اخبار فرش ماشینی

نامش المپیاد فرش نباشد بهتر است !!

نوشته: شهدخت رحیم پور- برگزیده پنجمین المپیاد فرش در گرایش بافت

انتخاب یک نام؛ در هویت بخشی و معرفی مهم است و معمولا ارزشهایی را در خود نهفته دارد.امروز المپیاد فرش در کرمان نخستین روز خود را به پایان رسانده است. المپیاد فرش! المپیادها معمولا زیر نظر وزارت تحقیقات و فناوری ست و برندگان این آزمون از اولویت های علمی و کاری برخوردارند. جالب اینجاست که این نام زیبا در فرش تحت نظر وزارت تحقیقات و فناوری نیست و زیر نظر مرکز ملی فرش برگزار می شود. آزمونی ست که در نوع خود دارای استرس و تلاشی فراوان برای انتخاب شدن و گزینش دارد.

مشکل اول این است که نام این آزمون با عرف دانشگاهی سایر رشته ها متفاوت است و پرسش اینجاست که اگر رشته فرش قابلیت آکادمیک شدن را داشته است پس چرا از امتیازات المپیادهای علمی برخوردار نیست؟

ازطرف دیگر تا کنون که هفتمین دوره ی این آزمون برگزار میشود چه تعداد از برگزیدگان این آزمون در رشته فرش سازماندهی و بعنوان نیروی انسانی برتر مورد استفاده قرار گرفته اند؟

تجربه شرکت من در سال ۱۳۸۹ در ششمین المپیاد فرش در تهران و انتخاب شدن بعنوان یکی از برگزیدگان رشته بافت و نیز شرکت در هفتمین المپیاد در اردیبهشت ۱۳۹۰ در مشهد و آشنا بودن با نحوه برگزاری آزمونها و عملی نشدن وعده های داد شده پس از این دو سال در کنار روال پایدار این آزمون که در نوع خود صرف هزینه و زمان و انرژی فراوانی را میطلبد، برآن شد که اشاره ای به المپیاد فرش داشته باشم.

در سخنرانی اختتامیه ششمین المپیاد در اردیبهشت ۱۳۹۱ در مشهد رئیس مرکز ملی اشاره به ایجاد فرصت کاری مناسب برای کلیه اعضا و حتی وعده معافیت سربازی دانشجویان پسر شرکت کننده در المپیاد را دادند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اکنون پس از حدود ده ماه از گذشتن نطق ایشان از پایان برگزاری ششمین المپیاد می گذرد و دور دیگر این آزمون امروز در کرمان به پایان رسیده است.

آیا این روال همچنان ادامه خواهد داشت؟

علاوه بر مطلوب نبودن کیفیت آزمون و نحوه برگزاری در داوری ها کیفیت امتیازات بر اساس یک استاندارد تعیین شده است یا داوران کاملا سلیقه ای برخورد می کنند؟

از نظر زیبا شناسی در فرش، بخشی از کار داوری بعد شخصی می یابد اما معیار کلی داوران المپیاد فرش چیست؟

قطعا داور انتخاب شده برای داوری این آزمون سبک اجرایی خاصی در هر کدام از گرایش ها را دارد و یک استاندارد کلی برای فرش تعریف نشده است، با توجه به اینکه طراحان سوالها از سراسر دانشگاه های شرکت کننده اند در این میان اگربهمراه دانشجویان شرکت کننده اساتید مرتبط آن دانشگاه نیز برای داوری یک مرحله از کارها حضور داشته باشند و ایرادها شناخته شوند تا به مرحله نهایی داوری برسد غیر منطقی به نظر نمی آید و شبهه نیز در داوریها ایجاد نخواهد شد. قشر خاصی در این سالها داوری کارها را بر عهده داشته اند آیا بعد از اینکه رشته فرش دهه ی دوم عمر خود را سپری می کند چگونه می تواند دانش نیروهای جوان در گزینش بهترینها موثر باشد؟ وقتی که جایگاه برای افراد بخصوصی تعریف شده است!

درجوایز این آزمون که همسطح المپیادهای دانشگاهی دیگر رشته ها قبل از مرحله کشوری است ناشی از نبودن بودجه برای فرش است؟

یا بی اعتبار بودن نام المپیاد که تنها یک آزمون است را در برمی گیرد؟

اگر نام المپیاد بر این آزمون گذاشته میشود پس قابلیت های المپیاد نیز باید در چارچوب سایر المپیادهای علمی برگزار شود و اگر تنها آزمونی ست که جهت آشنا شدن افراد فعال در این رشته با هم برگزار میشود، دیگر نیازی به تقبل هزینه های اضافه نیست و می توان این انرژی را در مثلا پشتیبانی کردن از کارگاه های کوچک و بالا بردن کیفیت تولید و حمایت از اشتغال زایی به کار برد.

آیا برای زیرساخت های فرش معیاری تعریف شده برای رهایی از بن بست کنونی آن وجود دارد؟ یا تنها تشویق نمودن به تحصیلات دانشگاهی و برگزاری یک آزمون چند روزه با تنش های خاص خود برای شرکت کنندگان تاثیری در مطلوب تر ارائه شدن فرش داشته است ؟
به نظرنمی آید نتایج اثربخشی در کلیت فرش داشته باشد. پس بهتر است در حد یک سمینار معرفی شود، آزمون نیز بخشی از آن باشد، ابتدا سنجه های کیفیتی مناسب برای فرش تعریف شود، سنجه ها بروز بشوند و افراد خلاق جذب و بعنوان نیروی انسانی موثر معرفی شوند نه رها شده بحال خود و برگزیدگان المپیاد!

 

منبع: کارپتور

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×