اخبار فرش ماشینی

نقاشی های ننه حسن؛ طراح و قالیباف زنجانی در خانه ی هنرمندان ایران

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

نمایشگاه ننه حسن

منور رمضانی معروف به «ننه حسن» متولد ۱۳۱۶ خورشیدی در سهرورد و ساکن شهرستان خدابنده شهر قیدار از توابع استان زنجان، نقاش خود آموخته ی ایرانی است که از کودکی تا سن ۷۰ سالگی به هنر قالی بافی و طراحی نقوش قالی مشغول بود، و در سالیان اخیر به نقاشی روی آورده است.

دوران زندگی پر فراز و نشیب «ننه حسن» سرشار از تجربیات وآموخته هایی است که او نسل به نسل و سینه به سینه از پیشینیان خود به ارث برده است که این آموخته ها شامل روایت ها، افسانه ها، داستان واره ها، منظومه ها، اعتقادات، اسطوره ها و آئین های کهن است که انبوهی از ناگفته ها را پیش روی ما قرار می دهد، که بازگو کننده ی هویت این مرز و بوم بوده و بازنمود آنها را در قالب آثار نقاشی «ننه حسن» می توان دید.

نقاشی های ننه حسن

با تاملی کوتاه در این آثار به سادگی می توان به ارتباط این نقاشی ها و رنگ ها و ترکیب ها با نقوش قالی ها پی برد که این قالی ها بستر مناسبی برای حفظ روایت های کهن بوده است. وجود مایه های روایی واسطوره ای، ظرافت چشمگیر در به کارگیری رنگ ها و ترکیب بندی ها، ریتم و پویایی نقوش از مهمترین ویژگی هایی است که در آثار ایشان به چشم می خورد. بی شک اعتبارآثارش ازانبوه تجربیات وصداقت در بیان آنچه درذهن دارد نشات گرفته است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

زندگی، طبیعت و انسان از شاخصه های مهم و مشترک اغلب آثار این هنرمند است ونحوه ی بازنمایی تصاویر یادآور نقش های کهن وآثارتمدن های باستانی است که گویی او این شیوه ی بازنمایی را بی واسطه از پیشینیان خود آموخته و میراث دار دانسته های آنان است. این قبیل آثارگنجینه های ارزشمندی هستند که موشکافی جنبه های روایی و زیبایی شناختی آنها حجمی از ارتباط ها را در مقابل ما قرار می دهند و کمک شایانی در جهت دست یابی به فهمی عمیق از دیرینه ی پر بار هنر این مرز و بوم در اختیار ما قرار می دهند.

علاقه مندان برای حضور در این نمایشگاه می تواننداز ۷ تا ۱۲ تیرهمه روزه از ساعت ۱۴ تا ۲۱ به نگارخانه نامی خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×