اخبار نساجی

ناتوانی عربستان در جایگزینی نفت ایران

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

ناتوانی عربستان در جایگزینی نفت ایران

 

وزیر نفت ایران به پرس تی‌وی می‌گوید، عربستان سعودی نمی‌تواند به طور طولانی مدت نبود ذخایر نفت ایران در بازار جهانی را جبران کند.

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیوز، رستم قاسمی این اظهارات را دوشنبه شب (۲۸ فروردین) در جریان مصاحبه با بخش تحلیل خبر شبکه پرس تی‌وی اظهار داشت، با وجود این‌ که طرف سعودی در نشست پیشین اوپک اظهار داشت که عربستان به دنبال گرفتن سهم نفت ایران در بازار جهانی نیست، جدیدترین سیاست عربستان بر خلاف آن است؛ چرا که ریاض اعلام کرد که برای جبران نبود نفت ایران در بازار آماده است.

وزیر نفت ایران تاکید کرد که تولید (نفت) عربستان موقت است و قطعا نمی‌تواند ادامه پیدا کند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی افزود، این امر عملی نیست و اگر هم عملی باشد موقت است و در آینده آثار منفی خواهد داشت.

قاسمی در ادامه خاطر نشان کرد، عربستان سعودی در حال تولید نفت با حداکثر ظرفیت خود است و هرگونه تولید اضافی نمی‌تواند برای طولانی مدت ادامه پیدا کند.

وی همچنین با بیان این‌که علیرغم تحریم‌های یک جانبه از سوی اتحادیه اروپا و امریکا، ایران تولید نفت خام خود را کاهش نداده‌ است، افزود، هیچ کاهشی در صادرات نفت خام ایران رخ نداده است.

قاسمی گفت، ما همواره از اوپک خواسته‌ایم که سقف تولید … حفظ شود.

وزیر نفت ایران همچنین گفت که کیفیت نفت خام ایران بسیار بالا است و ما مشتریان خود را داریم و در این رابطه هیچ محدودیتی وجود ندارد.

وی گفت، اگر کشورهای دیگر سیاست‌های ستیزه‌جویانه خود علیه جمهوری اسلامی را تغییر دهند، ایران آماده است که صادرات خود را از سر گیرد.

قاسمی افزود، توقف صادرات نفت ایران به چندین کشور اروپایی تاثیر منفی روی اقتصاد آن‌ها داشته است.

رستم قاسمی تاکید کرد، امروز تحریم نفت ایران به دلیل تنش در بازار و افزایش قیمت نفت، روی بازار اروپا تاثیر گذاشته است.

بر پایه این گزارش، قیمت‌های نفت به دلیل توقف صادرات نفت ایران به چند کشور اروپایی، چندین بار طی ماه‌های گذشته افزایش یافته است.

بعد از این‌که وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا ۲۳ ژانویه در مورد تحریم واردات نفت ایران توافق کردند، تهران دست به ضدتحریم‌هایی زده و صادرات نفت به انگلیس، فرانسه، آلمان، اسپانیا و یونان را متوقف کرد.

قاسمی با اشاره به کاهش قیمت نفت بعد از مذاکرات بین ایران و ۵ عضو دائمی شورای امنیت به علاوه آلمان، گفت، این امر (کاهش قیمت نفت) معمولا در فصل‌هایی مخصوصا در تابستان در مقایسه با زمستان رخ می‌دهد.

ایران و گروه ۱+۵ دو دور مذاکره در استانبول ترکیه را روز شنبه به پایان رساندند و تواقف کردند که دور بعدی مذاکرات ۲۳ می ۲۰۱۲ (۳ خرداد) در بغداد پایتخت عراق برگزار شود. هر دو طرف این مذاکرات را موفقیت‌آمیز و سازنده خواندند.

گفتنی است، تهران و گروه ۱+۵ پیشتر نیز دو دور مذاکره را برگزار کرده بودند که یک بار آن دسامبر ۲۰۱۲ در ژنو سوئیس و بار دیگر آن ژانویه ۲۰۱۱ در استانبول ترکیه برگزار شد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×