اخبار فرش ماشینی

میزان ۸۶ درصد صادرات نساجی در اختیار ۱۰ کشور

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

نگاهی به صادرکنندگان برتر پوشاک و نساجی

صادرات کالا در جهان به عوامل متعددی بستگی دارد. از مهم‌ترین این عوامل، زیرساخت‌های تولید محصول در کشورها و نیاز جامعه جهانی به کالاهای تولید شده است.

نساجی و پوشاک، همواره از مهم‌ترین نیازهای کشورها بوده است. طبق گزارش‌های به دست آمده از سازمان تجارت جهانی، حتی کشورهایی که بزرگ‌ترین تولید‌کننده منسوجات و پوشاک هستند، خود بازار هدف مهمی برای دیگر کشورها به حساب می‌آیند.

طبق بررسی‌های سازمان تجارت جهانی، کل صادرات نساجی در سال ۲۰۱۵، معادل ۳۱۲میلیارد دلار بوده است. همین‌طور صادرات پوشاک در سال ۲۰۱۵، معادل ۴۴۵میلیارد دلار برآورد شده است. در گزارش‌هایی که از سازمان تجارت جهانی به دست آمده است، ۱۰کشور بیشترین سهم را در صادرات نساجی به خود اختصاص داده‌اند.

این کشورها، طبق آخرین آمار سازمان تجارت جهانی، ۸۶درصد از کل صادرات جهانی نساجی را در اختیار دارند. در این گزارش، چین، کشوری پیشرو در صادرات نساجی است. سهم صادرات نساجی در این کشور در سال ۲۰۰۰، نزدیک به ۱۰.۴درصد از صادرات جهانی بود. در سال ۲۰۱۵، چین به سهمی نزدیک به ۳۷.۴درصد از صادرات نساجی در جهان رسید. این کشور در سال ۲۰۱۵ با صادرات ۱۰۹میلیارد دلار در صنعت نساجی در رتبه اول صادرات نساجی جهان قرار گرفته است.

چین، علاوه بر پیشرو بودن در صادرات منسوجات در سال ۲۰۱۵ به عنوان‌ نخستین کشور صادرکننده پوشاک در جهان نیز شناخته شد. این کشور با ۱۷۵میلیارد دلار صادرات پوشاک، بخش قابل توجهی از صادرات پوشاک جهانی را به‌ خود اختصاص داده است.

اتحادیه اروپا، با اختلاف تقریبا ۴۵میلیارد دلاری از چین در رتبه دوم صادرات نساجی جهان قرار گرفته است. طبق گزارش‌های به دست آمده، به نظر می‌رسد سیاست‌گذاری و تعیین استراتژی جدید در اتحادیه‌ اروپا، نقش اساسی در رشد صنعت نساجی در این قاره داشته است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در این سیاست‌های جدید، علاوه بر توجه به بازارهای داخلی اروپا و نیز مساله محیط‌‌‌‌زیست، مزیت‌های رقابتی اروپا در صنعت نساجی مورد بررسی قرار گرفته است. در اتحادیه اروپا، صادرات پوشاک هم در وضعیت خوبی قرار دارد. اتحادیه اروپا، با ۱۱۲میلیارد دلار صادرات پوشاک، توانسته بعد از چین در جایگاه دوم صادرات پوشاک جهانی قرار بگیرد.

هند با اختلاف بسیار زیادی از چین و اتحادیه اروپا، در جایگاه سوم صادرات نساجی در جهان قرار دارد. صادرات منسوجات در این کشور با توجه به سابقه دیرینه‌یی که دارد، در سال ۲۰۱۵ درحدود ۱۷ میلیارد دلار محاسبه شده است.

در این کشور، اشتغالزایی در صنعت نساجی، پس از کشاورزی بیشترین سهم را به‌ خود اختصاص داده است. در عین حال، طبق گزارش‌های سال‌های اخیر، این کشور بالاترین‌ ظرفیت نصب ماشین‌آلات بافندگی در جهان را دارد. همچنین، هند در تولید پنبه و ابریشم، شهرت جهانی دارد. تمام این عوامل هند را در رتبه سوم صادرات نساجی و بالاتر از ایالات متحده امریکا قرار داده است.

در ایالات متحده امریکا، صادرات منسوجات، ۱۴میلیارد دلار را به‌ خود اختصاص داده است. پیش از این نیز با توجه به تغییر ساختار جمعیتی درایالات متحده امریکا، پیش‌بینی شده بود که رشد بازار را افزایش دهد.

از سوی دیگر ترکیه با سهمی ۳.۸درصدی در صادرات نساجی، در جایگاه پنجم و بعد از امریکا قرار گرفته است. سهم صادرات منسوجات در سال ۱۹۹۰ در ترکیه ۱.۴درصد بود. هزینه صادرات صنعت نساجی در سال ۲۰۱۵ در ترکیه ۱۱میلیارد دلار بوده است.

گزارش‌های به دست آمده حاکی از این است که اتحادیه اروپا، یکی از مهم‌ترین بازارهای هدف ترکیه در صادرات نساجی است. استفاده از ماشین‌آلات مدرن و مواد اولیه مرغوب در این کشور باعث شده که نساجی در ترکیه به یک صنعت ممتاز تبدیل شود. طبق گزارش‌های به ‌دست آمده، وضعیت صادرات نساجی در این کشور در مقایسه با صادرات پوشاک مناسب‌تر است. این کشور در سال ۲۰۱۵ با ۱۵میلیارد دلار صادرات پوشاک در جایگاه هفتم این صنعت در جهان قرار گرفت.

بعد از ترکیه، جمهوری‌ کره، چین تایپه و هنگ‌کنگ، تقریبا با شرایطی یکسان، رتبه ششم تا هشتم را به خود اختصاص داده‌اند. البته هنگ‌کنگ در صادرات پوشاک، جایگاه بهتری در جهان دارد. این کشور در صادرات پوشاک، بعد از ویتنام، رتبه پنجم جهان را به خود اختصاص داده است.

پاکستان نیز با صادراتی معادل ۸میلیارد دلار در صادرات نساجی در جایگاه نهم جدول صادرات منسوجات جهانی قرار گرفته است. ژاپن با اختلاف کمی از پاکستان در میان ۱۰کشور برتر صادرکننده منسوجات در جهان در آخرین رتبه قرار دارد. در این میان آنچه در مورد صادرکنندگان برتر پوشاک می‌توان گفت، رتبه امریکاست که بعد از کشورهایی مثل کامبوج و اندونزی در رتبه دهم قرار گرفته است.

با نگاهی گذرا به تاریخچه صنعت نساجی و رقابت‌ چشمگیر کشورها در صادرات منسوجات، می‌توان به ارزش بالای این صنعت و تاثیرگذاری بازار پوشاک و نساجی در بهبود اقتصاد جهانی پی برد. همان‌طور که گفته شد، نیاز مردم تعیین‌کننده مهمی در شکل‌گیری بازارها در جهان است و نساجی و پوشاک، از آنجا که نیاز اولیه بشر به حساب می‌آید، می‌تواند همیشه بازار مهمی را به خود اختصاص دهد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×