اخبار فرش ماشینی

انواع نخ فرش ماشینی و مقایسه خواص آتش گیری

انواع نخ فرش ماشینی :: سوختن نتیجه یک فرایند شیمیایی گرمازا میان یک ماده سوختنی و عامل اکسیدکننده‌ است که با تولید گرما و تغییر شیمیایی مواد اولیه همراه می‌شود. آزاد کردن گرما می‌تواند با تولید نور به صورت شعله یا درخشش باشد.

روزانه تعداد کثیری از انسان ها به علت پیشامدهای ناشی از احتراق و آتش جان خود را از دست می دهند.  بر اساس آمار ارائه شده از سوی سایت cefic ، روزانه شاهد قربانی شدن حدود  ۱۲۰ نفر در دنیا بوده  که حدود ۱۰ درصد از این افراد مربوط به ساکنین اروپا می باشد. با توجه به موارد فوق الذکر بررسی دقیق تر خواص آتش گیری انواع نخ خاب به کار رفته درفرش ماشینی لازم و ضروری به نظر میرسد . در این مقاله اقدام به بررسی خواص آتش گیری انواع نخ خاب به کار رفته در فرش ماشینی  مانند پشم ، پلی پروپیلن ، نایلون ، پلی استر واکریلیک گردیده است . مقایسه خواص آتش گیری انواع نخن خاب مصرفی در فرش ماشینی بر اساس شاخص )LOIشاخص محدودیت اکسیژن) انجام گرفت . بر این اساس با افزایش در میزان شاخص محدودیت اکسیژن شاهد کاهش در خواص آتش گیری انواع نخ خاب مصرفی در فرش ماشینی هستیم.

  با توجه به نتایج بررسی های صورت گرفته ؛ پلی پروپیلن و اکریلیک دارای بیشترین تمایل به آتش گیری و پلی استر دارای کمترین میزان تمایل به آتش گیری می باشد.

روش تست خواص آتش گیری  و یا ضد آتش

 در این روش نمونه منسوج یا فرش  به صورت عمودی در فاصله مشخص از شعله قرار می گیرد . در ادامه نسبت به سنجش مدت زمان لازم جهت اشتعال و مدت زمان پیشروی اشتعال بر اساس استاندارد ۳۵۰۹ اقدام می گردد . بسته به روند پیشروی آتش براحتی می توان اقدام به مقایسه خواص ضد آتش انواع نخ به کار رفته در فرش ماشینی نمود. در برخی موارد ، اقدام به استفاده از قرص هگزامین جهت بررسی زمان پیشروی آتش بر روی فرش ماشینی می گردد.

در ادامه اقدام به ارائه جزئیاتی در زمینه خواص ضد آتش انواع مختلف نخ خاب به کار رفته در تولید فرش ماشینی گردیده است .

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

شکل ۱ : نحوه تست ضد آتش

خواص آتش گیری / ضد آتش انواع نخ خاب  به کار رفته در فرش ماشینی

 در این بخش اقدام به بررسی خواص آتش گیری اانواع نخ خاب به کار رفته در فرش ماشینی گردیده است.

۱-پلی پروپیلن (PP)

این نوع الیاف  به عنوان نوعی الیاف بشر ساخت ( مصنوعی ) متشکل از واحدهای مونومری تکرار شونده پروپیلن می باشند. پروسه اشتعال این نوع از الیاف عموما همراه با ذوب شدن اجزا و شکل گیری دود های سیاه و غلیظ می باشد. این نوع از الیاف از لحاظ آتش گیری به عنوان الیاف پز خطر به شمار میروند. میزان محتویات اکسیژن محدود کننده (LOI) این نوع الیاف در محدوده ۱۷/۴ تا ۱۸ درصد گزارش شده است.

