اخبار فرش ماشینی

نساجی ایران بازار روسیه را رصد می کند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

ایران برای به دست آوردن بازار منسوجات روسیه تلاش می کند. هفته گذشته هیاتی ۳۵ نفره از فعالان صنعت نساجی ایران و نمایندگان مراکز تجاری فعال در این زمینه برای بازاریابی و ارزیابی شرایط بازار روسیه در سفری به این کشور به گفت وگو و رایزنی با مقامات روس درباره توسعه همکاری ها پرداختند.

به گزارش صمت، این هیات اقتصادی از نمایشگاه منسوجات روسیه بازدید کرده و در دیدار با معاون رییس اتاق بازرگانی مسکو و جمعی از واردکنندگان محصولات نساجی راه های توسعه همکاری ها و پیوندهای تجاری در عرصه منسوجات و پوشاک را بررسی کردند. پیش از آغاز اختلافات ترکیه و روسیه، ترکیه حدود ۵۰ درصد بازار صادراتی نساجی این کشور را با ایجاد کنسرسیوم و شرکت های بزرگ صادراتی در اختیار داشت. شرایط پیش آمده پس از تیرگی روابط ترکیه و روسیه، که روس ها را بر آن داشت که سهم ترکیه را در بازار صادراتی خود به حداقل برسانند، فرصت مغتنمی را در اختیار ایران گذاشته تا سهمی از بازار منسوجات این کشور را از آن خود کند.

پیش آمدن شانس و فرصتی که باید از آن به نحو احسن استفاده شود، موضوع مهمی است اما مهم تر از آن قابلیت و توانایی تولید محصولات صادرات محوری است که بتواند جایگاه خود را در بازار روسیه پیدا کرده و از قدرت رقابت برخوردار باشد. در غیر این صورت اگر در آغاز، کالای ایرانی در بازار صادراتی روسیه حضور یابد اما این حضور قدرتمند و با رعایت استانداردهای کشور مقصد نباشد، روند صادراتی پایان یافته و حتی مشکلاتی را نیز برای سایر کالاهای صادراتی ایران به وجود می آورد.

کار گروهی دشوار است

مهدی یکتا، دبیر اتحادیه تولید و صادرات صنایع نساجی و پوشاک ایران در گفت وگو با صمت با بیان اینکه هفته آینده هیات دیگری نیز از نمایندگان این اتحادیه بازار روسیه را از نزدیک بررسی خواهند کرد، خاطرنشان می کند: همچنین این هیات مقدمات برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در روسیه شامل صنایع نساجی، غذایی، دارویی و پتروشیمی را مهیا می کند که این نمایشگاه در تاریخ ۲۲ اردیبشهت برگزار خواهد شد. وی با بیان این مطلب که در زمینه صادرات محصولات نساجی به روسیه دو نکته مطرح است، تصریح می کند: یک ظرفیت بسیار خوب در این کشور برای ایران مهیا شده، این یک روی سکه است و روی دوم سکه این است که ما چقدر می توانیم از این شرایط فراهم آمده استفاده کنیم که این مسئله به عوامل مختلفی بستگی دارد.

یکتا با اشاره به اینکه خوشبختانه گام هایی از سوی دولت های دو کشور در راستای تسهیل روابط تجاری، کاستن از بروکراسی اداری، سهولت حمل ونقل، برقراری روابط بانکی و راه اندازی پوشش بیمه ای ضمانت صادرات در حال برداشته شدن است، بیان می کند: اینها خبرهای خوبی است که می تواند به در اختیار گرفتن سهم بیشتری از بازار کمک کند. به گفته وی بخشی از موضوع هم به ظرفیت و توانمندی های واحدهای داخلی برمی گردد، این نکته و مهیا شدن شرایط در کنار هم کمک می کند که حضور خود را در روسیه قوی تر کنیم. دبیر اتحادیه تولید و صادرات صنایع نساجی و پوشاک ایران با بیان اینکه در بخش فرش ماشینی و کفپوش می توانیم جایگزین ترکیه در روسیه شویم اما در بخش پوشاک خیر، خاطرنشان می کند: ما در زمینه تولید پوشاک توانمند هستیم اما به زودی نمی توانیم جایگزین ترکیه در بازارهای صادراتی شویم و به طورقطع دستیابی به این امر زمان بر خواهد بود. وی با بیان اینکه پارچه پرده ای، پارچه رومبلی و موکت نیز بخش هایی از صنعت نساجی هستند که می توانند از شرایط فراهم شده در روسیه استفاده کنند، بیان می کند: در بخش پوشاک هم در حد توان کشور می توانیم صادرات محدودی که به کشورهای دیگر داریم را ارتقا دهیم. یکتا همچنین درباره ایجاد کنسرسیوم صادراتی برای حضور در بازار روسیه می گوید: کار گروهی در کشور ما سخت است اما تا وارد بازار روسیه نشده و شرایط را از نزدیک بررسی نکنیم نمی توانیم تصمیم قطعی بگیریم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

