اخبار فرش ماشینی

نوش داروی صنعت فرش ماشینی “سلیقه یابی و صادرات”

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

  نوش داروی صنعت فرش ماشینی “سلیقه یابی و صادرات”

گفتگو با آقای صادقی – مدیر عامل شرکت فرش عرش

◄لطفاً در مورد تاریخچه شرکت و نحوه تاسیس آن توضیحی بفرمائید.
شرکت فرش عرش در سالیان دور تاسیس شده است و برند آن ثبت شده است، شرکت فرش عرش در ابتدا در شهر قزوین فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۸۶ به تهران منتقل گردید، ولی هنوز کارخانه در قزوین قرار دارد. شرکت فرش عرش در روند کاری خود از روش متفاوتی برای ایجاد برند و کارخانه استفاده کرده است و همین روش رمز و کلید موفقیت شرکت در بدست آوردن بازار و رضایت مصرف کنندگان می باشد. کمتر کسی از این موضوع اطلاع دارد و ما در اینجا آن را اعلام میکنیم. ما از روش مهندسی معکوس استفاده کردیم. در ابتدای کار برعکس اکثر کارخانجات و شرکت های تولیدی فرش که اول کارخانه را راه اندازی میکنند و به سراغ بازار آن میروند، ما ابتدا به سراغ بازار فروش رفتیم. این روند به صورتی بود که در ابتدا ما بازاریابی و ذائقه سنجی بازار را انجام دادیم و علایق مشتریان را بدست آوردیم، سپس با توجه به اطلاعات بدست آمده نمایندگی فروش چند برند معتبر را اخذ کردیم و شروع به پخش و جذب مشتریان داخلی و خارجی کرده ایم. در مرحله بعد با ارائه فرش عرش به میزان ۱۰درصد در سال اول که توسط کارخانه های دیگر تحت عنوان برند عرش تولید میشد برند عرش را معرفی کردیم. این روند را ادامه دادیم در طی سه سال از ۲۰درصد به ۴۰ درصد افزایش یافت. در فاز بعدی کارخانه عرش تاسیس شد و شروع به تولید کرد؛ البته نه با این سقف تولید، و در حال حاضر نیز در کنار برند های دیگر برند عرش را عرضه میکنیم.

◄محصولات تولیدی شرکت شما چیست؟
فرش های کلکسیونی و رج بالا و دست باف گونه می باشد و به فرش های دستباف اصفهان و تبریز شبیه است. محصولات ما از مواد اولیه تولید داخل می باشد و از پلی استر و ابریشم مصنوعی استفاده میکنیم. بخش تکمیلی محصولات نیز قبلا در کارخانجات دیگر انجام میشد ولی اکنون در کارخانه خودمان انجام میشود.

◄برنامه شما برای آینده شرکت و توسعه برند عرش چیست؟ تحقیق و توسعه چه جایگاهی در شرکت شما دارد؟
فاز بعدی برنامه شرکت توسعه خط تولید کارخانه می باشد که هم اکنون در حال احداث می باشد. شرکت ما به خاطر کار در بازار سرعت رشد بالایی دارد که این در واقع به خاطر درخواست مشتریان است بازار از ما این خواسته را دارد. ما در این شرکت هدفمان کمک به اقتصاد کشور  و همه اقشار جامعه است. مهندسین ما در این شرکت دارای میانگین سنی پایینی هستند. شرکت ما به متخصصین جوان اعتماد کرده است و همین باعث رشد ما شده است، از نظر ما نیروی جوان ما خیلی قابل اعتماد می باشد و ما با همین جوان ها توانسته ایم کارها را به خوبی انجام دهیم. ما در ابتدای کار که شرکت را تاسیس کردیم بخش طراحی را راه اندازی کردیم و از فارغ التحصیلان چند نفر را انتخاب کرده و برای کار آموزی پیش استادان برجسته طراحی فرستادیم و با این کار تیم طراحی قوی تشکیل دادیم، و در حال حاضر همان طور که در نمایشگاه فرش دیده شد طرح های منحصر به فردی ارائه کرده ایم.

