اخبار فرش ماشینیاسلاید شو

نقدی بر نقدهای پیر و فرسوده انجمن

انجمن صنایع نساجی گزارش عملکرد خود را منتشر کند …

ناصر زجاجی

– در سالهای ۴۶ تا ۶۲ بزرگترین صادرکننده پارچه به آلمان، انگلستان، ایتالیا و فرانسه بودیم
– به دلیل همین استانداردها و کیفیت بالا ، یکی از کارخانجات نساجی ایرانی تا ۷ سال لباس پلیس انگلستان را تامین میکرد.
– ما که لباس پلیس انگلستان را تأمین می کردیم به جایی رسیدیم که کالای ایرانی به فروش نمیرسد!
– در زمان دکتر مصدق که به دلیل ملی شدن صنعت نفت تحریم شدیم با صادرات پنبه این مملکت را اداره کردیم در حالی که امروز با همه امکانات موجود، تولیدمان به ۵۰ هزار تن کاهش پیدا کرده است.

نظرات بالا بخش هایی از مطالبی است که توسط اعضای محترم فعلی انجمن نساجی ایران و دبیران این انجمن تقریبا هر سال، به عنوان جملات کلیشه ای و نخ نما شده بیان می شوند با کمال تعجب و تاسف و کمی تامل گفتم؛ “جانا سخن از زبان ما میگویی”. خوب پس وضعیت صنعت نساجی ما این بود که جنابعالی اشارت فرمودید!! اکنون ذکر چند نکته در باب این مطالب خالی از لطف نخواهد بود…

آلبرت انیشتن میگوید هرکس گذاشته را فراموش کند محکوم به این است که آانرا دوباره تکرار کند. و گذاشته چراغ راه آینده است.

بفرمایید اعضای مطلع انجمن و به نوعی مرتبط با دست اندرکاران صنعت نساجی به چه کاری مشغول بودند که صنعت نساجی این چنین رو به زوال رفته است ؟

آیا زمانیکه بنام بازسازی صنعت نساجی، کارخانجات بزرگ یکی پس از دیگری که بر اثر بی کفایتی مدیران مربوطه در حال نابودی قرار میگرفت، انجمن و اعضای آن کجا تشریف داشتند؟

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

کارخانجاتی که بدلیل مرغوبیت زمین های خود مورد نظر بانکهای مختلف قرار گرفته و تا جا داشت کارخانجات مغروض گشته و بعد نابود شد کجا بودید و چرا از راهکارهای خلاق و علم خود استفاده نکردید؟
برای یادآوری تعدادی از این کارخانجات را برایتان ذکر می کنم:
کارخانجات بافکار تهران
کارخانجات چیت ری وممتاز شهرری
کارخانجات جهان چیت کرج
کارخانجات مخمل وابریشم کاشان وریسندگی کاشان
کارخانجات گرک وکاموا کاشان
کارخانجات پارس فاستون…ناهید…سمین…اصفهان
کارخانجات کنف کار وایران کنف فرش گیلان -رشت
کارخانجات نساجی مازندران
و دهها کارخانه دیگر

بفرماید زمانیکه ازآمدن بانوی آهنین نساجی احساس شعف میکردید چه اقدام مثبتی انجام دادید؟
و زمانیکه برای یافتن رمز سامورایی! برای تولید چادر مشکی در ایران جشن گرفتید چطور آنرا پیگیری کردید و نهایتاً این پروژه به کجا ختم شد؟

