اخبار فرش ماشینی

نمایشگاه بیست و دوم: فرصتی برای بازخواست از متولی فرش

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

نمایشگاه بیست و دوم: فرصتی برای بازخواست از متولی فرش

بیست و دومین نمایشگاه فرش دستباف تهران امسال در حالی افتتاح می شود که فرش دستباف ایران بدترین شرایط تاریخ صادرات این کالا را تجربه می کند.

در این میان و در فاصله نمایشگاه بیست و یکم تا نمایشگاه حاضر، مدیران رسمی فرش همواره بی توجه به روند نزولی و رو به سقوط صادرات فرش کشور، و بی توجه به هشدارهای اهالی این بخش، بطور دائم با استناد به آمارهای بی اساس و وعده های سرخرمن، مردم، دست اندرکاران و ذینفعان را به کشف و تسخیر بازارهای تازه و جدید دلخوش می نمودند. بازارهایی که به مدد هزینه های سرسام آور مرکز ملی و البته در کنج اتاق های این مرکز تحلیل شده و نیاز و سلیقه شان معلوم و تعریف شده بود!

همین مدیران طرح ها و برنامه های پرهزینه و بیفایده متعددی که خاصیتی جز اتلاف منابع نداشته اند را در اینم مدت که بیشسترین فشار بر گرده تمامی دستاندرکاران فرش کشور بوده، به عنوان نسخه های کارشناسی و معجزه آسا معرفی کردند.

کار وعده های بی سرانجام و پوچ این مدیران تا آنجا بالا گرفت که رئیس مرکز ملی فرش ایران بی محابا و بی هراس از هیچ مرجع نظارتی، شعار بی پایه و اساس “هدفگذاری صادرات یک میلیاردی”!! را مطرح کرده و رسانه ها را هر روز با این وعده به پای مصاحبه ها و نشست های رسانه ای خود کشید. نشست هایی که بیش از آنکه بدنبال حل و فصل مشکلات فرش بوده و دغدغه های این بخش را مد نظر داشته باشد عملا در استخدام برنامه های تبلیغاتی و شبه انتخاباتی بود. هدفگذاری یک میلیاردی مطرح شده از سوی رئیس مرکز ملی فرش ایران نقطه اوج به مضحکه کشاندن جایگاه متولی فرش توسط وی و نمایش کاملی از آثار مخرب عدم وجود دستگاه های نظارت در وزارت صمت بود.

آنها که تصمیم داشتند بر اساس برنامه های کارشناسی شده! صادرات فرش ایرانی را سه برابر رشد دهند در نیمه اول سال جاری اعلام کردند که صادرات فرش کشور نه تنها رشد سه برابری نداشته که با افت شدید ۴۰ درصدی در ۵ ماهه اول سال مواجه بوده است.
حالا و در بیست و دومین دوره نمایشگاه فرش تهران باز هم شاهد حضور مرکز ملی فرش ایران در غرفه بزرگی هستیم که چپ و راست دوربین های رسانه ها را به سمت خود کشیده و چشم و گوش مردم را از شعارها و وعده ها پر خواهد کرد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

مادام که دستگاه های نظارتی کشور مسئولان را به سبب وعده های غیر عملی ایشان بازخواست نکنند این رویه با تمامی ابعاد مخرب و ویرانگرش همچنان ادامه خواهد یافت.

بیست و دومین نمایشگاه فرش تهران اگر در ابعادی چون تولیدات تازه و خلاقانه، دستیابی به مشتریان و بازارهای تازه و دلگرمی بیش از پیش بافندگان، تولیدکنندگان، تجار، صادرکنندگان و… نمایشگاه موفقی نیست، اما یقینا در بعد نمایش سوء مدیریت و بی کفایتی مسئولان فرش کشور نمایشگاه موفقی خواهد بود!!

از وزیر صمت و معاونین ایشان انتظار می رود بجای روش معمول و متعارف سخنرانی های آتشین مبتنی بر وعده و وعیدهای بی حاصل در افتتاحیه نمایشگاه، که حاصلی جز دلزدگی از برنامه ها و مدیریت های کلان کشور در پی نداشته است، این نمایشگاه را به موقعیت مناسبی برای گوش سپردن به دستاندرکاران فرش دستباف کشور و مهمتر از آن بازخواست کردن از کسانی بدل کنند که طی نمایشگاه گذشته تا نمایشگاه حاضر مسئولیت حفاظت از این هنر صنعت را یدک کشیده اند.

 

منبع: کارپتور

نویسنده: آقای علیرضا قادری

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×