ۸ ماهه اول سال جاری ۵/۱ میلیون دلار پوشاک وارد کشور شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۶ درصد کاهش داشته است.امارات، چین و آلمان سه مبدا اصلی واردات پوشاک به کشور در ۹ ماهه امسال بوده اند و سهم این سه کشور از کل واردات ۳۵، ۲۹ و ۱۳ درصد بوده است.

    دبیر اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان پوشاک در خصوص این که آیا باید ثبت سفارش کالاهای اولویت دهم که پوشاک هم جزو آن است ممنوع باشد؟ گفت: با توجه به تعرفه بالایی که پوشاک دارد حتی اگر ثبت سفارش آن آزاد هم شود باز پوشاک به صورت قاچاق وارد کشور می شود لذا ما فکر می کنیم ثبت سفارش پوشاک باید همچنان ممنوع باشد. وی افزود: ممنوعیت ثبت سفارش باعث می شود تا با حمایتی که دولت از صنایع می کند، صنعت پوشاک کشور را بازسازی کنیم و همچنین با حمایت وزارت صنعت باید ماشین آلات تولید پوشاک به روز شود.

    یکتا گفت: نمایشگاه بین المللی پوشاک ایران از ۱۶ تا ۱۹ بهمن ماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود.در این نمایشگاه ۴۵ تولیدکننده و برند معتبر ایرانی جدیدترین محصولات خود را به نمایش می گذارند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×