اخبار فرش ماشینیاسلاید شو

نخ لاکرا یا اسپاندکس و کاربرد آن

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

اسپاندکس (spandex) یا نخ لاکرا (lycra) نوعی از الیاف مصنوعی با خاصیت کششی فوق العاده می باشند که دارای کاربرد های زیادی در صنعت پوشاک هستند . اسپاندکس برگرفته از لغت (expands) به معنی گسترش یابنده است . لاکرا بسیار مقاوم بوده و قابلیت کشش تا ۵ برار طول عادی خود را داراست به همین سبب در موارد بسیاری کارایی دارد که برخی از آنها را مطرح میکنیم:

کارایی و استفاده:

نخ لاکرا یا اسپاندکس در پروسه تولید پارچه همانند نخ های دیگر به پارچه اضافه می شود که پارچه ی تولید شده اصطلاحا پارچه لاکرا نیز نامیده می شود اما دلایل  فراوانی برای افزودن نخ لاکرا به پارچه وجود دارد:

  • قابلیت الاستیکی بودن لاکرا باعث می گردد تا سایز لباس پس از شست و استفاده ، تغییر نکرده و به شکل اولیه ی خود باز گردد (بر خلاف پارچه های پنبه که دارای تغییر سایز و فرم می باشند)
  • لاکرا در پوشاکی همچون جوراب و دستکش ، جایگاه آن ها ثابت میکند .
  • به لباس حالت تحرک پذیری بالایی می دهد که در پوشاک ورزشی و ایروبیک ، بسیار مفید است .
  • از حالت کششی و استرج آن در مد استفاده کرده و لباس های جذابی را پدید می آورند.

اغلب در تولید محصولاتی که خاصیت کشسانی پارچه اش مهم است، از این نوع پارچه استفاده می شود.
معمولا وقتی هدف اصلی تولیدکننده رسیدن به مواردی مثل راحتی لباس (معمولا در پوشاک ورزشی، دسکش، جوراب و …) باشد، استفاده از پارچه های لاکرا دار، یک گزینه عالی محسوب میشود.

نخ لاکرا رو معمولا با انواع نخ های دیگر ترکیب می کنند و نمونه لاکرای پارچه بخصوص را تولید می کنند. حتما نام هایی مانند پنبه لاکرا، جودون لاکرا، کرپ لاکرا (کرپ کش) و … به گوشتان خورده است. این ها مثال هایی از ترکیب نخ لاکرا با موارد دیگر هستند.

اگر بخواهیم از معایب نخ لاکرا بگوییم، باید به این موضوع اشاره کنیم که جنس آن از الیاف مصنوعی فیلامنت (یکسره) است و نسبت به نخ پنبه سازگاری کمتری با بهداشت بدن افراد دارد. اما مزایای خیلی زیاد نخ لاکرا چه از نظر زیبایی و جلوه لباسی که با بکار گیری لاکرا تولید میشود و کارایی آن لباس و چه از نظر دوام (که نسبت به پنبه خیلی طول عمر بیشتری دارد)، باعث میشود که این معایب اصلا به چشم نیاید.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

 

————————————————————————————

این مطلب را نیز بخوانید
پیشنهاد سردبیر : الیاف مصنوعی یا الیاف بشر ساخت چیست ؟ 

————————————————————————————
تحریریه مجله نساجی کهن
ارسال مقالات و ترجمه جهت انتشار در سایت : info@kohanjournal.com

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×