اخبار فرش ماشینی

مجتمع نساجی نور پایتخت و تولید فرش ماشینی

مجتمع نساجی نور پایتخت

معرفی مجتمع نساجی نور پایتخت

مجتمع نساجی نور پایتخت با مساحت ۴۵۰۰۰۰  متر مربع با سرمایه اولیه ۳۰۰ میلیارد ریال از سال ۱۳۸۰  شروع به ساخت و در سال ۱۳۸۶ به بهره برداری رسید.

مجتمع نساجی نور پایتخت شامل سالن های تولیدی رنگرزی- ریسندگی – هیت ست – بافندگی و تکمیل فرش ماشینی می باشد .

مجتمع نساجی نور پایتخت با ظرفیت سالانه به شرح زیر مشغول بکار است .

۱-  رنگرزی ۸۴۰۰  تن در سال .

۲-  ریسندگی ۳۳۶۰  تن در سال نخ ۵/۱۰  متریک .

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

۳-  بافندگی ۱۵۰۰۰  تخته ۱۲ متری .

۴-  تکمیل ۳۳۶۰۰۰  تخته ۱۲ متری .

مجتمع نساجی نور پایتخت موفق به کسب گواهینامه بین المللی مدیریت

ISO 9001 : 2008

ISO 14000

ISO 18000

و همچنین استاندارد کیفیت ایران میباشد .

رنگرزی :

در ابتدای خط تولید مواد اولیه الیاف آکرولیک بصورت عدل از شرکتهای تولید الیاف خریداری شده و به شرکت انتقال داده می شود .

این الیاف پس از توزیع و کنترل جهت رنگرزی با دستور سفارش اولیه انتقال داده میشود ، در سالن رنگرزی ابتدا لفاف عدلها باز شده به دستگاه عدل باز کن جهت باز شدن الیاف تغذیه می گردد . الیاف پس از باز شدن جهت ساخت کیک وارد سبد دستگاه استمپر  می شود در این مرحله عدلهای باز  شده ، همراه با آب گرم کوبیده می شود و به صورت کیک های ۶۰۰  کیلویی جهت وارد شدن به ماشین رنگرزی آماده می گردد  برنامه  سالن رنگرزی که نسخه آن قبلاً توسط آزمایشگاه رنگرزی آماده شده و بصورت برنامه رایانه ای به دستگاه داده شده و پس از استارت ، عملیات رنگرزی که حدود ۳-۲  ساعت طول می کشد انجام می گیرد و پس از رنگرزی کیک های رنگی از ماشین رنگرزی خارج می شود و این کیک ها جهت آبگیری به دستگاه سانتریفیوژ تغذیه می گردد  در این دستگاه توسط نیروی گریز از مرکز آب الیاف گرفته می شود و الیاف آبگیری شده جهت خشک شدن به دستگاه خشک کن ریخته می شود . در دستگاه خشک کن الیاف نم دار توسط هوای گرم ، خشک می گردد .وپس از خشک شدن الیاف توسط لوله مکش وارد دستگاه پرس می گردد ، در دستگاه پرس الیاف را بصورت عدلهای ۳۰۰-۲۰۰  کیلویی فشرده می کنند ، عدلها پس از تفکیک شدن از نظر نوع الباف و شید رنگ توسط واحد کنترل کیفیت کنترل می گردد و گزارش آن به واحد تولید اعلام می شود پس از آن  عدلها جهت ارسال به سالن ریسندگی آماده است

آزمایشگاه رنگرزی :

ابتدا رنگ مواد کمکی باید به شید مورد نظر توزین می گردد .

ابتدا الیاف پس از  وارد دیگ می شود . بعد از آن پس از رسیدن به دمای ۷۰ درجه رنگ و مواد کمکی به ماشین اضافه می گردد .

جذب رنگ توسط نمایشگر کنترل می گردد .

این زمان برای شیدهای تیره حدود ۲ ساعت در  دما ۱۰۲  درجه انجام می گیرد .

در آزمایشگاه با کنترل مجدد جذب رنگ سعی می گردد نمودار رنگرزی به گونه ای انتخاب شود که ضمن ایجاد بهترین زمان قرار گرفتن الیاف در دمای بالا حداقل می باشد .

