اخبار فرش ماشینی

مهندس وحدتپور: پول مردم باید وارد چرخه اقتصادی کشور گردد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

مصاحبه با مهندس وحدتپور مدیر بخش فروش مجموعه ظریف مصور

 

 

 

نمایشگاه را در دو روز گذشته چگونه میبینید؟

روز اول نمایشگاه مطابق با سنت و عرف نمایشگاهی که وجود دارد امسال و این دوره نیز خلوت‌تر از سایر روزهاست، با این حال این خلوتی کاذب نبوده و ما مشتریان واقعی خود را داشتیم. اما خوشبختانه در روز دوم به صورت فزاینده‌ای بسیار خوب بوده است. تعداد زیادی از فروشنده­‌های عمده و عاملین فروش را امروز در نمایشگاه زیارت کردیم و بازدید مردم و عموم هم به همان نسبت افزایش داشته است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

هدف اصلی شما از حضور در این نمایشگاه، برای توسعه صادرات است یا بیشتر به خاطر مشتریان داخلی خود اینجا هستید؟

در حال حاضر اگر شرکت‌­ها برنامه صادراتی برای خود نداشته باشند، محکوم به شکست خواهند بود. با توجه به مشکلات اقتصادی و سطح درآمد مردم ما، باید به بازارهای اطراف خود هم نگاه کنیم، به غیر از این در همین کشورهای اطراف به اندازه  جمعیت کشورمان بازار مصرف وجود دارد. و اتفاقاً همه این­ کشورها به خاطر پیوند ­های فرهنگی و ریشه‌های تمدن مشترکی که داریم محصولات ایران را بیشتر از سایر کشورها پذیرا هستند و طبیعتا در این نمایشگاه هم یکی از اهداف حضور ما مقوله صادراتی بوده است که خدا رو شکر تا این لحظه راضی نیز بوده‌ایم.

قبل از نمایشگاه شما صحبت­هایی داشتید و عنوان کردید که مخالف برگزاری نمایشگاه شهر آفتاب هستید،اما شما در غرفه فرشینه در شهرآفتاب یک سری محصولات و همکاریهایی داشتید نظر خود را در این رابطه می­فرمایید؟

نماینده‌های ما در سطح کشور، مجوز حضور در نمایشگاه‌ها را دارند و در زمان برگزاری نمایشگاه شهر آفتاب، ما در نمایشگاه فرش ماشینی و موکت تبریز حضور داشتیم. فرشینه و بازرگانی برادران کریمی هر دو از نمایندگان ظریف مصور هستند به دلیل حضور ما در تبریز آنها محصولات ما را نیز در غرفه‌های خود قرار دادند. سایر نمایندگان هم حضور داشتند ولی برند خود ظریف مصور و تیم مخصوص ۴۰ نفره آن فقط در نمایشگاه بین المللی تهران حضور دارند.

تحلیل خود را از وضعیت بازار داخلی برای بعد از نمایشگاه بفرمایید؟

سوال شما سوال کلی است که یک اقتصاد‌دان قهار باید پاسخگوی آن باشد اما در صنعت موکت و کف پوش با جلو آمدن مناسبت‌­هایی مانند محرم، افت نسبی بازار در تمامی اصناف­ وجود دارد یا در ماه رمضان نیز همین گونه است و اما در مقابل یک بازار یک ماهه قبل از عید نوروز پربرکتی داریم. امسال ماه محرم با خاتمه نمایشگاه در اوایل مهر ماه آغاز خواهد شد و ما افت بازار را پیش‌بینی می‌کنیم. که برای آن موضوع تمهیدات لازم را اندیشیده‌ایم ولی اگر بخواهیم غیر مناسبتی در نظر بگیریم بر اساس­ بیلان‌­های اقتصادی بحث و بررسی صورت گیرد شواهد نشان دهنده بهبود وضع اقتصادی است و با توجه به فرهنگ سازی که صورت گرفته در مورد کالای ایرانی،درجه استفاده  از کالای ایرانی در حال بالا رفتن است و این موضوع به صورت محسوس قابل مشاهده است و امیدوارم این حمایت با قوت ادامه پیدا کند.

روز گذشته آقای یزدانی معاون وزیر صنعت در حاشیه افتتاح نمایشگاه اعلام کردند،که یک سری شرکتها حاضر هستند نقدینگی را با همین نرخ بهره ای که بانکها اعلام میکنند داشته باشند،نظر شما چیست؟آیا معتقدید در حوزه صادرات با همین نرخ بهره راهگشایی صورت گیرد؟

تأکید می‌کنم سوالات شما بیشتر جنبه اقتصادی دارند و مواردی که مطرح می‌شود نظرات شخصی بنده است و شاید نظر مجموعه هم نباشد، به عنوان شخصی که در این بخش از صنعت نساجی در حال کار کردن است، می‌گویم بهترین سیاستی که می‌تواند صورت گیرد کاهش سود بانکی است برای این که مردم دیگر پول‌های خود را در بانک‌ها سرمایه گذاری نکرده و وارد صنعت و چرخه اقتصادی کشور کنند و چرخ صنعت خود را بچرخانند. از طرفی هم کاهش بهره‌های بانکی برای بهره‌مند شدن صنایع لازم است تا بتوانند نقدینگی خوبی را در صنعت خود ایجاد کنند و تا زمانی که در بانک‌ها سودهای بالای ۲۲ درصد به مردم داده و از طرف دیگر صنعتگر را وادار به اخذ وام‌هایی که بهره آن ۲۷ درصد می‌کنیم وضعیت صنعت بهتر از این نخواهد شد.

مردم در این سال‌های رکود تلاش کردند تا پول‌های خود را به جاهای امن برای سرمایه‌گذاری ببرند ولی متاسفانه این مکان های امن هم گاهاً تو خالی از آب در آمد و امنیت سرمایه گذاری را در بانک‌ها پایین آورد و شاید این برگ برنده خوبی برای صنعت باشد.

تأکید می‌کنم نظر شخصی من است اتفاقاتی که افتاد علی رغم آسیب‌های اجتماعی که به همراه داشت ولی یک تلنگر به مردم زد که مردم پول‌ها را در بانک‌ها بلوکه نکنید.

مردم باید از صنعت حمایت کنند و سرمایه خود را در صنعت جاری کنند در بسیاری از کشورهای اروپایی نرخ بهره منفی است یعنی بانک‌ها برای نگه داشتن پول شما هزینه می‌گیرند و تا زمانی که در کشور ما این چرخه برعکس باشد گردانه صنعت بر عکس می‌چرخد و راه برای قاچاق به کشور باز خواهد شد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×