جذاب‌ترین‌هامد و پوشاک

نشست تجار ایرانی و ترک در زمینه پوشاک و نساجی در استانبول

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

به گزارش ایرنا، نشست تجارت و سرمایه گذاری پوشاک و نساجی در ایران با حضور بیش از ۴۰ شرکت تولید و توزیع کننده پوشاک و نساجی ترکیه روز دوشنبه یک آذر ۹۵ در محل ساختمان شورای روابط اقتصاد خارجی ترکیه (DEIK) در استانبول برای ارائه راههای توسعه همکاریهای ایران و ترکیه در زمینه پوشاک و نساجی، توسعه تجارت و سرمایه گذاری مشترک در ایران برگزار شد.

ریاست جلسه را بیلگین آیگول رییس شورای مشترک بازرگانان ایران و ترکیه به عهده داشت و حمید زادبوم رایزن بازرگانی ایران در ترکیه، مهدی یکتا دبیر سابق اتحادیه تولید  وصادرات نساجی و پوشاک ایران، ارجان هاردال عضو هیات مدیره انجمن صادرکنندگان پوشاک استانبول (IHKIB) و رییس کمیته مرکز تجاری ترکیه در تهران، در خصوص ظرفیت های همکاری، مشکلات در توسعه صادرات نساجی و پوشاک ترکیه به ایران، گزینه های همکاری از جمله سرمایه گذاری مشترک دو کشور در صنعت پوشاک و نساجی ایران و یا سرمایه گذاری مستقل ترک ها در ایران، قوانین و مقررات جذب سرمایه خارجی ایران در این زمینه، بحث و بررسی شد.

بیلگین آیگول با اشاره به فضای مناسب کسب وکار در ایران، امنیت بالا در ایران، شروع فعالیت بانک های آلمانی در ایران، امتیاز بالای ایران در نداشتن بدهی خارجی، گفت: بازار ایران فقط ایران نیست بلکه ایران مسیری برای دسترسی به بازارهای کشورهای فارسی زبان است. با توجه به حضوراروپایی ها وهندی ها در بازار ایران برای سرمایه گذاری، ترکیه اگر اقدام نکند از قافله عقب خواهد ماند.
حمید زادبوم نیز با اشاره به سابقه صنعت نساجی ایران، لزوم همکاریهای مشترک در صنعت نساجی دو کشور، حساسیت این صنعت برای جمهوری اسلامی ایران را تشریح کرد و وجود قاچاق کالا بین دو کشور را معظلی بر سر راه توسعه تجارت ارزیابی کرد و گفت: هر دو کشور از این وضع متضرر می شوند.
زادبوم، دستور العمل جدید وزارت صنعت برای فعالیت نمایندگی های پوشاک خارجی در ایران را تشریح کرد و گفت: موافقتنامه تجارت ترجیحی بین دو کشور از ابتدای سال ۲۰۱۵ اجرایی شده و حدود ۳۰ ردیف از ۱۲۵ قلم تخفیف داده شده به ترکیه را کالاهای نساجی و پوشاک شامل می شود و این اقدام باعث شده بخشی از قاچاق نساجی و پوشاک از ترکیه به ایران در چارچوب رسمی وارد ایران شود.

برای ورود به بازار ایران لازم است رسمی وارد ایران شوید و دست واسطه ها را قطع کنید و در چارچوب مقررات وارد ایران شوید.
او اشاره به آمار هشت ماهه تجارت دو کشور و آمار اقلام صادرات ترکیه از موافقتنامه تجارت ترجیحی،داشت و به استقبال از سرمایه گذاری مشترک در بخش پوشاک و نساجی بین ایران و ترکیه و آمادگی برای شنیدن مشکلات این بخش تاکید کرد.
زادبوم با معرفی اداره کل نساجی و پوشاک وزارت صنعت کشورمان گفت: کسب مشورت از این اداره برای حضور در بازار ایران برای بازرگانان ترکیه ای مفید خواهد بود.

مهدی یکتا نیز اشاره تفصیلی به آمارهای تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران کرد و مشکلات قاچاق نساجی و پوشاک را توضیح و بر لزوم سرمایه گذاری در ایران برای مقابله با این معضل تاکید کرد و افزود: ایران توانمندیهای خوبی در این بخش دارد که با هم افزایی دو طرف می توان کارهای بزرگی را در منطقه کرد.
او با تشریح دستور العمل جدید وزارت صنعت گفت: برای حضور در بازار ایران باید بتوانید حداقل در دو سال اول ۲۰ در صد را از داخل ایران تامین یا تولید نمایید که ۱۰ درصد ان را باید صادرات کرد.

ارجان هاردال  گفت: در مرکز تجارت ترکیه در تهران که از سوی مجمع صادر کنندگان ترکیه (TIM) اجاره شده، طبقه ای را در اختیار گرفته و برای بازاریابی اقدام می‌شود. از شرکتهای ترک برای حضور در این مرکز تجارت، دعوت کرد و گفت: در سال جاری از بیست میلیارد دلار صادرات نساجی و پوشاک ترکیه تقریبا ۹۶۶ میلیون دلار آن به ایران صادر شده (رسمی) است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

عثمان آکسوی دبیرکل مجموعه شرکت های پارس حیات، به عنوان سرمایه گذاری که بیش از سه سال است در ایران فعالیت دارد، گفت: گمرک مواد خام در ایران پایین ولی پوشاک بالاست و در هر صورت ایران برای حمایت از صنعت این تعرفه را گذاشته است. ایران کشوری با سنت کشورداری بسیار کهن قوانین و مقررات منسجمی دارد و به نحوی است که کسی نمی تواند سرخود تصمیم بگیرد و بروکراسی ایرانی به ترکیه نزدیک است. ایرانی ها علاقمند هستند با افزایش تجارت، سرمایه گذاری هم افزایش یابد، اگر ما تولید وصادرات را به ایران ببریم، قطعا به نفع ماست زیرا اگر الان ۹۶۶ میلیوندلار صادرات داشتیم پس از ورود و تولید در ایران بیش از ۴ میلیارد دلار تولید را می توانیم در بازار ایران به فروش برسانیم و صادرات هم از ایران به بازارهای نزدیک ایران انجام دهیم.

این سرمایه گذار ترک با یادآوری اینکه بین دو کشور مشکل ویزا وجود ندارد، گفت: تا ۹۰روز می توان بدون روادید در ایران اقامت داشت. شرکت های پوشاک می توانند در ایران فروشگاههای زنجیره ای داشته باشند. از شرکتهای ترک در ایران استقبال می شود.
آکسوی از برخی مشکلات گمرکی در ایران گلایه داشت و گفت: ارزش گذاری ناصحیح در گمرکات ایران هر از گاهی مشکل آفرین می شود. مثلا وقتی کالایی در همه دنیا ۲ دلار است، ۴ دلار ارزش گذاری می کنند که باید مورد توجه مقامات گمرکی ایران قرار گیرد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×