اخبار نساجی

نمایشگاه «بین‌المللی» با حضور شرکت‌های «داخلی» افتتاح شد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

نمایشگاه «بین‌المللی» با حضور شرکت‌های «داخلی» افتتاح شد
سایه نرخ ارز بر صنعت نمایشگاهی

دنیای اقتصاد- مینا یوسفی: دامنه تاثیر نوسانات نرخ ارز که طی چند ماه گذشته به خاطر افزایش پی در پی، نظم بازار را تا حدودی بر هم زده است، حالا در ماه پایانی سال به صنایع خدماتی نیز کشیده شده و برگزاری نمایشگاه‌ها را نیز با دست‌اندازهایی مواجه کرده است.

هر چند به رسم همیشه در ۳ ماه پایانی سال به واسطه اقداماتی که برای انعقاد قراردادهای آتی انجام می‌شود برگزاری نمایشگاه‌ها نیز با جدیت بیشتر و در نتیجه امیدواری افزون‌تر پیگیری می‌شود؛ اما به نظر می‌رسد امسال فعالان این حوزه چندان امیدوار به کسب موفقیت‌های گذشته در زمینه برگزاری نمایشگاه نباشند.

روز گذشته ۳ نمایشگاه تخصصی همزمان در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران افتتاح و آغاز به کار کردند. به این ترتیب که نمایشگاه فرودگاه ، هواپیما، پرواز و صنایع وابسته، نمایشگاه ماشین‌آلات و دکوراسیون داخلی و نمایشگاه قیر، آسفالت، ایزولاسیون به مدت ۴ روز یعنی تا دوم اسفند ماه محل نمایش دستاوردهای فعالان اقتصادی و زمینه ساز شناسایی بازارهای جدید خواهند بود.
اما آن طور که شرکت‌کنندگان و مجریان این ۳ نمایشگاه عنوان می‌کنند، نوسانات نرخ ارز از یک سو و تغییرات اخیر در حوزه مبادلات خارجی از سوی دیگر بر میزان مشارکت تولیدکنندگان و واردکنندگان به ویژه شرکت‌های خارجی تاثیر گذاشته است.
در این بین کاهش شرکت‌کنندگان خارجی یکی از دغدغه‌هایی که بیش از هر عامل دیگری موجب تغییر حال و هوای نمایشگاه‌های امسال نسبت به رویدادهای مشابه سال گذشته شده است.هرچند برخی تحلیل‌ها فعالیت شرکت‌های داخلی در غیاب رقیبان خارجی را عاملی مثبت در جهت شکوفایی بازار داخلی ارزیابی می‌کنند اما از سوی دیگر دست کم غیبت خارجی‌ها در بعد بازاریابی تاثیر منفی روی آن دسته از تولیدکنندگانی دارد که نمایشگاه را محلی برای معرفی محصولات خود می‌دانند.

دو پیامد افزایش نرخ ارز
مدیر اجرایی نمایشگاه بین‌المللی فرودگاه و هواپیما که برای سومین سال متوالی برگزاری این نمایشگاه را بر عهده دارد در بررسی رونق این رویداد تجاری به روند رو به رشد نمایشگاه‌های این چنینی اشاره کرد و به «دنیای اقتصاد» گفت: بر این اساس انتظار می‌رود که نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته پررونق‌تر باشد، اما برخی عوامل موجب بر هم خوردن این روند شده است. به گفته او که نمایشگاه امسال نسبت به پارسال از نظر مساحت و تعداد شرکت‌کنندگان دست خوش تغییر شده است؛ به این شکل که مساحت نمایشگاه از ۶ هزار متر سال گذشته به ۵ هزار متر و تعداد شرکت‌کنندگان خارجی نیز به صفر رسیده است و در مجموع تعداد شرکت‌های داخلی حاضر در نمایشگاه نیز تقریبا بدون تغییر نسبت به گذشته ۳۰ شرکت اعلام شده است.
بابک ستاری علت این موضوع را کاهش میل سرمایه‌گذاران به حمایت از برگزاری نمایشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: به هر حال این صنعت استراتژیک محسوب می‌شود و به همین دلیل رویدادهای جهانی و داخلی روی آن تاثیر می‌گذارد.
او از سوی دیگر به نوسانات نرخ ارز نیز اشاره کرد و گفت: افزایش نرخ ارز از دو بعد روی صنعت نمایشگاهی تاثیر گذاشته است؛ شرکت‌های خارجی هم نمی‌توانند در نمایشگاه‌های ایران شرکت کنند؛ چرا که مبادلات ارزی برای تاجران خارجی دشوار شده است. همچنین افزایش نرخ ارز موجب شده تا محصولات خارجی با جهش قیمتی و در نتیجه کاهش فروش مواجه شوند.

