اخبار فرش ماشینی

نمایشگاه فرش ماشینی شهرآفتاب عواید مثبتی نداشته است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

نمایشگاه فرش ماشینی شهرآفتاب :: آقای داووی کاشفی مجری برگزاری نمایشگاه فرش ماشینی و موکت تهران در گفتگویی با مجله نساجی کهن نمایشگاه فرش ماشینی شهرآفتاب را فاقد عواید مثبت برای صنعت دانست و به عنوان مجری برگزاری نمایشگاه بین‌المللی فرش ماشینی و صنایع وابسته در رابطه با اتفاقاتی که در طول سه سال گذشته پیرامون برگزاری نمایشگاه رخ داده به خبرنگار مجله کهن گفت :

مسئله برگزاری نمایشگاه فرش ماشینی در شهر آفتاب تقریبا سه سال قبل توسط همکار قبلی ما آقای دستفال که درحال حاضر البته کار اجرایی مشترکی انجام نمی‌دهیم مطرح شد. ایشان با همکاری اتحادیه فرش ماشینی اقدام به برگزاری نمایشگاه فرش ماشینی در مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب کردند. در اثر برگزاری نمایشگاه در شهرآفتاب آن هم با اختلاف ۲۳ روز یعنی به فاصله زمانی کمتر از یک ماه نمایشگاه بین المللی تهران از حیث تعداد غرفه گذار و متراژی یک مقداری آسیب دید ولی کماکان با کیفیت خوب و مرتب برگزار شد. اما درکل برگزاری این چنینی دو نمایشگاه در درجه اول برای صنعت فرش ماشینی آسیب‌زا بود. در طی این مسئله بسیاری از شرکت‌ها مجبور شدند میان دو رویداد یکی را انتخاب کنند.

در سه سال اخیر همه بنگاه های اقتصادی کشور تحت تأثیر تلاطم موجود در بازار قرار گرفتند که به هرحال این مسئله روی اجرای کار ما هم تأثیر خود را گذاشت. طبیعی است زمانیکه بازار از رونق خوبی برخوردار باشد. شرکت‌ها تمایل به حضور حداکثری و قدرتمندی دارند. فکر می‌کنم که درحال حاضر اکثر بنگاه‌هایی که در حوزه فرش ماشینی فعال هستند چندان رضایتی از نمایشگاه فرش شهر افتاب ندارند و امسال نیز تمایلی به گرفتن غرفه و حضور در آن رویداد را ندارند. این عدم تمایل شرکت‌ها به جهت همان یک دور حضوری بود که در دو سال گذشته تجربه کردند و گویا عواید مثبتی برای‌شان در پی نداشت. تا این لحظه که ما در خدمت شما هستیم حداقل برند های مطرح حوزه فرش ماشینی کنار ما حضور دارند و امسال نیز با تمام توان و تلاش به ارائه محصولات خود خواهند پرداخت.

 

ایشان در مورد نقاط قوت و ضعف نمایشگاه فرش سال گذشته نیز به مجله نساجی کهن گفت :

سال گذشته  از اوایل اردیبهشت ماه بود که برجام در سطح بین‌المللی دچار مشکلاتی شد در خرداد ماه آقای ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا نظرات دیگری را مطرح کرد و در پی این مسئله نوسانات ارزی خیلی زود شکل گرفت. ما هر روز با یک سری تغییرات فاحش در نرخ ارز روبرو بودیم. که این مسئله اثرات سوء و سختی در رابطه با حضور غرفه‌داران خارجی و داخلی گذاشته بود. نه تنها مسئله نمایشگاه بلکه فعالیت‌های تولیدی و غیره کل کشور را درگیر خود کرده بود. از این جهت که تمام شرکت‌های تولیدکننده باید مواد اولیه وارداتی مصرفی خود را با تغییرات لحظه‌ای از لحاظ قیمت در بازار بود مواجه شده بودند لذا نمی‌توانستند قیمت تمام شده‌ای برای محصولات خود تعیین کنند. بسیاری از شرکت‌ها نمی‌دانستند شهریور ماه قیمت ارز روی چه عددی خواهد بود و در نتیجه نمی‌توانستند قیمت تمام شده‌ای برای محصولات خود مشخص کنند. همین مسئله دلیل عدم حضور بسیاری از شرکت‌ها در نمایشگاه سال قبل بود. مثلا فرش فرهی، فرش ابریشم شمال و یا فرش شونهر و خیلی‌های دیگر به همین دلیل شرکت نکردند، البته جایگزین آنها خیلی‌های دیگر آمدند و این ریسک بازار راپذیرفتند. از قضا در شهریور ماه این تغییر در نواسانات ارزی از طرفی به کمک تولید کننده ها آمد و خیلی از تجار خارجی که وارد بازار شدند و از نمایشگاه خرید ارزی می‌کردند و این برای تولیدکنندگان جذاب بود، آنقدر جالب بود که برخی از  شرکت ها می‌گفتند نه دوره قبلی نمایشگاه یک طرف و سال دهم یک طرف. این مسئله یک علت خیلی واضح داشت آن هم این بود که در سنوات گذشته (قبل از سال ۹۷) قیمت ارزی فرش ماشینی حدود ۴۴ دلار تعیین شده بود. با توجه به نوساناتی که نرخ ارز در دو سال اخیر داشت هر یک دلار از سه هزار و سیصد تومان در فروردین سال قبل تا نزدیکی سیزده تومان در شهریور ماه رسید. در پی این مسئله شرکت‌ها قیمت محصولات‌شان را از چیزی حدود ۴۴ دلار به ٢۴ دلار رساندند و در نمایشگاه با یک تخفیف پنجاه درصدی به فروش محصولات خود پرداختند. که این مسئله کاهش قیمت برای خریداران و تجار خارجی بسیار جذاب بود. امسال هم فکر می‌کنم که نمایشگاه ما با رشد خیلی قابل توجهی مواجه شود به همین دلیل شرکت ها تمایل زیادی برای حضور پیدا کرده‌اند تا به طور خیلی گسترده بتوانند محصولشان را با هزینه اندک به دست مشتری خارجی برسانند. باتوجه به اینکه تقاضا در بخش داخلی در چند سال اخیر با افت مواجه شده است ضرورت رفتن به سمت کسب یک بازار خارجی خیلی ملموس‌تر و محسوس‌تر شده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

 

‫——————————-‬

این مطلب را نیز بخوانید
پیشنهاد سردبیر :‌  لیست شرکت کنندگان یازدهمین نمایشگاه فرش ماشینی 

‫——————————-‬
تحریریه مجله نساجی کهن

ارسال مقالات و ترجمه جهت انتشار در سایت : info@kohanjournal.com

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×