بعد از اتمام مرحله خنک کردن  الیاف از دیگ خارج شده سپس جهت بررسی شید مورد نظر با نمونه اصلی مقایسه می گردد .

پس از اتمام رنگرزی نسخه بدست آمده به دیگ اصلی داده می شود

واحد ریسندگی  :

عدلهای کنترل شده از سالن رنگرزی طبق دستور تولید و درصدهای مشخص شده برای تزریق در خط تولید سالن ریسندگی به این سالن ارسال می گردد .

عدلها پس از کنترل طبق درصدهای مشخص شده باز شده و به دستگاه حلاجی تغذیه می گردد .

در دستگاه حلاجی الیاف پس از باز شدن توسط زننده های سوزنی به تشتک ، آب روغن ریخته می شود .

در آنجا جهت نرم شدن الیاف و جلوگیری از الکتریسیته ساکن روغن حل شونده و آنتی استاتیک اسپری می شود .

سپس توسط یک مکش الیاف به سیلوهایی که بین ۴ تا ۵ تن ظرفیت دارد به روش شوت فیدارسال می گردد و در این سیلو بصورت لایه های افقی روی هم انباشته می شود. پس از پر شدن سیلو، دستگاه برداشت الیاف در جلوی سیلو قرار گرفته و با حرکت افقی و برداشت عمودی  الیاف مخلوط شده را به سمت تغذیه دستگاه کاردینگ شوت می کند .

پس از تمام شدن سیلو دستگاه برداشت به سمت سیلو رزرو که قبلاً توسط دستگاه حلاجی پر شده بود ، حرکت داده می شود .

مرحله بعد دستگاه کاردینگ است که الیاف را توسط غلتکهای سوزن دار شانه کرده و بصورت لایه های عنکبوتی بنام وب در می آورد .

پس از فشرده کردن ، وب بصورت فتیله یا تاپس درون با نکه ها انباشته می شود .

فتیله های دستگاه کاردینگ جهت مخلوط کردن دوباره به دستگاه گیل باکس اول تغذیه می شود .

در این دستگاه هر ۶ فتیله کاردینگ با یکدیگر مخلوط شده و توسط شانه های  این دستگاه شانه می گردد و توسط سیستم کشش به فتیله ای نازکتر از کاردینگ تبدیل می شود .

مجدداً هر ۶ فتیله خروجی گیل باکس اول  را به پاساژ دوم که گیل باکس دو میباشد تغذیه می شود و یکبار دیگر الیاف مخلوط شده و به فتیله ای نازکتر از پاساژ اول تبدیل می شود .

در مرحله بعد گیل باکس سوم،. هر ۸ فتیله خروجی گیل باکس ۲ در دو طرف دستگاه گیل باکس سه  بصورت دو دسته ۴ تایی مخلوط شده و به ۲ فتیله که نسبت به مرحله قبل نازکتر شده است تبدیل می گردد.

دافهای دستگاههای گیل باکس بصورت اتوماتیک می باشد.

فیتیله های خروجی گیل باکس سوم به مرحله بعدی که دستگاه فینیشر میباشد تغذیه می شود .

این دستگاه توسط سیستم کشش هر دو فیتیله گیل باکس سوم را پس از عبور از منطقه کشش و تاب کاذب به نیمچه نخ یا روینگ تبدیل می کند.

نیمچه نخ تولیدی  روی بوبین بصورت دولا پیچیده می شود .

وقتی این بوبینها به متراژ مورد نظر می رسند دستگاه متوقف شده و عملیات داف بصورت اتوماتیک انجام می گیرد .

بوبینهای دستگاه فینیشر به دستگاه رینگ جهت تولید نخ تغذیه می گردد .

این بوبینها در قسمت کریل دستگاه وصل شده و از آنجا نیمچه نخ پس از باز شدن به منطقه کشش ، هدایت می شود.

در این منطقه به نیمچه نخ کشش داده می شود  و نازکتر می گردد .

پس از خارج شدن از منطقه کشش و حرکت دورانی ماسوره به کمک شیطانک به نخ تولیدی تاب داده می شود.

نخ تولیدی روی ماسوره پیچیده می گردد .

پس از پر شدن ماسوره دستگاه داف شده و میز دستگاه به پایین آمده و منوقف می شود .

در این هنگام نیروهای دافرعملیات داف را انجام می دهند .

