اخبار فرش ماشینی

نمایش فرش‌هایی با نقوش دریایی در موزه مرکزی آستان قدس رضوی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

مسئول گنجینه فرش آستان قدس رضوی از نمایش دو تخته قالی تصویریِ بافت اصفهان در گنجینه فرشِ موزه مرکزی آستان قدس خبر داد.

محمد تاجی با بیان اینکه در حال حاضر، هشت تخته قالی از خانواده صفدرزاده حقیقی در این گنجینه در حال نمایش است، اظهار داشت: ویژگی این دو تخته فرش، نقوش دریایی آن‌هاست که به شیوه‌ای خلّاقانه طراحی و بافته شده‌اند.

وی بیان داشت: قالی تصویریِ «دنیای ماهی‌ها»، یکی از قالی‌های در معرض نمایش است که حاشیه، ترنج و چهار لچک اطراف آن، که چهارچوب معمولِ عموم فرش‌ها را تشکیل می‌دهد، در این قالی به وسیله بازی با نقوش، بافته شده است.

تاجی ادامه داد: ترنج میانی این فرش، قطب جنوب و پنگوئن‌ها را ترسیم کرده است و چهار لچک اطراف را ماهیانی از انواع مختلف تشکیل می‌دهند.

وی افزود: آب‌هایی که در قسمت میانی فرش طراحی شده است، با رنگ تیره بافته شده که نشان‌دهنده اقیانوس هستند. رنگِ آبی روشنِ آب‌های حاشیه فرش و ماهی‌های درون آن نیز نشانگر آب‌های شیرین است.

مسئول گنجینه فرش آستان قدس رضوی در ادامه درباره قالی «باغ مرجان» نیز تصریح کرد: این قالی تصویری از سطح آب تا اعماق اقیانوس را تداعی می‌کند و ترنج آن را نقشی از ستاره دریایی تشکیل داده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی افزود: در این قالی، انواع گیاهان، سنگ‌ها و مرجان‌ها به تصویر کشیده شده‌اند و از این جهت، «باغ مرجان» نامیده شده است.

تاجی یادآور شد: این قالی‌ها در گذشته نیز در معرض نمایش بوده‌اند که پس از افتتاح ساختمان جدید موزه فرش، از دوره نمایش خارج شدند و در مرحله استراحت قرار داشتند که بنا به درخواست‌های پی‌درپی هموطنان، دوباره در این موزه به نمایش گذاشته شدند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×