اخبار فرش ماشینی

نبود بازارچه، گره کور شغل فرشبافی در مازندران

 

فرشبافان مازندرانی در حالی گره بر روی گره بافت فرش می نهند که امیدی به فروش و عرضه تولیداتشان در استان خود ندارند و به امید فروش محصولاتشان نام دیگر استان ها را زیر دستبافته های خود می بافند .

به گزارش خبرنگار ایرنا، فرشبافی که بعنوان حرفه اصلی و منبع درآمد بخشی از بانوان سرپرست و بی سرپرست خانوار نیز به شمار می رود در حالی از نبود مکان عرضه تولیداتشان در مازندران رنج می برند که فعالان این حرفه برای فعالیت بهتر نیازمند حمایت های لازم در این بخش هستند.

به همین منظور و برای پیگیری دیگر مسائل بافندگان فرش مازندران جلسه امروز کارگروه تخصصی بانوان و خانواده استانداری مازندران تشکیل شد تا با همکاری ارگان های مرتبط به چاره ای برای رفع این مشکلات دست یابند.

رییس اتحادیه فرش شهرستان ساری دراین جلسه گفت: مکانی برای عرضه فرش های دستبافت در مازندران وجود ندارد .

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

ملیحه محمدی ادامه داد : هم اکنون فرشهای دستبافته زنان مازندرانی در کنج خانه ها خاک می خورد ویکی از راه های عرضه وفروش آنها از طریق دوست و آشنا است.

وی گفت: بازای تامین مواد اولیه ، دار قالی و بازار فروش فرشهای دستبافت مازندران در تبریز ، کاشان و اصفهان می بایست نام این مناطق در زیر فرش مازندران بافته شود .

رییس اتحادیه فرش ساری مدعی است که فرش دستبافت مازندران بدون داشتن گره غلط یکی از فرش های خوب و عالی کشور به شمار می رود .

وی ادامه داد :از ظرفیت و پتانسیل خوب حضور گردشگر و توریسم در مازندران می توان برای رونق فرش دستبافت استان و عرضه آن استفاده کرد.

محمدی ایجاد بازارچه فرش دستبافت در مناطق مختلف مازندران را راهکاری مناسب برای عرضه تولیدات محصولات هنرمندان استان برشمرد و گفت: متاسفانه نبود چنین فضا و امکانات بعنوان مشکل بزرگی برای فعالان این بخش به شمار می رود .

وی همچنین از قطع بیمه برخی بافندگان فرش بعنوان دیگر مشکل قالیبافان مازندران نام برد و خواستار پیگیری و رفع این دغدغه آنان شد .

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) مازندران گفت: ۳۶۹ طرح اشتغالزایی این نهاد به فرشبافی اختصاص دارد .

تیمور طهماسب پور ادامه داد : ۱۳ هزار و ۸۱۳ زن سرپرست خانوار در سطح استان زیر پوشش این نهاد قرار دارند که فرشبافی بعنوان منبع درآمد و اشتغال بخشی از این افراد به شمار می رود .

وی افزود: اکثر این بافندگان فرش زیر پوشش کمیته امداد با مشکل نبود بازاری برای فروش تولیداتشان مواجه هستند تا به درآمدی از محل تولیدات بدست آورند .

معاون امور بازرگانی و تجارت خارجی سازمان صنعت ، معدن و تجارت مازندران نیز با اشاره به فعالیت حدود ۵۰ هزار بافنده فرش در استان ، گفت:این افراد به صورت غیرمتمرکز مشغول فعالیت هستند .

ابراهیم یعقوبی ادامه داد : فرش مازندران بدلیل نداشتن برند در کشور ناشناخته مانده است که می بایست این فرش شناخته شود .

وی گفت: می توان فرش مازندران را بعنوان هدیه و پیشکش در مراسم ها و برنامه ها به برگزیدگان و برندگان اعطاء شود تا به نوعی این هنر استان شناسانده شود .

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: پنج هزارو ۸۰۰ بافنده فرش زیر نظر این اداره کل هستند .

علی ماهفروزی ادامه داد : برای شناساندن فرش و دیگر صنایع دستی مازندران خانه های صنایع و هنرهای دستی در پنج شهر این استان راه اندازی می شود .

وی همچنین از ایجاد موزه صنایع دستی برای عرضه و تولید صنایع دستی و همچنین فرش در برخی روستاهای مازندران خبرداد و گفت: هم اکنون این موزه در رسکت و دودانگه ایجاد شده است .

به گفته معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران ، شناسایی فعالان واقعی عرصه صنایع دستی موردنظر است تا اعمال حمایت های لازم به این افراد صورت بگیرد .

نورانی نماینده سازمان تامین اجتماعی مازندران نیز به بیمه قالیبافی ۴۵ هزار نفر دراین استان اشاره کرد و گفت: این درحالیست سهمیه درنظر گرفته شده برای استان ۲۱ هزار نفراست .

وی افزود: تا مشخص نشدن وضعیت بیمه شدگان قبلی قالیبافی وشناسایی بافندگان واقعی درخواست جدید بیمه قالیبافی پذیرفته نمی شود.

نماینده سازمان تامین اجتماعی مازندران گفت: با همکاری ادارات مرتبط صنعت ، معدن و صنایع دستی نسبت به شناسایی بافندگان واقعی و غیر واقعی فرش اقدام می شود .

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران در این جلسه به مشکل نبود بازارچه عرضه و فروش دست بافته ها بعنوان یکی از مشکلات فرش بافان مازندران نام برد و ادامه داد : با توجه به تراکم جمعیتی شهرستان ها و با نظر و بررسی شهرداری، شوراهای اسلامی شهر و اتحادیه های فرش ، مکان مناسب برای ایجاد بازارچه فرش تعیین خواهد شد .

علیرضا یونسی در خصوص قطع بیمه برخی قالیبافان مازندران نیز راهکار تشکیل کمیته شناسایی بافندگان واقعی فرش متشکل از نمایندگان ادارات صنعت، میراث فرهنگی ، تامین اجتماعی و اتحادیه فرشبافان را صادر کرد و گفت: این کمیته ظرف مدت دو هفته آینده بررسی بیمه قطع شده قالیبافان اقدام نمایند.

براساس آمارهای رسمی امور فرش دستبافت سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران پیش بینی و برآورد سالانه تولید فرش دراین استان ۵۰ هزار متر مربع است که سال گذشته بطور نسبی این میزان محقق شد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×