کلیه تنظیمات کشش و تاب و سرعت و دیگر موارد دستگاه توسط  PLC و کامپیوتر دستگاه انجام می گیرد و حتی این تغییرات در کار هم می توان صورت پذیرد . کلیه عیبهای دستگاه هشدارهای سرویس و تعمیرات نگهداری آن روی مانیتور دستگاه اعلام می شود .

دستگاه دو لا کنی : این دستگاه نخهای پیچیده شده را روی ماسوره رینگ باز کرده و بصورت دو لا روی بوبینهای استوانه ای می پیچد. اپراتور این ماشین ابتدا ماسوره رزرو را به انتهای ماسوره در حال کار گره زده تا پس از انجام ماسوره دستگاه متوقف نگردد .هر نخ پس از عبور از سنسورهای کنترل کننده روی بوبین استوانه ای پیچیده می شود و در صورت پاره شدن هر نخ سریعاً بوبین متوقف شده و از تک لا پیچیده شدن جلوگیری ی کند .

بوبینهای تولیدی پس از رسیدن به متراژ مشخص شده داف می شود .کلیه گره ها  بصورت گره استاندارد نساجی میباشد. در این دستگاه تنظیمات آن بصورت کامپیوتری بوده و تولیدات و راندمان هرهدآن و دستگاه را می توان تحت کنترل قرارداد . بوبینهای نخهای دولاکنی جهت تابیده شدن به دستگاه دولاتاب تغذیه می شود .

در این دستگاه بوبینهای دو لا درون کاسه های مربوطه قرار گرفته و نخهای دو لا پس از عبور از مسیر نخ و حرکت دورانی دیسکهای زیر کاسه تابیده شده و روی بوبینهای مخروطی پیچیده میشود .

در هنگامی که نخ داخل کاسهای دستگاه به اتمام می رسد بوبین مورد نظر داف شده و از روی درام به بالا حرکت می کند . این  نخهای تولیدی در نخ خاب فرش ماشینی استفاده می شود . کلیه نخهایی که جهت مصرف فرش مجتمع  استفاده می شود توسط دستگاه هیت ست عملیات هیت ست روی آن انجام می گردد

دستگاه هیت ست :

در این دستگاه نخهای تولیدی دولاتاب به تعداد ۴۸  عدد در قفسه قرار گرفته و باز می شود . کلیه نخها بصورت لایه های حلقه ای روی صفحه توری جهت انتقال به داخل تونل بخار چیده می شود . پس از خارج شدن از بخار نخها جهت پیچیده شدن روی بوبین در قسمت رزرو دستگاه بصورت لایه های ساندویجی پیچیده می شود . بعد از آن پس از باز شدن و گذشتن از  راهنماها از یکدیگر بصورت تک به تک روی بوبین پیچیده می شود . در قسمت پیچش پس از رسیدن به متراژ مورد نظر دستگاه متوقف شده بوبین های آن به صورت اتوماتیک تعویض می گردد .

آزمایشگاه ریسندگی :

در آزمایشگاه ریسندگی نمره  نیمچه نخ توسط دستگاه نمره گیر نیمچه نخ ، اندازه گیری می شود .

در دستگاه نمره گیرنخ  نمره نخ نیز با وزن کردن متراژ دقیقی از نخ که توسط دستگاه نمره گیر، متر می شود اندازه گرفته می شود .

دستگاه تاب سنج ،  تاب نخ را اندازه گیری می کند . دستگاه استحکام سنج مقاومت و ازدیار طول نخ را آزمایش می کند و بصورت نمودار آماری جهت مقایسه آماده می کند .

برای بررسی سطح ظاهری نخ ، توسط دستگاه برد پیچ سطح نخ بررسی می گردد .

جهت آزمایشات مقاومت دینامیکی و استاتیکی فرش ابتدا  توسط دستگاه اندازه گیر ، قطر فرش اندازه گرفته می شود و پس از عملیات ضربه و فشار مجدداً قطر فرش اندازه گیری می شود و درصد برگشت پذیری فرش محاسبه می گردد.

طول خاب فرش توسط دستگاه خاب سنج دیجیتالی اندازه گیری می گردد .

از دیگر آزمایشات انجام شده در آزمایشگاه مجتمع نساجی نور پایتخت می توان آزمایش آهار را نام برد که مقدار ویسکوزیته آهار PH ، حلالیت آهار و درصد جامد آن را اندازه گیری می کنند .

