مقالات نساجی

نخ پلی استر فیلامنت ساچ: محصولی از شرکت صنیع آور شیمی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

امروزه با رشد روزافزون پلی استر (PET) در جهان در مقایسه با الیاف مصنوعی همچون آکریلیک، پلی پروپیلن و نایلون، توجه به این الیاف در ایران نیز بیشتر گردیده و بهره گیری از آن در تولید کف پوشهایی نظیر فرش و موکت و … رو به گسترش می باشد. در گروه نخ های خاص این صنعت نیز نخ های فیلامنت پلی استری به دلیل مزایای قابل توجه آن اهمیت به سزایی پیدا کرده اند که از آن جمله می توان ویژگی عدم پرزدهی، استحکام زیاد، زیردست مطلوب، ثبات نوری بسیار بالا، مقاومت سایشی خوب، برگشت پذیری مناسب، درخشندگی و برق مشابه ابریشم، عدم ایجاد حساسیت های تنفسی و پوستی و قابلیت بازیافت را نام برد.

در وضعیت حاضر بازار ایران، به جای استفاده از نخ های BCF پلی استر که تکنولوژی آن اختصاصا برای تولید انواع کفپوش ها توسعه یافته اند؛ از نخ های جایگزینی نظیر POY، FDY، DTY و ATY استفاده می کنند که به علت دنیر پایین و ظرافت زیاد این گونه نخ ها، برای رسیدن به ضخامت مورد نیاز جهت بافت فرش باید چندین لا تابیده شود که موجب ناهمگونی نخ شده و علاوه بر آن در فرآیندهایی نظیر تکسچره و هیت ست نمودن نخ نیز هزینه های گزافی نظیر عدم یکنواختی و ایستایی پایین نخ را به همراه خواهد داشت.
در نقطه مقابل، خط تولید جدید نخ BCF پلی استر ساچ، یکی از بزرگترین مشکلات نخ پلی استر فیلامنتی یعنی تخته شدن و به حالت نمدی در آمدن فرش پس از گذشت مدتی کوتاه را حل نموده است. پس از ذوب ریسی و سپس فرآیند های تکمیلی تاب و هیت ست، این ویژگی در نخ ساچ تثبیت شده و راهی بازار می شود. تولید نخ رنگی مات (Semi Dull) و براق  (Super Bright) به صورت خود رنگ با ثبات بالا نیز از توانایی های خط تولید ما به شمار می رود. هرچند که امکان تولید نخ بدون رنگ جهت رنگرزی نیز وجود دارد. یکپارچگی فرآیند ذوب ریسی به همراه تکسچرایزینگ و اینترمینگل (جوش نخ) از عدم یکنواختی فیلامنت ها در یک رشته نخ جلوگیری نموده و میزان ضایعات بین فرآیندها را نیز کمتر خواهد کرد.
آنچه این نخ را برای تولید فرش و موکت ایده آل می کند، پُر کنندگی و حجیم بودن آن نسبت به دیگر نخ های پلی استر می باشد که ضمن بالا بردن سرعت تولید، اغلب در کف پوشها حائز اهمیت است و نمی توان این پرکنندگی را به راحتی در سایر نخ ها ایجاد نمود و جدا از در صورت اجرا هم با هزینه بسیار همراه خواهد شد. بر خلاف نخ ساچ، نخ های پلی استر موجود بالک کمتری داشته که موجب سبکی و تراکم پایین کفپوش تولیدی می شود.

باعث افتخار ماست که اکنون توانسته ایم علاوه بر نخ های BCF پلی استر،  با تغییرات مهندسی نخ Micro BCF تولید نموده که آن را برای تولید فرش های ابریشم گونه ظریف و با لطافت بالا بی رقیب می کند. در نتیجه با رنج ضخامتی ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ دنیر (به صورت تک لا) با دو گونه ۲۰۰ و ۴۰۰ فیلامنت، این نخ گستره وسیعی از کاربردها را نظیر فرش های ابریشم گونه و لطیف، فرش های سنتی و معمولی و موکت های تافتینگ و مدرن پوشش خواهد داد. مضاف بر این که با تاب و دولا نمودن می توان تا ضخامت ۶۰۰۰ دنیر نخ تولید نمود و به صورت هیت ست یا فریز از آن بهره برد. بی شک دستیابی به چنین خواصی در نخ های مشابه به علت سختی و هزینه بالا دور از تصور خواهد بود.

یکی دیگر از ویژگی های خط این شرکت که از تکنولوژی های روز اروپا بهره می برد؛ حذف قسمت هایی نظیر Dryer (خشک کن) و Crystallizer (ایجاد بلورینگی) در تولید پلی استر می باشد که ما را قادر می سازد از چیپس های پلی استر با ویسکوزیته بیشتر (وزن مولکولی بالاتر) تحت فرآیند ذوب ریسی نخ BCF استفاده کنیم که در نتیجه محصولی با برگشت پذیری و تجعد بسیار بیشتر از غالب نخ های موجود در بازار داشته باشیم که این تکنولوژی جدید قابلیت یکنواختی رنگ و اضافه کردن افزودنی های دیگر را فراهم کرده است.
در تحلیل بازار نخ های مناسب بافت فرش و موکت و سایر کفپوش ها، الیاف آکریلیک قیمت بالایی داشته و پرزدهی و ایجاد حساسیت را با خود به همراه دارد. نخ های پلی پروپیلن نیز دوام مناسبی در دراز مدت نداشته و رنگ پذیری بعضی رنگ های خاص نظیر لاکی و… در آن ممکن نیست. در حوزه پلی استر نیز نخ های فعلی موجود کاربرد عمومی داشته و با فرآیندهای پیچیده و متعدد و با صرف هزینه های بالا به محصولی برای تولید فرش و موکت تبدیل می شود. این در حالی است که فناوری نخ ساچ اختصاصا با هدف تولید کفپوش ها طراحی و ساخته شده است و با تغییرات مهندسی این شرکت برای تولیدات ظریف تر نیز قابل استفاده شده است. امیدواریم که این نخ بتواند جایگاه حقیقی خود را در بازار پیدا کرده و با مزایای اقتصادی، کیفی و صادراتی آن راه خود را به بازار تولیدات ممتاز داخلی باز نماید.

منبع: شماره ۲۸ مجله کهن

تلفن اشتراک: ۷۷۲۴۵۷۸۰-۰۲۱

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×