اخبار فرش ماشینی

میانگین تولید سالانه فرش در استان اردبیل بیش از ۱۸۰ هزار مترمربع است

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: میانگین تولید سالانه فرش در سطح استان بیش از ۱۸۰ هزار متر مربع است.

ارژنگ عزیزی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل از شناسایی ۳۰ هزار بافنده فرش زن و مرد در این استان خبر داد، افزود: میانگین تولید سالانه فرش در سطح استان بیش از ۱۸۰ هزار متر مربع است.

وی افزود: از بدو فعالیت اداره فرش تا کنون مبلغ ۱۳۹ میلیارد ریال تسهیلات برای هشت هزار و ۱۵۹ نفر از بافندگان متقاضی پرداخت شده است.

وی گفت: فرش‌های تولید شده استان در رجشارهای بین ۲۵ تا ۸۰ رج به صورت ماهرانه و با ظرافت خاص بافته می شود و از جمله طرح و نقش‌های رایج می توان به نقشه ریزه ماهی میراشرف، ریزه ماهی پیر مادر، کله قوچ، نقشه قیچی، ماهی طرح خوی، ماهی طرح بیجار، گل فرنگ، اوچ گول، کناره مشگین شهر و خرک ارشق اشاره کرد.

عزیزی در ادامه هدف از برگزاری این نمایشگاه تخصصی را معرفی آخرین دستاوردهای فعالان صنعت فرش، قابلیت ها و توانمندی های آنها، تبادل تجربه ها، بازاریابی و برآورد ذوق و سلیقه مصرف کنندگان عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه فرش دستباف ایران محصول چند بعدی است که دارای جنبه های فنی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بسیار گسترده می باشد، بیان کرد: از لحاظ بعد فرهنگی، فرش دستباف ایران از دیرباز تاکنون مورد توجه مردم دنیا بوده و امروزه در تمام دنیا نام قالی با نام ایران پیوند ناگسستنی خورده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی بیان کرد: نقوش فرش دستباف مملو از جهان بینی خلق و نشانگر نوع نگاه هنرمندان به محیط، اقلیم و طبیعت پیرامون بوده و نقوش و طرح‌های فرش‌ها هر کدام نماد و پیام دار معنویت و عرفان ایرانی است و هنرمندان ما در قالب همین طرح‌ها فرهنگ ما را به جهان صادر کردند.

عزیزی اشتغال چشم گیر جمعیت شهری، روستایی و عشایری به شکل تمام وقت و پاره وقت، اشتغال سهل و آسان در مناطق محروم و دور افتاده، ایفای نقش مکمل در کنار زراعت، دامداری، باغبانی در جوامع روستایی و عشایری و بالا رفتن درآمد آنها و پر شدن اوقات فراغت را از جایگاه اجتماعی صنعت فرش عنوان کرد.

عزیزی خاطر نشان کرد: فرش از جمله محصولاتی است که ارزش افزوده فراوان دارد و فرآورده‌های این صنعت بزرگترین رقم صادرات غیر نفتی را تشکیل داده و بخشی از کسری موازنه پرداخت‌های بازرگانی را جبران می کند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×