۲-الیاف اکریلیک (AC)

  این نوع الیاف به عنوان نوعی از الیاف بشر ساخت ( مصنوعی) متشکل از واحد های مونومری تکرار شونده اکریلو نیتریل می باشد.  پروسه اشتعال این نوع از الیاف عموما همراه با پیشروی سریع ( انتشار سریع) ؛ شکل گیری دود های سیاه غلیظ و سمی و مذاب شدن اجزا می باشد.   این نوع از الیاف از لحاظ آتش گیری پس از الیاف سلولزی به عنوان موادی پرخطر  به شمار می روند. از جمله روش های بهبود در خواص ضد آتش اکریلیک می توان به کوپلیمریزاسیون اکریلو نیتریل با مونومرهای حاوی هالوژن مانند وینیل کلراید ، وینیل بروماید و وینیلدین کلراید اشاره نمود. میزان محتویات اکسیژن محدود کننده (LOI) این نوع الیاف در حدود ۱۸/۲ درصد  گزارش شده است.

۳-الیاف نایلون ، پلی استر(PES – PA)    

  این نوع الیاف به عنوان نوعی الیاف مصنوعی  به وسیله پروسه ذوب ریس به ترتیب از گرانول پلی اتیلن ترفتالات ، پلی آمید ها تهیه می شوند.  پروسه اشتعال در این نوع الیاف همراه با پیشروی آهسته ، مذاب شدن اجزا و شکل گیری دودهای رقیق می باشد. بر اساس جدول زیر ، این نوع الیاف از لحاظ خواص آتش گیری به عنوان موادی با خطر زایی  متوسط به شمار میروند.  میزان محتویات اکسیژن محدود کننده (LOI) الیاف نایلون و پلی استر به ترتیب معادل با  ۲۰/۱ و ۲۱ درصد گزارش شده است.

۴-الیاف پشم(Wool)

الیاف پشم به عنوان نوعی الیاف طبیعی دارای کاربرد وسیع در صنایع نساجی به خصوص صنایع فاستونی می باشد.  پروسه سوختن این نوع از الیاف عموما همراه با بوی پشم و یا پر سوخته  ، سرعت انتشار پائین و تشکیل خاکستر می باشد. بر اساس گزارشات موجود ، این نوع الیاف ممکن است دارای تمایل بالا نسبت به اطفا حریق باشد. این نوع از الیاف از لحاظ خواص آتش گیری به عنوان الیاف کم خطر به شمار می روند. میزان محتویات اکسیژن محدود کننده (LOI) این نوع الیاف درحدود ۲۵ درصد گزارش شده است.

نتیجه گیری کلی

در خاتمه، اقدام به خلاصه سازی نتایج مربوط به خواص آتش گیری انواع نخ خاب مصرفی در فرش ماشینی به ترتیب از کمترین تمایل به پیشروی به بیشترین تمایل به آتش گیری در جدول ۱ گردیده است.

جدول ۱ : خواص آتش گیری انواع نخ خاب مصرفی در فرش ماشینی

مراجع مورد استفاده

۱ synthetic fibers, Machines and equipment manufacture, properties,Fourne  ,۱۹۹۸
۲ Structure formation in polymeric fibers, David R.salem, 2000
۳World Health Organisation (WHO),2011. Burn Prevention Success Stories Lessons Learned online. Accessed Sept.20 2011 : http://whqlibdoc.who.int/publications/2011/9789241501187_eng.pdf .
۴ The Geneva Association (International Association for the Study of Insurance Economics), World Fire Statistics Bulletin n°۲۶ October 2010 Fire Deaths for 2007.
۵ World Fire Statistics Center of Fire Statistics of CTIF Report No.10 2006Source: http://ec.europa.eu/consumers/cons_safe/presentations/21-02/ctif.pdf
۶ ”Fire Loss in the United States during 2009”, M.J. Karter, NFPA (National Fire Protection Association), 2010 http://www.nfpa.org
۷ UK Office of the Deputy Prime Minister “Fire Statistics Monitor 2010-2011” http://www.communities.gov.uk/documents/statistics/pdf/1929558.pdf
۸ ‘International Fire Statistics and the Potential Benefits of Fire Counter-Measures’ University of Surrey Polymer Research Centre Report, May 2005Source:

منبع : شماره ۲۴ مجله کهن

تهیه : واحد R&D نساجی فرخ سپهر کاشان

 

————————————————————————————

این مطلب را نیز بخوانید
پیشنهاد سردبیر : الیاف مصنوعی یا الیاف بشر ساخت چیست ؟ 

————————————————————————————
تحریریه مجله نساجی کهن
ارسال مقالات و ترجمه جهت انتشار در سایت : info@kohanjournal.com

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×