تعرفه ارزی برای شرکت‌کنندگان داخلی
آشفتگی صنعت نمایشگاهی تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز موضوعی است که فعالان دو نمایشگاه دیگر هم به آن اشاره می‌کنند.مریم توکلیان نیز امسال برای سومین سال پیاپی نمایشگاه آسفالت و ایزولاسیون را برگزار کرده است، در عین حال که به ارتقای کیفیت نمایشگاه این دوره اشاره می‌کند، اما می‌گوید که به خاطر تحولات اقتصادی اخیر تعداد شرکت‌کنندگان خارجی به صفر رسیده است.
به گفته او پارسال در نمایشگاه آسفالت و ایزولاسیون ۷۰ شرکت داخلی و خارجی حضور داشتند که امسال در غیبت خارجی‌ها این رقم به ۵۰ شرکت کاهش یافته است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

این فعال اقتصادی در تحلیل این موضوع به افزایش نرخ ارز و تاثیر آن بر کاهش مبادلات تجاری به خصوص در زمینه واردات اشاره کرد و همچنین گفت که به خاطر رویکرد جدید بسیاری از کشورهای خارجی و محدود شدن رابطه تجاری کشورها با ایران در این حوزه صنعت نمایشگاهی کشور امسال ناموفق به نظر می‌رسد.

مجری نمایشگاه آسفالت و ایزولاسیون البته با اشاره به دستاوردهای خوب ایران در حوزه قیر و جایگاه برتر کشور در این زمینه در منطقه تاکید کرد که در حال حاضر شرکت‌های داخلی رغبت زیادی برای حضور در نمایشگاه‌ها دارند و به همین جهت حتی در صورت رفع موقت این مشکلات صنعت نمایشگاهی جان دوباره خواهد گرفت.
او در عین حال به نکته دیگری هم اشاره کرد. به گفته توکلیان غرفه‌های نمایشگاهی برای تمام شرکت‌کنندگان حتی تولیدکنندگان داخلی با تعرفه ارزی محاسبه می‌شود که این امر موجب تحمیل هزینه سنگین به متقاضیان و انصراف عده‌ای شده است.
این همان نکته‌ای است که مدیر یکی از شرکت‌های بزرگ حاضر در نمایشگاه دکوراسیون داخلی به آن اشاره می‌کند و به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: امسال تعرفه ارزی با بیش از ۶۰ یورو افزایش به ۲۳۰ یورو رسیده است که این روند به طور قطع موجب افزایش هزینه‌های شرکت‌کنندگان می‌شود.

به گفته جواد مصیبی به خاطر وجود مشکلات فعلی در واردات انگیزه برای شرکت در نمایشگاه و در نتیجه بازاریابی کاهش یافته است.
مصیبی نیز کاهش شرکت‌کنندگان خارجی را تایید می‌کند و می‌گوید: امسال ۲۱۰ شرکت داخلی و ۱۵ شرکت خارجی در نمایشگاه دکوراسیون حضور دارند که بیشتر خارجی‌ها از کشورهای چین و اوکراین هستند.

ضرر و زیان نمایشگاه‌های موازی
البته علاوه بر مشکلات ارزی و موضوع تحریم‌ها که معضلات نوظهور محسوب می‌شوند، مسائل گذشته و همیشگی نیز همچنان صنعت نمایشگاهی را با بی‌برنامگی و در نتیجه بازده کم مواجه کرده است. برگزاری نمایشگاه‌ها موازی و هم‌راستا یکی از این موارد است که بسیاری از شرکت‌کنندگان در ۳ نمایشگاه این هفته به آن اشاره می‌کنند.
به گفته این فعالان، همزمان یا با فاصله زمانی کم نمایشگاه‌های مشابه در سراسر کشور برگزار می‌شود که این موجبات تضعیف هر یک از نمایشگاه‌ها را به وجود می آورد. به طور مثال همزمان با نمایشگاه فرودگاه و هواپیمایی که روز گذشته در محل نمایشگاه‌های دائمی برگزار شد، چند ماه پیش نیز نمایشگاه مشابه بزرگی از سوی وزارت مسکن و شهرسازی در محل مصلا برپا شد. فعالان اقتصادی با اشاره به اینکه در این شرایط از جذابیت نمایشگاه‌ها و به تبع آن بازده آنها کاسته می‌شود، پیشنهاد می‌دهند: نمایشگاه‌های مشابه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تجمیع شوند تا به این ترتیب بازدهی بالاتر رود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×