جذاب‌ترین‌ها

نتیجه جلسه مشترک واحدهای ریسندگی و بافندگی فرش ماشینی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

عدم نیاز به کاهش تعرفه واردات نخ اکریلیک

مصطفی حکیمی- عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران- با اشاره به این مطلب که فعالان بخش ریسندگی معتقدند واحدهای متعددی در حال نصب و راه‌اندازی ماشین‌آلات جدید هستند و تا پایان بهار ۹۶ به بهره‌برداری خواهند رسید؛ در گفنگوی اختصاصی خود با نساجی نیوز گفت: به این ترتیب حجم تولید نخ ظریف برای فرش ماشینی افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد و نه تنها در این زمینه با هیچ‌گونه کمبودی مواجه نیستیم بلکه با افزایش عرضه نیز روبرو خواهیم شد.

وی به دریافت نامه‌ای از سوی شرکت تعاونی فرش ماشینی شهرستان آران و بیدگل در مورد قیمت متغیر نخ اکریلیک به خصوص نخ‌های نمره ظریف قابل استفاده در فرش‌های شانه‌های بالا ( ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ شانه) و پیشنهاد کاهش تعرفه ورودی نخ‌های اکرلیک نمره ۳۰ به بالای تولید ترکیه از ۱۵ درصد به ۵ درصد اشاره کرد و گفت: پس از بحث و تبادل‌ نظر در هیئت مدیره انجمن، به این نتیجه رسیدیم که بهتر است موضوع را با واحدهای ریسندگی نخ فرش ماشینی در قالب برگزاری یک جلسه مشترک مطرح نماییم؛ به همین دلیل جلسه کمیته فرش ماشینی روز شنبه (۲۳ بهمن) با حضور واحدهای فعال و مطرح ریسندگی و بافندگی فرش ماشینی در دبیرخانه انجمن صنایع نساجی ایران برگزار شد.

حکیمی رییس کمیته فرش ماشینی و مدیرعامل فرش سهند افزود: از سوی مصرف‌کنندگان نخ ظریف (‌بافندگان فرش ماشینی) صرفاً شرکت تعاونی فرش ماشینی شهرستان آران و بیدگل به کمبود نخ اکریلیک ظریف و لزوم واردات از ترکیه اشاره کرده و از سایر فعالان این بخش از صنعت نساجی با چنین مطلبی مواجه نشده‌ایم.

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران اذعان داشت: در حال حاضر با کمبود نخ اکرلیک مواجهیم که با واردات از ترکیه تأمین می‌شود اما انجمن صنایع نساجی ایران به چند دلیل مشخص و کاملاً منطقی با کاهش تعرفه موافق نیست. نخست این‌که اجرای پیشنهاد کاهش تعرفه واردات نخ اکرلیک (نمره ۳۰ به بالا) انجمن صنایع نساجی توسط وزارت صنعت، گمرکات و متولیان تعیین تعرفه، به دلیل بروکراسی‌های اداری، حداقل شش ماه به طول می‌انجامد و تا آن زمان کمبود نخ اکریلیک برطرف شده است. دلیل دوم این‌که اگر تعرفه نخ مذکور کاهش یابد، ممکن است برابر یا نزدیک به تعرفه الیاف اکریلیک‌ شود که اقدام صحیحی نیست؛ ضمن این‌که در عرصه رقابت واحدهای ریسندگی معتقدند توانایی رفع نیازهای تولیدکنندگان فرش ماشینی کشور را دارند اما واحدهای تولیدی ترجیح می‌دهند مواد اولیه مورد نیاز خود را از ترکیه وارد کنند که شاید دلیل آن کیفیت بهتر یا قیمت مناسب‌تر است که بعید به نظر می‌رسد چنین امری وجود داشته باشد زیرا کارخانه‌های فاستونی که متأسفانه به‌دلیل واردات بی‌رویه پارچه با رکود مواجه هستند اکثراً به تولید نخ اکریلیک رگولار مورد مصرف در فرش ماشینی روی آورده‌اند و کارخانه‌های نیمه فاستونی نیز یا تعداد ماشین‌آلات خود را افزایش داد‌ه‌اند و یا در حال نصب و راه‌اندازی ماشین‌آلات جدید هستند؛ پس این مسأله به زودی حل خواهد شد و شاید سال آینده در چنین جلسه‌ای به‌دنبال یافتن راهکارهایی برای فروش مازاد نخ اکریلیک باشیم!

به‌گفته این صنعتگر نساجی ، در پایان جلسه مشترک واحدهای ریسندگی و بافندگی انجمن صنایع نساجی ایران، نمایندگان واحدهای بافندگی پس از شنیدن توضیحات منطقی و معقول نمایندگان واحدهای ریسندگی، قانع شدند که نیازی به کاهش تعرفه واردات نخ اکریلیک نیست.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×