اخبار نساجی

مقدمات راه اندازی کامل نیروگاه بوشهر فراهم شد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

‘والری لیمارنکو’ رییس ‘اتم انرگوپروئکت’ از شرکت های تابعه شرکت دولتی ‘روس اتم’ از آغاز مقدمات راه اندازی کامل و صد درصدی نیروگاه هسته ای بوشهر خبر داد.

لیمارنکو در عین حال روز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت: تاریخ دقیق راه اندازی صد درصدی نیروگاه هسته ای بوشهر در ایران مشخص نیست و در حال حاضر اقدامات مقدماتی در این زمینه جریان دارد.

وی خاطرنشان کرد: بلافاصله پس از آمادگی در این زمینه، اقدامات برای راه اندازی کامل را آغاز خواهیم کرد.

لیمارنکو گفت: برای راه اندازی کامل نیروگاه هسته ای بوشهر عجله نمی کنیم، زیرا ایمنی در اولویت فعالیت های ما قرار دارد.

پیش تر ‘والری لیمارنکو’ به ریانووستی گفته بود، مقام های اتمی روسیه امیدوارند که بهره برداری صنعتی از نیروگاه هسته ای بوشهر تا پایان سال جاری میلادی انجام گیرد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

لیمارنکو اظهار داشت: قصد داریم نیروگاه هسته ای بوشهر را تا پایان سال جاری میلادی به مرحله تولید تجاری برق برسانیم.

وی افزود: کار اصلی تولید تجاری برق در نیروگاه هسته ای در قالب آزمایش ماشین آلات امسال انجام می گیرد، ولی به احتمال زیاد امضای اسناد و مدارک مرتبط با آن به سال بعد موکول خواهد شد.

یک مقام آگاه در ‘اتم استروی اکسپورت’ پیمانکار اصلی نیروگاه هسته ای بوشهر نیز پیش تر اعلام کرد: منتظر اجازه ایران برای راه اندازی کامل و صددرصدی نیروگاه هسته ای بوشهر هستیم.

شرکت اتم استروی اکسپورت در اطلاعیه ای که یک نسخه آن دو هفته پیش به دفتر ایرنا در مسکو ارسال شد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیروگاه هسته ای بوشهر با ۷۵ درصد ظرفیت اسمی خود برق تولید می کند و ظرفیت اسمی آن یکهزار مگاوات است.

در این اطلاعیه به نقل از ‘ولادیمیر پاولوف’ معاون امور احداث نیروگاه هسته ای بوشهر در ایران، گفته شده بود: در جریان آزمایش های برنامه ریزی شده تجهیزات نیروگاه هسته ای بوشهر در اول ماه می، توان تولید برق آن تا ۹۰ درصد افزایش یافت و این آزمایش ها با موفقیت انجام گرفت.

پاولوف خاطرنشان کرد: مسایل ایمنی در احداث نیروگاه های هسته ای در درجه اول اهمیت قرار دارد و به همین دلیل همه مراحل آزمایش های قبل از راه اندازی کامل نیروگاه هسته ای بوشهر با دقت فراوان انجام می گیرد و تمام شرایط رعایت خواهد شد.

در اطلاعیه شرکت روسی تاکید شده بود: احداث نیروگاه هسته ای بوشهر کاملا مطابق با معیارهای بین المللی و قوانین روسیه و مفاد نظام منع انتشار سلاح های هسته ای انجام گرفته است و تحت کنترل آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارد.

قرارداد تکمیل ساخت واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر، ژانویه ۱۹۹۵ در تهران امضا و روسیه موظف شد که یک راکتور آبی-آبی و سوخت هسته ای مورد نیاز آن را به ایران عرضه کرده و متخصصان ایرانی را آموزش دهد.

ارزش این قرارداد حدود یک میلیارد دلار ارزیابی می شود که از این میان قیمت نیروگاه نزدیک ۸۵۰ میلیون دلار است و پیمانکار کل کارهای ساخت و مونتاژ واحد اول نیروگاه، موسسه روسی ‘اتم استروی اکسپورت’ است.

در ماه فوریه ۱۹۹۸ فدراسیون روسیه و ایران توافق کردند که مسکو نه تنها در تجهیز نیروگاه به ایران کمک کند، بلکه ساخت آن را تکمیل کند.

روز ۲۸ ژانویه ۲۰۰۹ اتم استروی اکسپورت از پایان عرضه سوخت هسته ای برای اولین نیروگاه اتمی ایران خبر داد و سوخت هسته ای طبق مقررات شش ماه قبل از راه اندازی نیروگاه به آن عرضه شد.

اواخر ژانویه ۲۰۱۱ اتم استروی اکسپورت مرحله نوبتی راه اندازی فیزیکی نیروگاه بوشهر را انجام داد که به معنای پایان مرحله آزمایش های تمام سیستم های واحد تولید انرژی نیروگاه اتمی است و سپس بارگذاری سوخت هسته ای و تولید برق در آن شروع می شود.

واحد تولید انرژی نیروگاه اتمی بوشهر روز ۸ ماه مه ۲۰۱۱ در حداقل سطح ظرفیت قابل کنترل خود قرار گرفت و این رویداد یکی از مهم ترین مراحل در راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهربرای تولید برق بود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×