اخبار فرش ماشینی

نساجی کشور درحال نابودی؛ مشهد نخ تعطیل شد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

به گزارش روزنامه خراسان، کارخانه مشهد نخ در سال ۱۳۷۰ در زمینی به مساحت ۱۰۰ هزار متر مربع افتتاح شد، کارخانه ای که توان تولید نخ پنبه ای در آن در سال به ۳۰۰۰ تن و نخ آکریلیک آن به ۱۵۰۰ تن می رسید، اما این کارخانه قدیمی و نام آشنای خراسانی، این روزها گویا در دومینوی تعطیلی کارخانه ها گرفتار شده و با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کند.

 

تابناک در خروجی سایت خود نوشت: این موضوع را در گفت و گو با مسئولان این کارخانه قدیمی و معتبر مشهد پیگیر می‌شویم. صراف زاده مدیر فروش «مشهدنخ» در گفت و گو با ما ضمن تأیید مشکلات ایجاد شده بر سر راه فعالیت کارخانه در تشریح موضوع می گوید: کارخانه «مشهدنخ» از فردا صبح (امروز سه شنبه) تعطیل خواهد شد و تمامی کارگران هم به اجبار بیکار می‌شوند؛ واردات بی‌رویه و وجود کالاهای قاچاق، عامل اصلی این مشکل است و دیگر توان تولید و رقابت با کالاهایی که زیر قیمت واقعی و بی کیفیت تولید می‌شود را نداریم، هرچه هم داد زدیم صدای ما را نشنیدند، دوسال است کارخانه فقط زیان می‌دهد.

 

در ادامه بادامچیان عضو هیئت مدیره کارخانه «مشهدنخ» می‌گوید: پس از آن که کارخانه مشهد نخ فردا (امروز سه شنبه) تعطیل شود، از حدود ۳۰۰ کارگر فقط ۷ یا ۸ نفر باقی خواهند ماند که آن هم برای نگهبانی و امور حفاظتی است، بقیه هم متأسفانه به بیمه بیکاری معرفی می‌شوند، این تعدیل نیرو برای اولین بار نبوده است و سال گذشته هم حدود ۳۰۰ نفر دیگر از نیروهای شاغل در کارخانه را تسویه کردیم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

 

واردات بدون ضابطه نخ از خارج از کشور با وجود تولید داخل، عدم حمایت از واحدهای تولید و عدم توان رقابت با کالاهای وارداتی به دلیل اعمال انواع مالیات ها بر روی محصول نهایی باعث شد تا تنها ۳۰ درصد واحد های نساجی آن هم با کمترین ظرفیت مشغول تولید باشند و اگر این روند ادامه پیدا کند طی چند ماه آینده دیگر کارخانه های فعال نیز تعطیل خواهند شد.

فروردین امسال نیز ۱۳ عضو انجمن صنایع نساجی کشور به دلیل مشکلات موجود در این بخش جلسه‌ای اضطراری تشکیل داده و در  نامه‌ای خطاب به وزیر صعنت، معدن و تجارت از تعطیلی قرب الوقوع کارخانه‌های نساجی و بیکار شدن ناخواسته ده‌ها هزار نفر از شاغلان این بخش خبرداده بودند.

عضو هیئت مدیره کارخانه مشهد نخ می‌افزاید: مواد اولیه نخ‌های تولید این کارخانه، پلی‌استر و صد در صد در ایران موجود است اما متأسفانه حدود دو، سه سالی می‌شود که واردات بی‌رویه نخ جلوی تولید داخلی را گرفته است. جنس وارداتی از الیاف بازیافتی تولید می شود و ضرر و زیان‌های زیادی دارد که از لحاظ کیفیت نیز به خوبی نخ ایرانی نیست، اما تنها دلیلی که مشتریان ترجیح می‌دهند که جنس وارداتی را خریدای کنند، قیمت پایین‌تر نسبت به تولید داخل است  و از آن‌جایی که کارخانجات ما زیر مجموعه امور مالیاتی هستند و زیر ذره‌بین سیستم‌های مالیاتی عمل می‌کنند، تمام اجناس ما با فاکتور به فروش می‌رسد.

وی ادامه می‌دهد: اجناس ما با ارزش افزوده در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد، اما نخی که وارد می‌شود بدون فاکتور فروخته می‌شود و ۹ درصد ارزش افزوده قیمت روی فاکتور بر روی آن لحاظ نمی‌شود و این اختلاف ۹ درصد قیمت در فروش باعث شده است جنس ما فروخته نشود و در ازای آن مشتریان اجناس وارداتی را خریداری کنند.

وی ابراز می‌کند: از این نوع نخ سال گذشته ماهانه تقریبا دو هزار و ۵۰۰ تن وارد کشور شده و امسال تنها در فروردین هزار تن نخ وارد شده که کارخانه مشهد نخ در سال می‌تواند دو هزار تن از نخ را تولید کند. به بیان دیگر اگر فقط یک ماه جلوی واردات گرفته شود، این کارخانه می‌تواند کار خود را ادامه دهد.

بادامچی بیان می‌کند: خواسته ما همیشه از مسئولان این بوده است که امور مالیاتی و بازرسی فروش را همان اندازه که با دقت در کارخانجات به وظیفه خود می پردازند در بازار نیز همین گونه باشند و همان برخوردی که دارایی با کارخانه ها دارد در بازار نیز اعمال شود ولی متاسفانه بازرگانان به هیچ‌وجه زیر ذره‌بین نمی‌روند و پیگیری قوانین در بازار و تولید به یک شکل مشابه برخورد نمی‌شود. در حالی که اگر حساسیت نسبت به وارد کنندگان صورت گیرد بسیاری از مشکلات این حوزه حل می‌گردد.

عضو هیئت مدیره کارخانه مشهد نخ در خصوص موجودی انبار کارخانه که به فروش نرفته است می‌افزاید: محصول تولید شده ۵ ماه کارخانه که برابر با ۷۰۰ تن است در انبارها باقی مانده و هنوز به فروش نرفته است.

وی تصریح می‌کند: بیشتر از یک سال است که مشکلات را به گوش مسئولان اداره صنعت، معدن و تجارت رسانده‌ایم و نامه‌نگاری نیز صورت گرفته است اما نتیجه ای حاصل نشده است.

بادامچی می‌افزاید: اگر این روند ادامه پیدا کند سه کارخانه دیگر ما که در تولید پارچه و پتو فعالیت می‌کنند، به همین وضع دچار خواهند شد و حدود ۷۰۰ نفر دیگر نیز بیکار می شوند.

ریشه این تعطیلی‌ها به کجا برمی‌گردد، چرا هر ماه یک کارخانه قدیمی و ریشه‌دار نساجی تعطیل می‌شود؟
مجله کهن قصد دارد در برنامه های آتی تعطیلی کارخانه‌های نساجی را بررسی کند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×