اکنون انتقاد کردن چه معنایی دارد؟ سالها تیم اصلی انجمن نساجی را عده ای معدود تشکیل داده و بر اریکه آن حاکم هستند اکنون بیان مطالب این چنینی به کرات و هر چند ماه یکبار توسط انجمن و حامیان آن جز پراکنده کردن یاس و ناامیدی چه عایدی برای فعالان این صنعت، دانشجویان نساجی و … دارد؟
بیایید امید بیافرینیم. آیا همه چیز تاریک است؟ آیا بانک ها و سرمایه گذاران در صنعت نساجی با این شرایط مسموم ایجاد شده تمایلی به حمایت از نساجی دارند؟
بیاییم بیان کنیم ما علیرغم همه مشکلات، در حال حاضر حرف اول را در خاورمیانه در صنایع فرش ماشینی میزیم. بیاییم خوشحال باشیم که توانسته ایم اکنون فرش ۱۶۰۰ شانه تولید کنیم. بیایید به مردم و مسئولین یادآوری کنیم از مجموع کمتر از صد دستگاه بافندگی فرش قبل از انقلاب اکنون هزاران دستگاه از مدرنترین دستگاههای بافندگی فرش ماشینی دراختیار داریم. بیایید بیان کنیم خطوط ریسندگی تولید نخ خاب فرش چقدر پیشرفت کرده است.
اعلام کنید یزد در زمینه پارچه های مبلی ترکیه را به زیر آورده و باور کنیم که بالاخره با تلاش شبانه روزی زحمت کشان و تولیدکنندگان صنعت نساجی بالاخره غول تولید چادر مشکی توسط جوانان این مرز و بوم در شرکت حجاب شهرکرد شکسته شد. و اکنون دهها هزار دانشجو و فارغ التحصیل رشته نساجی داریم که میتوانند با امید به اینده وارد چرخه تولید شوند. بپذیرید که شما در پشتبانی لازم ازصنعت نساجی خیلی کوتاهی کردید و جز تخم نا امیدی و سردی و رکود در این صنعت نپاشیده اید. آیا این درست است که هزاران مدیر و کارگر و فعال صنعت نساجی با این همه مشکلات و سختی در این صنعت زحمت بکشند و انجمن و اعضای آن تنها سعی کنند همه جا صنعت نساجی را ورشکسته و دارای مشکلات زیاد نشان دهند؟ چرا افرادی که سالها در انجمن حضور دارند با این رزومه غیر قابل قبول جای خود را به جوانان خوش فکر نمی دهند؟

اگر من به جای اعضای فعلی انجمن بودم به طور داوطلبانه و خود جوش برای میدان دادن به جوانان و فکرهای تازه و به روز استعفاء داده و نقش رهبری این صنعت را به آنها واگذار می کردم. وقتی اعضای محترم انجمن همواره انگشت اتهام را به سمت دولت و مشکلات سیاسی و اقتصادی می گیرند آیا تا به حال شده که یک بار هم عملکرد خود را در طی این چند دهه در انجمن نقد و بررسی کنید؟

اینجانب به نمایندگی از بسیاری از فعالان صنعت نساجی ایران که شاید مطالب و سوالات ذکر شده در اینجا سوالات و انتقادات همیشگی آنها نیز بوده باشد و تا به حال در رسانه های نساجی انجمن و جامعه و … مطرح نشده است، از شما عزیزان و مسئولین انجمن نساجی ایران تقاضا دارم پاسخ مناسبی در مورد موارد مطرح شده به خانواده نساجی ایران داده و با کمک یکدیگر راه حلی برای مشکلات این صنعت و تقویت نقاط قوت آن پیدا کنیم.

از شما و اعضای با سابقه انجمن که سالها در این نهاد حضور داشتند می خواهم به غیر از مصاحبه های ناامید کننده، ایجاد فضای منفی نسبت به این صنعت در جامعه، و ورشکسته نشان دادن آن، حداقل گزارش و یا لیستی از فعالیت های مثبتی که برای این صنعت انجام داده اید را برای آگاهی هزاران فعال و دلسوز نساجی این کشور منتشر کنید.

بیا تا گل برافشانیم و می در ساغر اندازیم …
فلک را سخت بشکافیم و طرحی نو در اندازیم

 

مهندس ناصر زجاجی مجرد- کارشناس رسمی دادگستری رشته نساجی و رنگرزی

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×