◄به نظر شما وضعیت صنعت فرش ایران چگونه است؟
در دنیا برای برند سازی هزینه زیادی می شود. ایران چند برند کالایی  مهم در دنیا دارد، که یکی از این برند ها فرش ایرانی است. اگر روی این موضوع کار شود می توان از آن برداشت مناسبی انجام داد. با نیاز سنجی صحیح در دنیا می توان به راحتی به صادرات دست یافت. به نظر من در حال حاضر باید روی تحقیقات سرمایه گذاری شود و سلیقه مردم کشور های دیگر بدست آید، اگرچه این تحقیقات برای یک شرکت سخت و هزینه زاست ولی بازهم نتیجه قابل توجهی به دست میدهد. ولی در مجموع اینکار اگر توسط دولت و ارگان های مربوطه با آن انجام شود، نتیجه جامع تری میدهد ولی نمیتوان منتظر ماند. شرکت ما در برنامه آینده خود این تئوری را به شدت دنبال میکند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

◄ برنامه شما برای صادرات و فروش خارجی چیست؟
شرکت عرش از نظر ما هنوز به سقف تولید داخلی نرسیده و بازهم میتواند در داخل فروش بیشتری داشته باشد و جای توسعه دارد، ولی در برنامه ما برای آینده حتما انجام صادرات وجود خواهد داشت، هم اکنون فرش ما در کشور های خارجی به فروش میرسد ولی نه به این گونه که ما آن را صادر کنیم، شرکت های بازرگانی بوده اند که فرش ما را به خارج برده اند. در کل ما هم اکنون فروش مستقیم خارجی نداریم.

◄ آیا به نظر شما صنعت فرش ماشینی ما در بخش ماشین آلات دارای مشکل است یا خیر؟
در ایران ما مشکل ماشین آلات نداریم، به طوری که فاصله ورود ماشین آلات ۷۰۰شانه با فاصله ورود ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ شانه خیلی کوتاه بود، الان در کشورهای دیگری مثل ترکیه، مصر و… با ماشین آلات بسیار ضعیف تر از ماشین آلات کارخانجات ما فرش های بسیار عالی و پر فروش تولید می کنند. فرش های تولیدی کشور ترکیه به طور مثال با سه رنگ فرش ۷۰۰ شانه تولید میکند و بسیار زیبا و با فروش بالا می باشد. این موضوع به خاطر همین مسئله بررسی سلایق و بدست آوردن نیاز بازار کشور هدف بوده است. که باعث شده طراحی انجام دهند که فروش دارد و با سلایق مردم هم خوانی دارد. البته فرش ایران در دنیا خواهان زیادی دارد و این باعث شده است که فروش بین المللی خوبی داشته باشد ولی بازهم نیاز سنجی از نظر ما خیلی اهمیت دارد. روش کار فرش عرش نیز بر همین منوال است.

◄مهم ترین مشکلات صنعت فرش کشور به نظر شما چیست و چه راه حلی برای آن پیشنهاد میدهید؟
به نظر من مهم ترین مشکل که در فرش اشباع بازار داخل است که مهم ترین دلیل هم آن عدم صادرات است. هم اکنون کشور ما ۸۰ میلیون جمعیت دارد؛ اگر دو کشور با همین جمعیت به بازار فروش فرش ماشینی ما اضافه شود، تولید ما چند برابر خواهد شد و این در تمامی قسمت ها تاثیر گذار است، باعث رشد اقتصادی میشود، مشکل بیکاری را حل میکند، ارز آوری دارد و… اگر صادرات توسط دولت و مسئولین حمایت شود بیشتر مشکلات این بخش از صنعت حل می شود و به کمک کل صنعت می آید.

بهنام قاسمی

مجله نساجی کهن

۰۲۱۷۷۲۴۵۷۸۰

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×