مد و پوشاک

موفقیت محققان ایرانی در تولید البسه و پگ های جراحی یکبار مصرف

متخصصان یک شرکت ایرانی موفق به تولید البسه و پگ‌های جراحی یکبار مصرف شدند.

عبدالصمد جعفری، عضو انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی با بیان اینکه عفونت‌های بیمارستانی همواره به‌ عنوان یکی از دغدغه‌های مدیریتی در امر بهداشت و درمان مطرح بوده و سهم قابل توجهی از منابع مالی و ظرفیت خدمات‌رسانی مراکز درمانی کشور را به خود اختصاص می‌دهد گفت: این معضل علاوه بر افزایش روزهای بستری بیمار در بیمارستان باعث بالا رفتن هزینه‌های درمانی می‌شود.

وی با بیان اینکه برای اولین‌بار در سال ۱۳۷۸ صنعت لباس‌های یکبار مصرف بیمارستانی در کشور مطرح شد، گفت: بالا بودن آمارعفونت‌های حین و بعد ازعمل‌های جراحی ناشی از بهره‌گیری از لباس‌ها، گان، شان و پگ‌های جراحی پارچه‌یی موجب شد تا محققان و دست اندرکاران عرصه تولید کالاهای پزشکی و بیمارستانی کشور به فکر تولید محصولات جدیدی بیافتند که از لحاظ کاربردی جایگزین البسه و پگ‌های پارچه‌یی شده و در عین حال فاقد نقاط ضعف پارچه‌ها باشد. به همین منظورفناوری بهره‌گیری ازمنسوجات نبافته و فاقد تار و پود موسوم به نان وون (Non woven) مطرح شد.

وی خاطرنشان کرد: مزیت اصلی این منسوجات آن است که به دلیل اینکه در ساختار آنها از تار و پود استفاده نشده و الیاف به صورت یکنواخت وهمگن کنار همدیگر قرار گرفته اند از ضریب بهداشتی بالاتری نسبت به پارچه های بافته شده برخوردار می‌باشند، چون منافذ موجود بین تار و پود پارچه های بافته شده به عنوان یکی از اصلی ترین مراکز تجمع آلودگی و عفونت محسوب می‌شوند که معمولا براثر شسته شدن و در بعضی موارد حتی ضدعفونی کردن نیز پاک نمی شوند و هرچقدر دفعات شست‌وشوی پارچه ها افزایش می یابد منافذ یاد شده بزرگتر شده و آمادگی بیشتری جهت جذب عفونت پیدا می کنند.

جعفری تصریح کرد: در این خصوص تحقیقات میکرو بیولوژیکی که توسط تعدادی از متخصصان علم میکروبیولوژی بر روی پارچه های بیمارستانی شسته شده و ضدعفونی شده انجام شده نشان داده است متاسفانه نتیجۀ کشت این پارچه ها مثبت بوده و انواع مختلف میکروب ها در این محیط مشاهده شده است.

در همین راستا تحقیقات میدانی انجام‌شده در مرکز جراحی‌های ارتوپدی بیمارستان شهدای تبریز، طی سال‌های ۸۳ به بعد و پس از جایگزین کردن پگ های جراحی یکبار مصرف استریل با پگ های پارچه‌یی نشان داد درحالی که این مرکز در سال‌های قبل از بستری شدن طولانی مدت بیماران در اثر ابتلا به عفونت‌های بیمارستانی رنج می برده است، دیگر حتی با یک مورد عفونت بعد از عمل نیز مواجه نشده است. بی‌شک این دستاورد حاکی از موثر بودن استفاده از وسایل و البسه یکبار مصرف بیمارستانی در کاهش و کنترل عفونت‌های بیمارستانی بوده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی افزود: از سوی دیگر هزینه‌های بالای نگهداری لندری (رختشویخانه) و خیاط خانه های بیمارستانها شامل آب، برق، مواد شوینده، مواد ضدعفونی‌کننده وهزینه های پرسنلی و تاسیساتی این بخش ها عواملی بود که از نقطه نظر اقتصادی نیز بهره‌گیری از منسوجات و البسه یکبار مصرف بیمارستانی را بر انواع سنتی و پارچه‌یی آن ارجحیت می‌بخشید.

جعفری تصریح کرد: همچنین در زمینه صرفه‌جویی اقتصادی این طرح، نتایج مطالعات سال ۸۶ در یکی از بیمارستان‌های شهر تهران نشان داد که هزینه تمام شده هرعدد گان جراحی پارچه‌یی با عمر مفید ۱۰بار شست‌وشو و استریل مجدد حدود ۳۵ هزار تومان بود در حالی که در همان سال هزینه ۱۰ عدد گان جراحی یکبار مصرف استریل فقط ۲۰ هزارتومان بوده است که گواه محکمی بر توجیه اقتصادی استفاده از البسه یکبار مصرف استریل می باشد.

وی خاطرنشان کرد: از نظر بسته‌بندی و استریل نیز باید اذعان کرد که البسه چند بار مصرف پارچه‌یی پس از بسته‌بندی و استریلیزاسیون در اتوکلاو تنها در مدت سه تا ۱۷ روزپس از استریل قابل استفاده هستند اما انواع یکبار مصرف که با اشعه گاما و یا گاز اتیلن اکساید استریل می‌شوند در مدت دو تا سه سال قابلیت مصرف دارند. ضمنا تولید نوع یکبارمصرف در فضاهای خاصی موسوم به اتاق تمیز(کلین روم) و تحت شرایط خاص با کمترین تماس دست صورت می‌گیرد. از سوی دیگر به دلیل عدم استفاده از مواد شیمیایی و شوینده، مشکلات آلرژیک و حساسیت در بیماران سوختگی، ریوی و نوزادان کم‌وزن ایجاد نمی‌کند.

هم‌اکنون گان‌های جراحی، پوشش‌های میز ابزار جراحی و پوشش های روی بیماران و تخت های جراحی موسوم به شان یا دریپ و به طور کلی پگهای جراحی درانواع مختلف براساس نوع و موضع عمل، میزان خونریزی و ترشحات در اندازه‌ها و ملحقات مختلف و از مواد اولیه متنوع با خصوصیات متفاوت در کشور و در کارخانه طب و پلیمر تولید، استریل و در اختیار مراکز درمانی کشور قرار می‌گیرد و این در شرایطی است که متاسفانه تعداد قابل توجهی تولیدکننده فاقد پروانه فعالیت و مجوز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت صنایع، به صورت غیرمجاز و زیرپله‌ای در گوشه و کنار کشور مشغول تولید محصولات مشابه در شرایطی کاملا غیر بهداشتی و غیر استانداردهستند .

وی تصریح کرد: البسه و پگ های جراحی یکبار مصرف تولیدی نه‌ تنها نیمی از نیاز مراکز درمانی داخل را پاسخگوست بلکه به کشورهایی چون عراق، امارات متحده عربی، آذربایجان، لبنان و به‌زودی آلمان و سایر کشورهای اروپایی نیز صادر می‌شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×