واحد بافندگی :

مجتمع نساجی نور پایتخت شامل دو دستگاه CRX  ۸۲ پانصد شانه با نوع بافت اینکور پرابند  و دستگاه CRX 83  هفتصد شانه با نوع بافت کریستال از کمپانی وندویل بلژیک در حال تولید می باشد .

در دستگاه بافندگی فرش ماشینی ، فرش توسط سه دسته از نخها با نامهای تار و پود و خاب بافته می شود . نخهای تار یا چله توسط قرقره و با حرکت   وردها جهت تشکیل دهنه  به دستگاه  می گردد .

نخ پود توسط اکومولوتوراز روی بوبین باز شده و توسط راپیر به داخل دهنه بافت هدایت می شود . دستگاه CRX 82  از دو راپیر جهت بافت فرش  رو و زیرو دستگاه  CRX 83  ازسه  راپیر جهت بافت فرش رو و زیرو بافت ضایعات استفاده می شود .

نخ خاب فرش که به تفکیک رنگ در کریل قرار دارد پس از باز شدن از روی بوبین به سمت دهنه کار هدایت می شوند . کلیه نخهای ورودی به دستگاه دارای سنسور بوده و در صورت پاره شدن و یا حتی شل شدن بصورت یک پیام در صفحه مونیتور  ظاهر  می گردند .

فرش پس از بافته شدن بصورت دو فرش رو و زیر بصورت مجزا بصورت رولهای به هم متصل روی گاری چیده شده و جهت انتقال به سالن تکمیل آماده می گردد .

واحد تکمیل :

در واحد تکمیل در ابتدا  رولهای انتقال داده شده از سالن بافندگی بوسیله دستگاه دوخت توسط اپراتور مربوطه دوخت زده و وارد جی باکس می شود .

اولین عملیات روی فرش عملیات رائینگ میباشد که در این مرحله فرش توسط برس نخهای اضافه و پرزهای روی فرش گرفته می شود و پس از عملیات رائینگ فرش جهت باز شدن  منفذه های خابهای فرش جهت نفوذ آهار ، وارد ستون بخار می شود  . پس از اینکه به فرش بخار داده شد به پشت فرش مواد آهاری توسط غلتک ، آهار زده می شود  و فرش برای خشک شدن به خشک کن هدایت می گردد .

فرش پس از خشک شدن جهت تثبیت روی سیلندر بخار حرکت می کند و پس از سیلندر بخار جهت خنک شدن به  زیر خشک کن که فنهای خنک کننده قرار دارد هدایت می شود .

پس از اینکه عملیات آهار به پایان می رسد فرشهای آهار شده جهت پرداخت روی فرش به دستگاه شیرینگ هدایت می گردد .

در این دستگاه در سه مرحله توسط تیغه های شیرینگ روی فرش پرداخت می گردد .

در مرحله بعدی قسمتهای اضافه فرش و یا قالیچه های بهم چسبیده توسط دستگاه برش عمودی بصورت اتوماتیک برش داده می شود .

فرشها پس از عملیات آهاری و شیرینگ جهت زیگزاگ به میز هوا هدایت می گردد .

پس از عملیات زیگزاگ فرش توسط دو چرخ ریشه عملیات ریشه زنی به روی فرش انجام می گیرد .

در انتها پس از کنترل فرش در روی میز کنترل و مهر تائید ، فرش جهت ارسال وارد انبار می گردد .

درجه بندی :

در این مرحله فرشهای ارسالی از سالن تکمیل کنترل نهائی می گردد و پس از کنترل طول و عرض و قطر و همچنین ارتفاع خاب فرش برچسب مشخصات به پشت فرش چسبیده می شود .

این فرشها پس از رول شدن  وارد کاور مخصوص خود شده و جهت ارسال به بازار آماده میباشد .

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام ، وقتتون بخیر . لطفا بفرمایید نمایشگاه یا فروشگاه محصولات شما ( فرش ماشینی ) کجاست و اگر امکان دارد شماره تماس و آدرس بدید که بتونیم مراجعه کنیم . بنده سالیان قبل از محصولات شما خرید کردم و باز میخواهم خرید کنم ولی نمیتوانم فروشگاه شما را پیدا کنم. سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×