اخبار فرش ماشینی

نساجی پوشش گیلان قربانی زیاده خواهی !

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

گروه کارخانجات صنایع پوشش ایران یکی از بزرگترین تولید کنندگان انواع نخ، پارچه ملحفه ای، پارچه پرده ای، انواع حوله حمام، تن پوش، انواع مخمل کبریتی، و رومبلی بوده که اکثر تولیدات آن درگذشته به خارج کشور صادر می شده است و حتی از تأمین کنندگان لوازم حجاج و البسه نظامی نیز بشمار می رفته است.

شرکت صنایع پوشش ایران زیر مجموعه شرکت آتیه دماوند وابسته به بانک صنعت و معدن در سال ۱۳۸۳ براساس رعایت اصل ۴۴ قانون اساسی به شیوه مزایده به صورت فروش اقساطی به بخش خصوصی به نام شرکت تتیس کیش واگذار گردید که بخش خصوصی در شهریور ۸۳ وارد شرکت شده و تا بهمن ماه به دلیل عدم تهیه مواد اولیه، عدم پرداخت حق و حقوق کارگران، عدم پرداخت حق بیمه کارکنان به سازمان تامین اجتماعی و عدم پیگیری بازنشستگی پرسنل موجب تجمع و اعتراض کارگران شد و کارخانجات به صورت علنی و عملا به حالت نیمه تعطیل در آمد.

در این خصوص نماینده کارگران معترض که خواست نامش فاش نشود به خبرنگار اکونیوز گفت، برف سنگین بهمن ۱۳۸۳ در گیلان مزید بر علت شد تا تعدادی از سالن های مختلف تخریب یا نیمه تخریب شود و آقایان بخش خصوصی به جان سالن های ذکر شده افتاده و اقدام به فروش ماشین آلات نساجی، ژنراتورهای بزرگ برق و دیگر اجناس کردند. آن طور که گفته شده نمایندگان این شرکت بخش خصوصی، اقدام به فروش ماشین آلات نو کارخانه که با اعتبار بسیار بالایی خریداری شده بودند و به میزان بیش از ۴۰ میلیارد تومان ارزش داشتند کردند آن هم تنها در ازای مبلغ ۵ میلیارد تومان و این معنایی جز حراج اموال عمومی و بیت المال ندارد و تنها چشم طمع آن ها به زمین ۸۵ هکتاری در ابتدای جاده رشت به انزلی است که کارخانه در آن واقع شده و ارزش بالایی دارد.

وی اظهار داشت:در پی این مشکلات در سال ۱۳۸۵ شورای تامین استان طی جلسات مختلف، خلع ید بخش خصوصی را اعلام و گروه کارخانجات صنایع پوشش ایران به صاحب اولیه خود یعنی بانک صنعت ومعدن- شرکت سرمایه گذاری آتیه دماوند- محول کرد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نماینده کارگران معترض افزود: از سال ۸۵ تا ۹۰ شرکت سرمایه گذاری آتیه دماوند کلیه حقوق پرسنل و بدهی های شرکت را به طور کامل پرداخت نمود. در سال ۹۰ بخش خصوصی به دلیل داشتن حکمی از سوی یکی از شعبات دادگستری تهران برای یک شرکت از چهار شرکت تابعه (شرکت صنایع) به داخل شرکت آمده و مجددا به دلیل فروش و تخریب ماشین آلات سالم و سالن های سالم و پرداخت نکردن حق و حقوق کارکنان، در دی ماه سال ۹۱ دوباره اعتراضات خودجوش کارگران معترض آغاز شد و نهایتا شورای تامین شهرستان رشت در اسفند ماه ۹۱ با تشکیل جلسه با حضور نمایندگان شرکت آتیه دماوند، طی مصوبه ای کارخانجات را به شرکت سرمایه گذاری آتیه دماوند واگذار کرد و این شرکت را مکلف نمود تا ضمن حفظ منافع مالکیت و جلوگیری از حقوق بیت المال اقدامات لازم را انجام دهد که تا امروز نیز این گونه عمل کرده است.

وی ادامه داد:از آن زمان تاکنون افرادی که منتسب به شرکت تتیس کیش هستند جلوی درب کارخانه حاضر شده و با تهییج و تحریک کارگران بخصوص فعالان پیگیری حقوق کارگران، با آنان درگیر شده و حتی منجر به بازداشت چند تن از آنان شده اند و نیروی انتظامی و قوه قضاییه نیز تاکنون پاسخگو نبوده اند.

درخواست کارگران شرکت صنایع پوشش ایران از مسئولین

به گفته نمایندگان کارگران، در روزهای اوج شکوفایی و تولید کارخانه در دهه ۷۰، کارخانه برای حدود ۳۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و هزاران نفر در استان های دیگر به صورت غیر مستقیم ایجاد شغل کرده بود که بیش از نیمی از آنها از کار بیکار شدند و این جز بیکاری تعداد زیادی جوان و سرپرست خانواده و آسیب های اجتماعی و اقتصادی که به تبع آن ایجاد می شود، نتیجه ای در بر ندارد.

نماینده کارگران کارخانجات صنایع پوشش ایران با اشاره به دست های پشت پرده مسئولان استانی که با متجاوزان به حقوق کارگران همکاری می کنند اظهار داشت: ما از مسئولان تقاضا داریم که به شعارهای خود مبنی بر حمایت از تولید داخلی و صنایع دولتی پایبند بوده و توجهی به حل مشکل کارگران این کارخانه نمایند.

وی در گفت و گو با اکونیوز افزود: هم اکنون تنها کسانی که ایستاده اند و مقاومت می کنند یک جریان کارگری هستند که دلشان به حال صنعت نساجی و سرمایه های این مملکت می سوزد. درخواست این جریان کارگری از مسئولین محترم بازدید از کارخانجات صنایع پوشش ایران است تا در صورت تایید اظهارات آنان، جلوی مفسدین اقتصادی را گرفته و مانع از حمایت برخی از مسئولان استان از بخش خصوصی ناکارآمد شوند.

نماینده کارگران در پایان خاطرنشان کرد: مسئولان این کارخانه را برای اشتغال زایی بیشتر بازسازی و بهسازی نمایند و همینطور از دستگاه محترم قضایی تقاضای تعامل بهتر با کارگران و تسریع روند حل مشکل مالکیت را دارند.

گفتنی است کلیه اسناد،مدارک و مستندات در خبرگزاری اقتصادی ایران محفوظ می باشد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×