اخبار فرش ماشینی

نقاط ضعف و قوت صنعت نساجی و پوشاک هندوستان ‏

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

طبق آمارها سهم کنونی هندوستان از بازار پوشاک جهان ۳ درصد است که بنابر اعلام مسئولان هندی تا سال ۲۰۱۵ به ۱۵ درصد خواهد رسید. اما علت این ظرفیت و موقعیت از دست رفته هندی ها با وجود این که بزرگترین مجموعه عظیم نساجی دنیا پس از چین به حساب می آیند چند دستگی و تفکیک شدن بخش های نساجی در هند است.

با این که تجارت هندوستان در زمینه پوشاک با کشورهای اروپایی بسیار قوی است اما هنوز بازار داخلی هندوستان و همچنین بازار آسیا دارای جذابیت ها و پتانسیل های بسیار بالایی است به طوری که بازار هندوستان در داخل تا ۵ سال آینده ۱۰ درصد رشد خواهد داشت. بازار داخلی هندوستان اکنون در حال فاصله گرفتن از پوششهای سنتی است و تولید کنندگان باید پاسخگوی این نیاز داخلی باشند .
برخی از بخش هایی که دارای پتانسیلهای زیادی برای منابع پوشاک هند است عبارتند از : پوشاک زنان ، پوشاک اسپرت ،البسه کودکان و نوزادان ، یونیفورم های مدارس ،لباس های راحتی ، لباس های تمرین ورزشی و لباس شنا و لباس های بازار مد.‏

اما مشکلات صنعت نساجی هند:
صنعت نساجی هند دچار پراکندگی بسیار زیادی شده است همچنین با مشکلاتی مانند قوانین ضعیف کارگری و دانش فنی پایین نیروی کار با مهارت، چرخه ی توزیع نامناسب نیز روبروست . در واقع فاصله زیاد بین تولید و عرضه محصولات نساجی در هند ناشی از همین عوامل است .

ماهیت صنعت نساجی یک صنعت نیازمند نیروی انسانی زیاد است به همین خاطر نقش عمده ای در اشتغال زایی در اغلب کشور های مترقی و نه عقب افتاده دارد. در شرایطی که مدیران و مسئولان مملکتی فهم ادراک این مهم را داشته باشند!!‏
هندوستان برای رفع مشکلات ناشی از نیروی کار غیر ماهر خود اقداماتی را مد نظر گرفته و در حال انجام است مانند ارائه ی پوشش های بیمه ای بیشتر برای کارگران ، توجه بیشتر به دانش فنی ، هویت بخشی به کارگران نساجی، دادن مزایای بیشتر و در مقابل گرفتن تعهدات کاری بلند مدت تر از کارگران و نیز ایجاد حس ثبات و پایداری شغلی.

اما در شرایطی که نیروی کار ارزان یک مزیت برای صنایع نساجی هند به حساب می آید در عوض انرژی گران، نرخ های سود بانکی بالا و تعرفه های گمرکی بسیار زیاد است. همچنین شرکت ها نیازمند وفق دادن خود با شرایط بازار جهانی هستند و با افزایش رقابت در بازار تولید کنندگانی باقی خواهند ماند که نوآوری داشته باشند. فعالیت هایی مانند سرمایه گذاری بر روی بخش های تحقیق و توسعه و همچنین بخش های طراحی پارچه بسیار اهمیت دارد و میتواند به عنوان کلید موفقت آنها به شمار آید.
امروز بیش از هر زمان دیگر تولید کنندگان نیاز به طرح های نو و جدید در چرخه ی توزیع خود و محصولات دارند و در این بین بهترین راه استفاده از ایده های مدیریتی جدید و طراحان خلاق و جوان خواهد بود.

تحریریه صنعت کهن  (مقالات خود را برا ی ما ارسال کنید)‏

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×