اخبار فرش ماشینی

نوآوری در صنعت منسوجات بی بافت

اولین کنفرانس منسوجات بی بافت با کارایی خاص در شهر کن فرانسه در ماه مارس برگزار گردید. فعالیت های انجام شده بر روی منسوجات بی بافت باعث ایجاد خواص منحصر به فردی بر روی محصولات تولیدی شده است. کاربردهای این محصولات باعث شگفتی مردم شده است.

نوآوری در کامپوزیت ها:

به طور مثال در شرکت نورافین آلمان؛ مارک جولی و همکارانش به وسیله منسوجات بی بافت، دستگاههای مولد گرما را توسعه دادند. آنها بی بافت ها را در قالبی قرار دادند و به آن رزین اضافه کردند، که باعث شد انتقال گرما و انرژی به میزان چشم گیری کاهش پیدا کند و اتلاف انرژی به نقاط غیر ضروری جلوگیری کنند.این گروه علاوه براین بر روی لباس های تولید کننده گرما، لایه محافظتی پره های توربین بادی در مقابل یخ زدگی، محافظت کننده ها از سوراخ شدن لایه ها در اثر فشار و… کار کرده است.

نوآوری در قدرت جذب:

در مرکز فناوربی جذب انگلیس استفاده از الیاف فوق جاذب بررسی می شود. این مواد قادر هستند تا ۲۰۰ برابر وزن خود آب خالص جذب کنند و برای آب شور این میزان ۶۰ برابر می باشد. اولین مصرف این منوسجات برای جدا سازی آب از سوخت هواپیماها و ماشین می باشد. مصارف دیگر این منسوجات در کشاورزی و باغبانی می باشد. که آب و مواد مغذی را دخیره می کند و در موقع نیاز به ریشه گیاه می رساند.

نوآوری در بسته بندی:

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

جورج کلین عضو موسسه ی کلین انگلیس می گوید که یکی از حوزه های بسیار خوب و درحال پیشرفت، صنعت بسته بندی می باشد. استفاده از بی بافت ها در بسته بندی بی بافت ها مزایای بسیار ی دارد، مقاومت در برابر ضربه  و خراش از جمله ی این مزایا می باشد. این مزایا در جایی پر اهمیت تر می شود که نیاز به حمل و نقل وسایل الکترونیکی و یا قطعات ماشین آلات حساس می باشد که محصولات باید در مقابل ضربه و خراش و… محافظت شوند. از نوآوری های دیگر منسوجات بی بافت در این حوزه بسته بندی محصولات غذایی می باشد که باعث افزایش عمر مفید محصولات می شود و از فاسد شدن آنها جلوگیری می کند.

نوآوری در پوشش دهی:

این فرایند در دهه های اخیر پیشرفت چشم گیری داشته است، به طور مثال پوشش دهی با P2i پلاسما در صنایع ورزشی توسط برند های برتر مصرف زیادی دارد. که از آن در ساخت پوشاک ضد آب و… استفاده می کنند. استفاده از این فرآیند فقط به این ختم نمیشود و در تجهیزات الکترونیکی مثل موبایل و یا تجهیزات پزشکی نیز کاربرد دارد.

فرآیند پوشش دهی این گونه است که بین دو صفحه لایه ای قرار می دهند تا راه نفوذ آب بسته شود ولی پارچه قابلیت تنفس و عبور هوا را داشته باشد. شرکت نیک ریمر معتقد است که با این فیلتر ها می توان آب و نفت را جداسازی کند و تمرکز این شرکت بر روی این مسئله می باشد.

نوآوری در امواج فراصوت:

در این تکنولوژی به وسیله انواج ما فوق صوت می توان باند های بین دو صفحه را بدون ایجاد گرما و صرف هزینه بالا به هم متصل کرد. این فرآیند بیشتر در مواردی کاربرد دارد که نباید الیاف در خارج از محدوده اتصال ذوب شوند و نمیتوان از چسب و مواد دیگر متصل کننده استفاده کرد.

نوآوری در قدرت پیوند:

شرکت ماشین آلات ریلاینت از سال ۱۹۶۹ تاکنون ۲۲۰۰۰ ماشین لمیینت HPC را به فروش رسانده است. آقای ویلسون ارچیکو موضوعات زیادی را برای مطالعه و تحقیق و توسعه در زمینه لمینت ها و فشرده سازی مناسب می داند. او می گوید که فرصت زیادی بزرگی برای سرمایه گذاری در زمینه موجود می باشد. در هواپیماها  وزن دیوارها و قطعات چند لایه از اهمیت بالایی برخوردار است. تمیز کردن و زیبایی هواپیما هم با اهیمت تلقی می شود. شرکت های هواپیماسازی ایرباس و بوئینگ درخواست اینگونه محصولات را دارند. این محصولات که هم زیبا و هم قابلیت تمیز شوندگی را دارند، میتوان با ترکیب چند لایه مختلف با منسوجات بی بافت ایجاد کرد و خواص مورد نظر را بدست آورد.

شکل دهی با حرارت:

شرکت جیس در زمینه شکل دهی منسوجات بی بافت با حرارت برای کاربردهای صنعتی فعالیت می کند. برخی از قطعات تولید شده این فناوری قطعات بین صندلی های هواپیماها می باشد که از جنس الیاف شیشه در ماتریس پلی اتریمید (C37H24O6N2) می باشد. این ماده در دمای ۲۵۰درجه سانتی گراد به مدت ۲ دقیقه شکل پذیر می شود.

نوآوری در بی بافت های ارتجاعی:

هریسون اسپنکس یک تولید کننده تشک در انگلیس از تکنولوژی جدیدی استفاده می کند که با ایجاد خاصیت فنریت منحصر به فرد در یک نخ باعث بهبود کارایی تشک ها شده است. اخیرا این فن آوری ها را در کفش های مخصوص دویدن نیز می خواهد به کار ببرد. او با ایجاد یک خاصیت فنری در روکش نخ ها در پارچه در پلی استرتوانسته کششی در همه جهات ایجاد کند. در حال حاضر این تکنولوژی بر روی صندلی های اتوموبیل ها برای راحتی بیشتر در حال انجام است. این تکنولوژی از فوم راحتی بیشتری ایجاد می کند و علاوه بر این سبک تر و ارزان تر از فوم می باشد. در دانشگاه لنکاشیر پریستون انگلیس آزمایشی بر روی این محصول در داخل کفش انجام شد که نتایج نشان داد در حین راه رفتن این محصول از آسیب دیدگی پا به میز ۱۰ درصد می کاهد. شرکت اینتراسپورت در نظر دارد در آینده این تکنولوژی را در ساختکفش هایش به کار گیرد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×