اخبار فرش ماشینی

نساجی گیلان به دنبال جایگاه واقعی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

مجتبی عابدینی بی بالانی: استان گیلان از دیر باز به عنوان‎ ‎قطب نساجی کشور شناخته شده، اما در حال حاضر این صنعت از جایگاه واقعی خود‎ ‎فاصله دارد و مدیران صنعت استان تلاش می کنند تا نساجی گیلان را به روزهای‎ ‎خوب گذشته بازگردانند‎.

‎این در حالی است که خسارت وارده به صنعت‎ ‎نساجی گیلان در چند سال اخیر خوشایند نبوده است ، به طوری که نساجی گیلان‎ ‎در جریان خصوصی سازی بیشترین ضرر را متحمل و از سوی دیگر خسارات وارده در‎ ‎برف سال ۸۳ نیز بر این صنعت تحمیل شد. تعطیلی برخی کارخانجات مانند ایران‎ ‎پوپلین و پوشش در سال های گذشته گواهی بر این مدعا است‎.

‎در چنین‎ ‎شرایطی محمد حسین اصغریان، رییس سازمان صنایع و معادن گیلان از اجرای طرح‎ ‎های بزرگ در بخش نساجی استان خبر داد که با بهره برداری از این طرح ها در‏‎ ۲ ‎تا ۳ سال آینده حدود ۶ هزار شغل جدید در استان ایجاد خواهد شد. وی در‎ ‎عین حال در بیان جایگاه صنعت نساجی استان با بیان اینکه در گذشته رتبه سوم‎ ‎یا چهارم کشور را در این بخش داشتیم، افزود: هم اکنون با وجود تمام‎ ‎مشکلاتی که در این بخش وجود دارد جزو ۶ استان اول کشور در بحث نساجی هستیم‎.

‎اصغریان‎ ‎اظهار امیدواری کرد با روند طرح های در دست اجرا، این جایگاه به رتبه‎ ‎واقعی خود برسد. رییس سازمان صنایع و معادن استان گیلان گفت: صنعت نساجی‎ ‎گیلان هم اکنون مسیر نسبتا خوبی را طی می کند و با وجود بحران های خاص از‎ ‎جمله بحران جهانی در اقتصاد، جریان شدید قاچاق و… روند حرکت نساجی رو به‎ ‎جلو بوده، اگرچه از سرعت آن طی ۱۰ سال گذشته کاسته شده است‎.
‎وی با‎ ‎بیان این مطلب که یک سوم صادرات استان در بخش صنعت متعلق به چند واحد‎ ‎نساجی است، افزود: روندی که کشورهای رقیب ما از جمله پاکستان، چین و ترکیه‎ ‎در بحث صادرات پیش گرفته اند رقابتی ناعادلانه است، زیرا تولیدات آنها با‎ ‎کیفیتی پایین تر و همچنین تولیداتی غیر رسمی که معاف از مالیات است در‎ ‎بازار با قیمت های ارزانتر ارائه می شود، این در حالی است که هزینه تولید‎ ‎و به ویژه دستمزدها در کشور ما به مراتب بیشتر است، این دلایل رقابت ما را‏‎ ‎در بخش صادرات دشوار می سازد‎.
‎اصغریان ادامه داد: نقطه قوت ما کیفیت محصولات بوده و ما تنها با همین نقطه قوت با کشورهای دیگر رقابت می کنیم‎.

‎وی‎ ‎یکی از مهم ترین مشکلات در بخش صادرات را آشنا نبودن صنعتگران با بازارهای‎ ‎خارجی دانست و گفت: البته این ضعف را می توان با کمک اتاق بازرگانی، وزارت‎ ‎بازرگانی، صنایع و معادن و همچنین رایزنی های اقتصادی حل کرد‎.
‎رییس‎ ‎سازمان صنایع و معادن استان گیلان در ادامه با اعلام اینکه با تلاش‎ ‎استاندار گیلان، وزارت صنایع و معادن و شرکت آتیه دماوند عملیات بازسازی و‎ ‎نوسازی شرکت صنایع پوشش گیلان آغاز خواهد شد، اظهار امیدواری کرد تا پایان‎ ‎سال جاری با حداقل ۲۰ درصد و تا پایان سال آینده تا ۶۰ درصد کل بخش های‎ ‎مجتمع عظیم پوشش به مدار تولید باز گردد‎.

‎وی همچنین گفت: با‎ ‎نوسازی بخش نساجی صنایع پوشش گیلان و بهره برداری از این ۲ فاز علاوه بر‎ ‎ایجاد اشتغال برای ۵۰۰ نفر، تولید روزانه آن به میانگین ۱۲ تن می رسد. بر‎ ‎اساس این گزارش راه اندازی دوباره مجتمع عظیم پوشش گیلان که در زمان‎ ‎واگذاری بیش از ۱۲۰۰ نفر پرسنل داشته است، نوید روزهای بهتری را برای صنعت‏‎ ‎نساجی استان به ما می دهد، روزهایی که شاید بتوان نساجی گیلان را در‎ ‎جایگاه واقعی دید‎.‎

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×