اخبار فرش ماشینی

نبض بازار چادر ایران در دست کره جنوبی و ژاپن

 

 

 

متاسفانه نبض بازار چادر ایران در دست کشورهایی قرار دارد که هیچ گونه مصرف چادری ندارند.

در کشور بهترین حجاب و پوشش برای زنان چادر شناخته شده است و بیشترین میزان مصرف چادر در خاورمیانه و در تمام دنیا به ایران اختصاص دارد.حتی امام خامنه ای در تعبیری چادر را بهترین نوع حجاب و نشانه ملی دانستند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

 با توجه به جمعیت میلیونی مصرف کننده چادر در ایران بازار پررونقی برای این محصول وجود دارد اما نکته تأمّل برانگیز که در این بازار وجود دارد تأمین این میزان مصرف چادر توسط کره جنوبی و ژاپن است در حالی که این کشورها هیچ گونه مصرفی در زمینه چادر مشکی ندارند و متأسفانه نبض بازار ایران را در دست گرفته‌اند.

 نیاز سالانه ایران به پارچه چادر مشکی حدود ۷۵ میلیون متر برآورد شده است. اکنون به دلیل این‌که در تولید پارچه چادر مشکی تولید داخلی وجود ندارد، تعرفه واردات چادر مشکی ۱۰ درصد است در حالی که دیگر پارچه‌ها ۳۰ و ۳۲ درصد است.

 کرمی یکی از پارچه فروشان بیرجندی اظهار کرد: قیمت قواره چادر مشکی بین ۳۵ هزار تومان تا ۱۸۰ هزار تومان متفاوت است.

 وی با بیان اینکه تمام چادرها وارداتی و بیشتر کره‌ای هستند، گفت: فقط یک نوع پارچه مشکی تولید ایران داریم که آن هم به دلیل کیفیت پایین خریدار ندارد و برخی فقط برای دوخت مقنعه از آن خریداری می‌کنند.

خوشبختانه در چند ساله اخیر با برگزاری نمایشگاه مختلف عفاف و حجاب و ارائه مدل‌های مختلف از چادر، استقبال از طرح‌های مختلف چادر مانند چادر ملی، چادر دانشجویی، چادر جلابیب، چادر لبنانی و چادر قجری توسط دختران جوان افزایش یافته است اما قیمت بالای چادر نسبت به سایر پوشش‌ها می تواند یکی از موانع ترویج این حجاب برتر باشد.

 گزارش‌ها حاکی از فروش سالیانه ۱۷۰ میلیون دلار چادر در کشور دارد و این  رقمی است که می تواند سود آن نصیب صنعت خود کشور شود اما متأسفانه بیشترین کسانی که این سود نصیب آن‌ها می شود کشورهای تولید کننده، دلالان و واردکنندگان چادر هستند.

 به گفته برخی از کارشناسان  سود سرشار اجازه تولید چادر مشکی در کشور را نداده است چرا که تجارت چادر مشکی ارزان‌تر، پرسودتر و راحت‌تر از تولید آن است.

 در چند ساله اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت قول‌های زیادی برای احداث کارخانه تولید پارچه چادر مشکی توسط بخش‌ خصوصی در کشور را داده شده است اما هنوز مراحل اجرایی این کارخانجات تکمیل نشده است.

 رهبر معظم انقلاب در دیدار با جامعه کارگری در سال جاری بار دیگر  با تأکید فراوان بر ارزش و اهمیت تولید داخلی، افزودند:” تولید داخلی باید به‌عنوان امری مقدس شناخته و حمایت از آن، یک وظیفه تلقی شود.”

 ایشان واردات کالاهایی را که مشابه آن در کشور وجود دارد را مطلقا ممنوع اعلام کردند.

 مطمئنا ظرفیت تولید چادر مشکی با کیفیت در صنعت نساجی کشور وجود دارد و تنها دولت بایستی نسبت به واردات بی رویه چادر و حمایت از تولید داخلی همت داشته باشد تا سود بازار فروشی که می تواند در انحصار ایران باشد نصیب کشورهای دیگر نشود و اشتغالی که جوانان کشور به آن نیازمند هستند را به دست خود به کشورهای دیگر ندهیم.

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×