قابلیت صادرات نخ

احمد کیمیایی اسدی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران نیز در گفت وگو با صمت اظهار می کند: با شرایط ویژه ای که در روابط ترکیه و روسیه رخ داده، موضوع حضور ایران در بازار منسوجات این کشور می تواند مطرح شود، اما آنچه به نظر می رسد این است که کیفیت محصولات نساجی و سایر کالاهای ترکیه بیشتر مورد تایید روسیه است. وی در ادامه با اشاره به اینکه روسیه با کشورهای دیگری که پیش از این مقصد صادراتی ایران بوده، تفاوت دارد، ادامه می دهد: پیش از این به صادرات با یک نگاه محلی و منطقه ای نگریسته می شد و کشورهای همسایه به دلیل مسائل سیاسی و امنیتی به کیفیت و استاندارد توجه چندانی نشان نمی دادند و در بسیاری از موارد این کشورها از نظر صنعتی از ما ضعیف تر بودند و صادرکنندگان دقت و کنترل بالایی در محصول صادراتی خود نداشتند.

کیمیایی با بیان اینکه روسیه از ابرقدرت های منطقه و جهان است، کیفیت بالا را از شرایط اصلی صادرات به این کشور دانسته و اظهار می کند: جاگیری مناسب در بازار بزرگ روسیه زمان بر است و باید کیفیت محصولات خود را ارتقا دهیم زیرا کالاهایی که صادر می کنیم با محصولات مشابه اروپایی مقایسه خواهد شد. این فعال عرصه نساجی کشور معتقد است: ایران در صادرات نخ که یک کالای واسطه ای در تولید منسوجات است نسبت به کالای تمام شده بهتر می تواند عمل کند و توان رقابت دارد زیرا مواد اولیه آن تولید داخل است، اما در بخش تکمیل و بافندگی ماشین آلات ما بروز نبوده و در سطح ماشین آلات مورد استفاده در ترکیه و اروپا نیستند. وی با بیان اینکه اگرچه نخ خام قیمت تمام شده پایین تری در ایران دارد اما ارزش افزوده کمتری نیز نسبت به کالای نهایی ایجاد می کند، ادامه می دهد: نقطه ضعف اصلی در ماشین آلات نساجی است که سرعت پایینی در تولید دارند، قیمت تمام شده را بالا می برند و از دقت و ظرافت کافی برخوردار نیستند و سرمایه گذاری نیز در بخش ماشین آلات انجام نشده است.

شرط اصلی، قیمت تمام شده

علیمردان شیبانی، نایب رییس انجمن صنایع نساجی ایران نیز به صمت می گوید: اگر کیفیت، تنوع و قیمت تمام شده کالای نهایی نساجی قابل رقابت با کالای سایر کشورها ازجمله ترکیه باشد، به طور قطع اکنون شرایط بسیار خوبی برای صادرات محصولات نساجی ایران به بازار روسیه ایجاد شده است. وی در ادامه با اشاره به اینکه کیفیت محصولات تولید داخل نیز باید رقابت پذیر باشد، اظهار کرد: در زمینه کیفیت معتقدم در کشور ماشین آلات، صنعتگران و مواد اولیه بسیار خوبی وجود دارند و دلیلی برای نگرانی در این بخش وجود ندارد. فراموش نکنیم که روزگاری نه چندان دور پارچه های تولیدی کارخانه های مقدم لباس پلیس کشور انگلیس بود. شیبانی در ادامه با بیان اینکه به طور قطع از مد و طراحی روز جهان بسیار عقب هستیم، اظهار کرد: محصولی که برای بازار صادراتی تولید می شود باید سلیقه مصرف کنندگان آن بازار را تامین کند. در غیر این صورت مصرف کنندگان به سمت تولیدکنندگانی خواهند رفت که محصولات آنها به سلیقه شان نزدیک تر باشد.

وی معتقد است به دلیل عوامل بسیاری مانند بهره های بالای بانکی، قوانین دست وپاگیرکار و سخت و زیان آور، مالیات ارزش افزوده، بالابودن حق بیمه های اجتماعی و تعطیلات زیاد به ویژه در وسط هفته قیمت تمام شده محصول نهایی نساجی درکشور بالا می رود و در این صورت قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی که در بازار روسیه و دیگر کشورها وجود دارد، نخواهد بود؛ مگر اینکه همگی دست به دست هم دهیم و این هزینه های سر بار را به حد معقولی که در همه جای دنیا جاری است برسانیم. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در ادامه خاطرنشان می کند: گرچه به دلایل سیاسی این روزها روابط تجاری ترکیه و روسیه کمرنگ ترشده اما به طورقطع راه های دیگری خواهد بود که همچنان محصولات نساجی ترکیه با قیمت تمام شده پایین تر و کیفیت بهتر وارد بازار این کشور شود.

وی با اشاره به اینکه باید تمایل خرید محصولات ایرانی را در کشورهایی که می خواهیم هدف صادراتی باشند برانگیزیم، اظهار کرد: برای این کار به طور قطع فعالیت فرهنگی مورد نیاز است. نمی توانیم با داشتن روابط فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کمرنگ و گاهی مشکل دار انتظار داشته باشیم که بازار مصرف آن کشور را هدف کالای صادراتی خود قرار دهیم.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×